Hoe maak je een hengstenkeuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-19 20:14

Naar aanleiding van de discussies die vaak binnen een hengstenkeuze topic gehouden worden, open ik hierbij een topic met als discussiepunt: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Hierin kunnen fokkers (en niet-fokkers) discussiëren over wat volgens hen de belangrijkste punten zijn waarop men een hengst selecteert voor zijn of haar merrie, en hoe je deze punten eruit vist bij de hengsten. Kijk je bijvoorbeeld voornamelijk naar de nakomelingen van een bepaalde hengst, naar hoe de hengst zelf is, het genetisch profiel of de onderzoeksraportages, of naar nog iets heel anders?

Brand los, maar houd het netjes! Niet iedereen heeft dezelfde mening!

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 11:39

Misschien nog een interessante vraag van mijn kant aan de fokkers: wat vinden jullie de belangrijkste eigenschappen die een hengst door zou moeten geven of dat een paard moet hebben binnen jullie fokdoel?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-19 08:40

Elisa2 schreef:
denisesilver schreef:
Misschien nog een interessante vraag van mijn kant aan de fokkers: wat vinden jullie de belangrijkste eigenschappen die een hengst door zou moeten geven of dat een paard moet hebben binnen jullie fokdoel?


Er is al genoeg gezegd over karakter en gezondheid, maar een echt goede fokhengst moet ook vooral zijn positieve kwaliteiten goed doorgeven en uniform fokken.

Dat is zeker waar. Ik doelde meer op exterieurmatig en de beweging. Wat daarin het belangrijkste wordt gevonden

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 20:07

Jan, maar je hebt bewegen en bewegen. Wil je een Pavo kampioen fokken, een paard dat vooral heel correct beweegt, of een die vooral het bewegingsmechanisme bezit om straks gp te lopen? Waar wil je de raakvlakken hebben daarin? Dan kom je eigenlijk uit op wat amen zegt; waar fok je voor, wat is je doel groep.

Amen, nu ben ik wel benieuwd welke hengsten jij 10 hengsten jij de beste kwaliteit vindt hebben, mag eventueel ook pb :)

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 10:40

misterA schreef:
Ik zie graag een heel goed bewegend paard. Pavo-cup bewegers komt op mij over als zeer ongewenst.
Verder ben ik het helemaal met jouw eens, zoals je het fokdoel formuleert. Omschrijving van het KWPN sluit niet aan op de praktijk.

Als andere beschrijving (om niet alle Pavo-cup paarden af te doen): grootlopers?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 11:35

KahluaB schreef:
denisesilver schreef:
Als andere beschrijving (om niet alle Pavo-cup paarden af te doen): grootlopers?

Jij zegt het ...en dat vind ik dus niet gewenst.(al is een PAVO paard niet per definitie een grootloper.)

Niet per definitie nee, maar ik hoor een hoop beklag over de jurering binnen de Pavo-cup, en de hoge plaatsing van grootlopers is daar één van

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 18:05

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:
Jan, maar je hebt bewegen en bewegen. Wil je een Pavo kampioen fokken, een paard dat vooral heel correct beweegt, of een die vooral het bewegingsmechanisme bezit om straks gp te lopen? Waar wil je de raakvlakken hebben daarin? Dan kom je eigenlijk uit op wat amen zegt; waar fok je voor, wat is je doel groep.

Amen, nu ben ik wel benieuwd welke hengsten jij 10 hengsten jij de beste kwaliteit vindt hebben, mag eventueel ook pb :)

Ik wil een paard dat groot kan lopen met veel beentechniek. Dat op zich is niet moeilijk. Maar ze moeten ook het vermogen hebben om te sluiten. Als ik moet kiezen tussen heel correct bewegen of iets minder correct maar wel spectaculair dan wordt het toch de laatste. Want paarden die lopen, die kun je verkopen.

Qua exterieur blijf ik bij het type dat mijn paarden hebben. En dat is veel ras. Ik pak nooit een massale hengst, ik weet niet wat er dan uitkomt en ik wil het type juist verankeren en de beweging verbeteren. 1 uitzondering en dat is Alexandro P en dat past toevallig heel goed op mijn Balzflug merrietje.


Mijn lijstje is geen 10 hengsten. Twee, hooguit drie.

Dit jaar heb ik gedekt met Kjento en For Ferrero (2x) Beiden super bewegers.

Dan staat jouw keuze haaks op wat die van mij zou zijn, ieder zijn ding :D

Mag ik opmerken dat ik zie dat het of/of is? Ofwel een goede achterhand, ofwel een goed voorbeen gebruik. Waarbij de eerste doorgaans gepaard gaat met een wat strakke rug en de laatste met een iets weke rug. Afijn, ik doel eigenlijk rechtstreeks op Ferro bloed en Vivaldi bloed. Uitzondering in die regel: Totilas
Waarschijnlijk is mijn inzicht binnen de fokkerij vrij klein. Hoe zien jullie dat?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 18:30

Ik ben benieuwd hoe ze het selectiecriterium (of eerder de bijgaande data) met betrekking tot karakter en rijdbaarheid gaan meten en noteren. Dat was toch een belangrijk punt bij de fokkersavonden had ik gelezen

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Hoe maak je een hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 19:20

Wat apart dat er dan zo vaak gezegd wordt dat ferro strak fokt op de rug enniet vivaldi week, waar komt dat dna vandaan?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

denisesilver
Berichten: 2859
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 20:01

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:
Wat apart dat er dan zo vaak gezegd wordt dat ferro strak fokt op de rug enniet vivaldi week, waar komt dat dna vandaan?

Van mij zul je niet horen dat Ferro strakke ruggen fokt want dat is niet mijn waarneming bij de gemiddelde Ferro.

Dus nu weet je waar het vandaan komt. Waarneming, een beetje overtuiging en een hoop elkaar napraten (want dat doe jij nu ook ;) )

Mensen roepen ook dat Vivaldi geen goed achterbeen geeft terwijl hij op zijn index (dus de beoordeelde dieren) juist fantastisch scoort. Hij is niet voor niets nu al preferent.

Zeker, daarom vond ik dat zo apart :j

Ik kijk zelf ook graag naar de indexen, maar nooit bij stilgestaan om naar de indexen van Vivaldi en Ferro te kijken. Bedankt dat je me er in ieder geval op wijst. Moet wel zeggen dat ik de opvatting dat Vivaldi niet zo'n goede achterhand zou hebben wel kan begrijpen, gezien hij zelf dat laatste beetje sluiten niet aankon.

Net ook even in de database gekeken, en Vivaldi doet niet onder voor Ferro wbt dragend en kracht in de draf en zijn stap is volgens het genetisch profiel ook veel beter qua ruimte. Alleen Ferro heeft zo'n fantastische galopade (conform de database)

Jan, weet jij of die database mee aan wordt gepast met zijn tijd, dus het verschil met het moderne plaatje en het plaatje van vroeger, of wordt het vanaf goedkeuring aangepast op de nakomelingen? En ook op kleinkinderen of alleen directe nakomelingen?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers