kruising fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: kruising fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:56

Dit zijn Quinta en Rebel. Het zijn volle zussen kruising Fjord/Fries. Er zit alleen 1 jaartje verschil tussen. De Fjordenmoeder was 1.41m. De Friese hengst was rond de 1.60m. Beide merries zitten qua hoogte rond de 1.54 m.

Ik ben erg fan van deze kruising. Ze zijn adellijker dan de Fjord. Hebben wel hetzelfde werklustige karakter maar meer hals en de manen en staart zijn helemaal Fries.

[ img ]

[ img ]

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:06

ElviraKelan schreef:
HennyW ook van die beauty’s <3


Dank je :-)
Beide merries hebben beide in 2010 eenmalig een veulen gekregen van dezelfde hengst. Papa was een kruising Quarter x Argentijnse Criollo. De beide "jonkies" hebben we ook aangehouden. Ik hoop net als de Engelse Queen Elisabeth tot op hoge leeftijd te kunnen blijven paardrijden :D

Het voordeel van deze kruising met Quarter is dat ze van zichzelf al flinke Quarter bespiering hebben en de gangen veel vlakker zijn. De kruisingen Fjord/Fries lopen meer stuwend van achter zoals de Friezen doen. Hun jonkies lopen veel meer dragend achter zoals de Quarters doen.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:37

Nies_ schreef:
Een kruising betekent niet gelijk papierloos. Als je merrie opgenomen is in het hoofdstamboek kun je bij verschillende stamboeken nog een aantal kanten op. Denk bijvoorbeeld aan NRPS of NWPCS.

Veel kruisingen zijn natuurlijk maar gewoon de hengst van de buurman x pony die we toevallig hadden lopen, dat kun je niet vergelijken met doelbewust fokken.


Nou ... wij zijn wel doelbewust gaan kruisen na een akkefietje met het Fjordenstamboek.
Onze Fjordenmerrie was hengstig en we wilden haar laten dekken door de stamboekhengst Gjest. Die stond hier toen in de regio. Wij hadden al een keer met onze merrie gefokt en hadden daar een 3-jarige Myrstein van staan.

Toendertijd kwam een hengstenhouder met de hengst van het stamboek langs. Echter de hengstenhouder wilde de hengst niet van de trailer halen. Hij deed het voordeurtje van de trailer open en liet de paarden heel even neusje aan neusje met elkaar snuffelen om vervolgens te beweren dat onze merrie niet hengstig was.
Terwijl ik haar een paar uur ervoor hardstikke hengstig had gezien bij een buurpaard.

Ik wist dat onze merrie meestal niet direct liet zien dat ze hengstig was en wilde dat de hengst echt van de trailer gehaald zou worden maar de hengstenboer weigerde en was in no time weer vertrokken.

Direct erna heb ik een klacht ingediend bij het Stamboek maar de stamboeksecretaris vond dit een heel normale manier van doen 8)7
Later kregen we wel van het Fjordenstamboek de rekening voor een dekking. Ik gebeld maar er was geen praten aan. We waren verplicht te betalen anders zouden we als stamboek lid geroyeerd worden.
We moesten hoe dan ook betalen en konden indien de merrie niet drachtig zou zijn nog gust reductie krijgen.

Dit is echt waar gebeurd.
Om het niet helemaal op de spits te drijven hebben we betaald en uiteraard later gust reductie gekregen en direct daarna ons lidmaatschap opgezegd bij het Fjordenstamboek.

Mijn hoefsmid had in die tijd prachtige Friese dekhengsten staan en kende een hele mooie 'per ongeluk' kruising van één van hun Friezen met een Fjord. Zodoende zijn we gaan kruisen met Fries. Ik heb er nooit spijt van gekregen :)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:56

har166 schreef:
...
@henny, zo dat is ook een vervelend akkefietje! Ik begrijp je helemaal! En leuk dat de mix met quarter goed gelukt is, wat jij zegt bevestigd wat ik hoopte.


Sterker nog, ik heb een aantal jaren terug een kruising Fjord/Quarter super in een westerncompetitie mee zien doen. Een heel geslaagde combinatie :) Zowel qua uiterlijk als prestaties.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:04

anjali schreef:
Wat een onprettige man die hengstenboer! daar zou ik ook geen zaken meer mee willen doen.Zo maken ze inderdaad hun eigen stamboek kapot.


Ik denk dat beide schuld hebben. Zowel degene waar de stamboek hengst gestald stond als de stamboeksecretaris himself. In elk geval hebben we jarenlang hele leuke dingen gedaan met de Fjorden. Ook in Hoenderloo waar het hoofdkantoor gevestigd is maar na de zeperd met die 'niet' dekking waren we helemaal klaar met het stamboek. Zo ga je toch niet met je leden om :(

Gelukkig hangt plezier hebben met je paarden niet af van een stamboek :)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers