Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:24

Ik vind het superonnatuurlijk. Als ik een merrie had (helaas alleen een ruin momenteel) dan werd die alleen natuurlijk gedekt. Tenzij het zou gaan om een heel goede hengst die al overleden was en waarvan ik zou vinden dat de bloedlijn moet worden voortgezet.


anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:55

Sophie_Wind schreef:
Hier is een video van een natuurlijke dekking die nogal fout loopt, hengst is door de klap van de merrie uiteindelijk ook gestorven. Dus moet je zelf maar weten of je hem wilt kijken:

https://www.vkmag.com/magazine/paard_mo ... achtvelden

(heb de link trouwens van een ander topic, maar had de video eerder al op telefoon gezien, daar kon ik hem alleen niet opsturen)

Arme hengst. Die is in het harnas gestorven!Zo zie je dat een trap van een paard hard kan aankomen.Maar deze merrie had dus duidelijk geen zin en dan moet je ook niet gaan forceren.Ik zou trouwen geen nakomeling willen kopen van een paard wat zo hevig slaat.


anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:59

alice0cullen schreef:
Bij de tinkers is het nog heel gebruikelijk dat er natuurlijk gedekt wordt. Zijn fokkers waar de hengst en de merrie gewoon de wei op gejaagd worden en dan zien we het wel na een week.
Meeste dekken uit de hand.

Wat ik heb gelezen over Tinkers is dat de zigeuners rondtrokken, en al ze met hun hengstige merrie langs een wei kwamen waar een hengst in stond,wat voor een ook, dat ze hun merrie dan s'nachts illegaal in die wei lieten zodat ze gedekt werd.Vandaar dat in Tinkers allerlei bloed zit.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:11

Een vriend van me wilde zijn merrie laten dekken terwijl het veulen erbij was. de merrie sloeg toen naar de hengst en raakte haar veulen,wat stierf!

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:34

Maar hoe dan ook vind ik wel dat voortplanting een natuurlijk iets is .Tegenwoordig wordt het steeds meer gemedicaliseerd en ermee geknoeid. Al die embryotransplantaties en klonen.Het wordt steeds erger.Trouwens alles wat nu in de veeteelt wordt gedaan wordt ook al toegepast bij mensen.Ook daar zijn steeds minder remmingen bij. Vandaar dat ik vind dat zo dicht mogelijk bij de natuur blijven het beste is. De hier beschreven ongelukken zijn toch wel voornamelijk de schuld van mensen die de situatie niet goed ingeschat hadden.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:23

@Toffeltje: Dat was zeker een Newforester? Zo iets braafs....

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:22

Tinniie schreef:
Idd denissilver, voor de meeste mensen is het voornaamste argument gewoon dat het zo goedkoop mogelijk moet zijn heb ik de indruk en ervaring... maar dat willen ze dan weer niet luidop zeggen.

In principe is iets natuurlijks altijd goedkoper.De natuur vraagt nergens geld voor,dat is iets van mensen.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:25

denisesilver schreef:
Ik vind persoonlijk natuurlijk dekken niks. KI lijkt me beter met betrekking tot behoud van zowel merrie als hengst, uitsluiten van soa's en andere viezigheid dat naar binnen zou kunnen gaan, bescherming van de mensen eromheen en de controle van het zaad. En dan noem ik niet eens het hele economische plaatje wat er achter zit.
Ik weet eerlijk gezegd niet echt een voordeel te noemen van het natuurlijk dekken (dat het "natuurlijker" zou zijn is ook te beargumenteren, je gaat immers met een voor de merrie onbekende hengst heen)

Overigens, klonen is in de EU strikt verboden, evenals GMO, etc.

Het bezit van gekloonde paarden is niet verboden. Er lopen enkele Jazz-klonen rond.Al weet ik niet of die nog leven overigens,maar ik heb ze op de t.v. gezien.Het schijnt dat men die in de U.S.A. laat klonen en ze dan naar hier haalt.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:36

Rex_Rolfo schreef:
De natuur kiest ervoor dat de merrie hengstig wordt, dat doet niet de mens.

Helaas worden merries vaak hengstig gespoten.Door mensen ja.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:46

Arethe schreef:
[MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Dit was het topic waar eerder naar gerefereerd werd. Is helemaal mis gegaan tijdens de dekking.

Dat is wel heel erg. Wat een rothengst trouwens.Aangezien karakter ook erfelijk is zou ik daar niet eens een veulen van willen.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:32

@Sigrid: Maar elke jonge hengst heeft hormonen. Het ligt toch wel aan het karakter hoe die daarmee omgaat.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:19

Avalanche81 schreef:
anjali schreef:
@Sigrid: Maar elke jonge hengst heeft hormonen. Het ligt toch wel aan het karakter hoe die daarmee omgaat.

Volgens mij ook wel aan de opvoeding hoor. En niet in het minst de opvoeding door andere paarden.

Op voeding is zeer zeker belangrijk. Maar aanleg is aanleg en die krijg je er niet helemaal uit. En aanleg is erfelijk. Opvoeding niet.

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:21

Het is niet voor niets dat op hengstenkeuringen ook een cijfer voor gedrag wordt gegeven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Showjumpers, Ubermetrics en 6 bezoekers