Hoe maak je een hengstenkeuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 07:58

Belangrijkste imo is zelf kijken en oordelen, niet blind achter cijfertjes en rapporten aanlopen. Ik heb genoeg afstammelingenkeuringen gezien en de jonge hengsten in het VO waarbij ik toch een andere mening had dan de jury.

Nakomelingen bekijken is en blijft erg belangrijk om te zien hoe een hengst vererft, dat is namelijk belangrijker dan hoe hij zelf is, al neem ik dat laatste wel mee.
En zelf vind ik het ook belangrijk hoe uniform een hengst fokt.
Ook denken in generaties is belangrijk, het is niet 1+1=2..want als je zo fokt dan is het inderdaad "gokken".

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-



Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:28

Daar ben ik het mee eens haha, en die informatie is natuurlijk ook gebaseerd op persoonlijke smaak/ voorkeur/ ervaring etc.

En aan die cijfertjes hecht ik ook waarde, het genetisch profiel vind ik het meest interessant.
Wat je in ieder geval goed uit de veulenrapportages kan halen is of een hengst uniform fokt, vind ik een belangrijk criteria.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:29

Albert schreef:
Serieus:
De eerste keuze maak ik a.h.v. de moederlijn.


Misschien wel interessant voor de mee lezers, waar let je dan op bij de moederlijn?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:45

Benzz schreef:
Het is best lastig qua sport, want heeft die prof de merrie ff snel klaar gestoomd en op een achteraf wedstrijdje gestart, dan is de merrie wel sport, maar kun je er eigenlijk niet zoveel van zeggen.

En dan niet te vergeten de merries die een kadootje van de jury qua winstpunten krijgen.............


Mee eens, naar de hele famillie kijken geeft meer informatie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:47

denisesilver schreef:
Misschien nog een interessante vraag van mijn kant aan de fokkers: wat vinden jullie de belangrijkste eigenschappen die een hengst door zou moeten geven of dat een paard moet hebben binnen jullie fokdoel?


Er is al genoeg gezegd over karakter en gezondheid, maar een echt goede fokhengst moet ook vooral zijn positieve kwaliteiten goed doorgeven en uniform fokken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:19

Ik geloof ook niet dat ik dat zeg?

Ben het eens met een vooral functioneel exterieur en lichaamsgebruik met een goede bovenlijn, en een goede motor achterin.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:04

LauraEH schreef:
Vind het heel interessant om te lezen allemaal! :)
Ik wil zelf ook een keer een veulen fokken uit mijn merrie. Maar jeetje wat een keuze is er 8)7
Ik ben nog niet serieus op zoek, aangezien ik pas over 2 jaar wil fokken. Ik vind vooral karakter belangrijk. Beweging komt voor mij op plek 2.
Maar hoe is het karakter van een hengst nou goed te bepalen? Ik zie wel voorbij komen dat de hengsten goed te berijden zijn of zich goed laten bewerken, maar in hoeverre zegt dat dat een amateur ook overweg zou kunnen met zo'n paard? Of moet je dan dus echt naar de nakomelingen kijken?
Ik zag ook iets voorbij komen over 'uniform fokken', wat betekent dat precies?


De nakomelingen zeggen een boel over hoe de hengst qua karakter fokt, zo staan er sommige hengsten bekend om een goed karakter door te geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:15

Volgens mij is er een verschil tussen keuringspaarden en sportpaarden, waarbij de keuringspaarden eerder de "grootlopers" zijn.

En er was een tijdje dat door een bepaalde manier van presenteren, voorbeen zwaaien heel erg in was en dat ook scoorde in de Pavo cup. Ongeacht wat de achterkant deed..ik denk dat daar de denigrerende lading oa vandaan komt.

De jurering en de kijk op een sportpaard is de laatste jaren wel (positief) veranderd vind ik, dat zie je ook terug bij de hengstenselecties.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:07

Roodvos schreef:
Interessante discussie.
Umeo schreef:
Wat is een goede merrie? Ik ken lelijke merries die genetisch top zijn en echt de beste veulens geven. Ik ken ook super knappe merries die slechte veulens geven...
Ik denk dat je dan verder moet kijken dan "het eerste plaatje".
Het is heel goed denkbaar dat die "lelijke merrie" misschien wat zwaarder beenwerk en een minder fraai gevormd hoofd heeft, maar bij nadere beoordeling wel heel correct in elkaar zit, goed recht op de benen en hoeven staat en heel correct beweegt/springt. En die "mooie merrie" misschien wel veel bloeduitdrukking heeft, maar afwijkende beenstand(en) heeft en een niet zo fraaie halsaanzet of hoofd-hals overgang en een stuwende en/of trage beweging heeft of slechte springtechniek.

Een goede merrie is in mijn ogen dus een merrie die correct in elkaar zit én correct beweegt/springt. Door middel van de hengstenkeuze kan je dan verbeteren op bijvoorbeeld meer ras/bloeduitdrukking of bij een bloedkikker juist wat meer fundament. Maar je basis is dan in orde.


Een goede merrie is voor mij een merrie uit een goede merrielijn die prestatie paarden vererft. Dan weet je dat het met de gezondheid en werkwilligheid in ieder geval goed zit. De rest komt daarna pas..het kan best zijn dat de desbetreffende merrie een afwijkende beenstand heeft maar dat in de rest van de moederlijn niet voor komt. Dan heb je als je een hengst uit kiest met een correcte beenstand een grotere kans dat je een correcte beenstand fokt dan als bijvoorbeeld die hele merrielijn als een afwijkende beenstand heeft.

Oftewel fokken is niet "1+ 1= 2 " en het ene compenseert het andere vanzelfsprekend.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers