kruising fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:36

TS, hoe ziet je merrie eruit, wat zijn haar kenmerken, hoe zijn haar gangen, als je die hebt geanalyseerd kan je pas bedenken welke je wil veranderen en hoe.
Dus bv korte rug en je zou meer ruglengte willen, of steil kruis en je zou dat minder steil willen en in gangwerk niet zo'n goede galop en je zou dat willen verbeteren.
Wij kennen je paard niet, dus kunnen zo onmogelijk verbeteringen voorstellen of je nou binnen of buiten het ras zou gaan fokken.

Vraag 1. Heb je een stamboek merrie? Of eentje zonder papieren?
Vraag 2. Is ze helemaal correct?
Vraag 3. Goede stand foto
Vraag 4. Wat zijn je doelen? van de fok, "verbeteren" is geen antwoord, dat moet je dan specificeren voor jezelf.
Vraag 5. Wat ga je doen met het veulen?
Vraag 6. Welke typen/rassen paarden zou je in aanmerking willen laten komen? Denk je aan warmbloed of juist koudbloed?

En bij het kruisen van 2 totaal verschillende rassen kan je het geluk hebben dat je veulen van beide rassen de goede eigenschappen erft, maar je kan ook pech hebben dat het juist alles is wat je niet in gedachten had, het kan heel onvoorspelbaar zijn. Fokken binnen een ras geeft voorspelbaardere types dan bij kruisen.

Ik zou zeggen, hou het bij een stamboek fjord bij een goedgekeurde stamboekhengst.
Enigste leuke kruising die ik in het echt ken, was een Arabier x fjord (weet zelfs zijn naam nog Sjors), de andere 5 (weet niet precies wat daar achter zat) waren niet leuk qua karakter en qua bouw ook om te janken.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balko, Ubermetrics en 130 bezoekers