Vruchtbaarheid bevorderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Radiostilte
Berichten: 983
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 21:16

De meeste merries zijn nu ook nog niet hengstig. Het is wel lekker weer maar het heeft vooral te maken met het aantal uren daglicht. Daarom zul je het nu denk ik ook nog niet merken aan je merrie. Mijn merrie heeft haar eerste hengstigheid vaak halverwege/eind maart.

Ik dacht dat mijn merrie het ook nooit zo goed liet zien als ze hengstig was want ze wordt echt niet een totale B*tch. Maar als je goed oplet zie je toch meer. Mijn merrie doet wel overduidelijk knipogen als ze hengstig is. En is wat ongeduldige in alles. Zodra ik vermoedde dat ze hengstig was heb ik haar laten scannen. En ik twijfelde echt soms heel erg of ik het niet totaal bij het verkeerde eind had omdat de signalen zo vaag konden zijn. Toch had ik 3 x op rij goed en begon ze inderdaad aan haar eerste hengstigheid van dat jaar. Mocht je het echt niet zien. Kun je haar altijd in april ofzo inladen om te laten scannen. DA kan je dan wel vertellen of ze wel of niet hengstig is en hoe lang het anders ongeveer duurt. Inseminatie doen ze toch niet aan het begin van de hengstigheid dus wat dat betreft is het ook niet zo ramp als je de eerste dagen mist.

Qua voer/supplementen. Zorg dat je nu goed voert, dus dat alle behoeftes gedekt zijn. En de merrie gewoon in goede conditie is. Niet te dun of te dik want dat kan ook belemmeren om drachtig te worden. En qua supplement kan ik je Pavo Fertile aanraden. Mijn merrie is in 2016 bij de 2de ronde insemineren drachtig geworden. En in 2017 wilde ze met geen mogelijkheid drachtig worden. We hebben echt van alles geprobeerd. Ik denk achteraf dat het ook wel gedeeltelijk aan het zaad heeft kunnen liggen. Maar goed het wilde niet lukken. Dus in 2018 ben ik op aanraden van iemand Pavo Fertile bij gaan voeren. En madam was gewoon bij de eerste inseminatie drachtig. Geen idee uiteindelijk of het daar aanlag. Maar ik geef het voor de zekerheid dit jaar ook gewoon.

Leuke merrie trouwens om mee te fokken



Radiostilte
Berichten: 983
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 01:53

hoogendroog schreef:
Je kunt een goede cyclus bevorderen door de merrie lucerne bij te voeren. Lucerne bevat veel beta-caroteen wat de vruchtbaarheid bevordert. Onze fokmerries (eigenlijk al onze paarden) krijgen iedere dag flink lucerne bijgevoerd. Ze tonen zodoende een goede en regelmatige cyclus.
Bij onze drachtige merries geven we zelfs helemaal geen merriebrok meer, maar krijgen ze iedere voerbeurt een afwasteiltje (zo'n ronde van de action) vol lucerne en een halve voerschep simpele muesli of onderhoudsbrok. Pas als ze gaan lacteren krijgen ze maximaal 2 kg (op de top van de lactatie) merriebrok.


Ik zou wel oppassen met Luzerne. Luzerne heeft een scheve calcium/fosfor verhouding, 4:1 terwijl je 2:1 wil hebben. Bij veel voeren van luzerne moet je dat compenseren door fosforrijke producten aan het dieet toe te voegen. Want vooral bij jonge paarden (en dus ook drachtige merrie's) heeft een scheve calcium/fosforverhouding nadelige gevolgen op de botontwikkeling (en dat wil je niet met het oog op ocd etc). Daarnaast heeft een hoog calciumgehalte nog een nadeel. Calcium en magnesium concurreren met elkaar. Dus bij te veel aan calcium kan er minder magnesium opgenomen worden. En fosfor en magnesium zijn ook belangrijk bij een drachtige merrie, niet alleen calcium. Nou weegt luzerne opzich niet zoveel dus ik denk niet dat gelijk 3 kilo of meer voor op een dag. Want het is wel aan te raden om daar onder te blijven.

Maar het klopt dat luzerne inderdaad voordelen heeft. Het bevat veel B-caroteen (voorloper van vitamine A) en foliumzuur wat idd van invloed is op de vruchtbaarheid. Waardoor je het wellicht prima kan gebruiken in de periode van drachtig worden. En het is vanwege de scheve verhouding Ca/P ook heel goed om bij te voeren bij paarden die juist veel graanproducten krijgen en om het de eetsnelheid naar beneden te halen. Daarnaast bevat het dus veel calcium en veel eiwitten.

Toch zou ik dit dieet niet aanraden voor hoog drachtige merries. Drachtige merries hebben pas de laatste 3/4 maanden van de dracht verhoogde behoefte. Luzerne kan dan wellicht de extra behoefte aan calcium, B-caroteen (voor vitamine A) en eiwitten (deels) opvangen. Maar voldoende fosfor en magnesium zijn net zo belangrijk voor een goede botontwikkeling bij het veulen en dat werk je 'tegen' met luzerne. Wat opzich niet gelijk een probleem geeft want de merrie kan een gedeelte van die stoffen uit haar eigen lichaam/botten trekken en aan haar veulen geven. Maar als ze dat jaren doet, heeft ze op een gegeven moment geen reserves meer om te geven aan het volgende veulen en krijgt ze daar zelf ook last van. Daarnaast moet ook de (verhoogde) behoefte aan koper, zink, selenium, mangaan en vitamine E worden gedekt voor een goede botontwikkeling en een gezond veulen (en merrie). Daarom zou ik luzerne niet aanraden. Ook omdat je dan moet gaan zitten stoeien met allerlei vitamine & mineralentoevoegingen om echt alle behoeftes te dekken. Maar zoals uit dit verhaaltje al wel blijkt hebben verschillende vitamines en mineralen ook nog weer een wisselwerking op elkaar. Ze concurreren elkaar. Het is dus lastig om zelf de perfecte verhouding te maken waarbij niks teveel maar ook niet te weinig gevoerd wordt. Dan is een merriebrok wellicht verstandiger om te geven omdat daar de verhouding juist inzitten, en daar niet teveel mee spelen. En dat betekent niet gelijk dat je kilo's brok moet geven op een dag.

Radiostilte
Berichten: 983
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:53

Jammer dat het niet gelukt is. Ik wilde ook net zeggen van meerdere hengsten geprobeerd en heb je haar dicht laten zetten aangezien ze toch bacteriën binnen heeft gekregen, dus ze die misschien met luchtzuigen mee naar binnen heeft gekregen. Maar dat is dus allemaal al geprobeerd.

Hoop voor je dat je volgend jaar meer succes heb. Lekker het paard vroeg en veel naar buiten zonder deken. Zo bevorder je het beste om de hengstigheid op gang te laten komen.

Onverdund kun je altijd proberen. En ik zou dan sowieso een hengst kiezen dus van nature superzaad heeft. KWPN deelt de kwaliteit van het zaad in, in categorieën zoals onvoldoende, matig, voldoende en goed. Ik zou een hengst pakken die in de hoogste categorie valt dus in de categorie goed. Andere stamboeken hebben wellicht een soortgelijke methode? Niet elke hengstenboer wil/kan onverdund leveren of niet altijd. Dus handig om dat van te voren te checken. Daarnaast moet het zaad binnen een kwartier na het springen van de hengst in de merrie worden gebracht. Dus wellicht handig om daar rekening mee te houden. Dat je de merrie eventueel bij de hengstenhouder kan stallen of een hengst in de buurt zoekt.

Mijn wat oudere merrie zijn we in 2016 begonnen met fokken. Ze was toen na de 2de keer insemineren drachtig. Helaas veulen geboren bij 8.5 maand, dus te vroeg en overleden. Ik had toen wel een hengst die in de categorie goed viel qua sperma. Toen in 2017 nog een keer geprobeerd met een hengst die in de categorie voldoende viel en daar wilde ze echt niet drachtig van worden. De laatste rond een andere hengst in de categorie voldoende gepakt maar wilde ook niet lukken. 2018 was het laatste jaar dat we gingen proberen. Als het dan niet lukte was het klaar. Ben toen vroeg begonnen met Pavo Fertile voeren. Heb een hengst uitgekozen die in de categorie goed viel. Aangezien het de eerste keer wel lukte, werd dit opeens een belangrijk criterium. En mijn dierenarts begon ook over onverdund proberen, dat zouden we vanaf de tweede keer proberen. Maar de eerste keer gewoon geprobeerd. En madam was opeens in 1x drachtig. En in 2019 een gezond veulen gekregen. Toen weer geprobeerd drachtig te krijgen. Weer een hengst uitgekozen in de categorie goed. Paar cyclussen niet gelukt. Toen weer Pavo Fertile gevoerd. Geen idee of het daar aan lag hoor want eerste jaar kreeg ze dat niet en was ze ook drachtig. Maar mocht ik nog een veulen met haar fokken ga ik het zeker weer voeren. En toen drachtig. Dus als alles goed gaat volgend jaar weer een veulen. Merrie is in 2018 en 2019 wel dicht gezet en daarvoor niet. Zijn door de jaren heen ook meerdere swaps afgenomen maar die waren wel altijd goed.
Maar wij hadden de hoop ook op gegeven. Het zou het laatste jaar proberen worden maar zagen het niet zo rooskleurig in. En opeens was ze dus in 1 x drachtig. Ik hoop en gun jou ook dat het bij jouw merrie zo gaat lopen.

Radiostilte
Berichten: 983
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:24

Lijkt mij inderdaad het beste om nu even niks te doen. En pas in het voorjaar weer een swap te nemen. Ze kan nu toch niet meer worden geïnsemineerd. En in een half jaar tijd kan er veel veranderen. Daarnaast brengt elke onderzoek/ingreep ook weer risico's op bacteriën met zich mee. Mijn dierenarts adviseert mensen altijd om een swap te nemen voor de derde cyclus. Omdat je dan al 2 rondes hebt zitten 'prutsen' in haar waardoor de kans op een bacterie toeneemt. Dus als het nu niet nodig is gewoon nog niet.

Radiostilte
Berichten: 983
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:38

Jasmijn159 schreef:
Urine in de baarmoeder zal er voor zorgen dat ze niet drachtig zal worden. Ik vrees dus dat je bij deze merrie geen veulen kunt fokken (ovum pick up en draagmerrie daargelaten).

Denk bij oudere merries met vruchtbaarheidsproblemen ook aan PPID!



Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat dan zit? Waarom kan een merrie met urine in de baarmoeder niet drachtig worden? Is dat door eventuele bacteriën? Ik dacht altijd dat urine dat nog in de blaas zit steriel is mits er geen blaasontsteking is. En het bij het verlaten pas onsteriel wordt doordat het dan met bacteriën in aanraking komt. De urinebuis komt bij een merrie uit in de vagina. Ik kan mij voorstellen dat die niet helemaal steriel is omdat het dicht bij de uitgang zit en er zo bacteriën binnen kunnen komen. Zeker als er ook allemaal onderzoeken worden gedaan. De baarmoedermond zit verder terug. En is normaal gesproken gesloten. Maar gaat open staan als de merrie hengstig is. Als ze luchtzuigt, zuigt ze dus wellicht de urine terug het lichaam/baarmoeder in als ze hengstig is. Is die urine dan al zo 'besmet' van dat eventjes in de vagina. Dat het bacteriën met zich meebrengt dat dat een drachtigheid voorkomt? Of vormt die urine een onaangenaam klimaat door de zuurtegraad? Of ligt het ergens anders aan?

Radiostilte
Berichten: 983
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Vruchtbaarheid bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:39

Bedankt Jasmijn19. Zo heb ik weer wat geleerd!

Wel jammer voor TS. Als dit komend voorjaar nog steeds zo is, zal dit de kans op dracht dus verkleinen.
Ik hoop TS dat het gewoon gaat lukken volgend jaar


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kathleen_vW en 72 bezoekers