Nrps dressuur versur kwpn dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Nrps dressuur versur kwpn dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-19 10:53

Ik heb net de goedgekeurde nrps-dressuurhengsten bekeken en de bedenking gemaakt dat die net zo goed voor kwpn gekeurd konden zijn.

Daarna heb ik het fokdoel van nrps bekeken en dat vond ik wel verwarrend.
- de afdeling pony's en Arabisch zijn me vrij duidelijk. Daarmee kan je nauwelijks of niet niet bij kwpn terecht.

- ze spreken van een paard in evenwichtsmodel (haha, een eerste verschilletje met kwpn-dressuur. Alhoewel dat die nu toch ook wel teruggekomen zijn van het overdreven bergop) met talent voor dressuur en springen. Lekker veelzijdig, denk ik dan. Maar hun pas goedgekeurde hengsten staan wel apart voor dressuurrichting en voor springrichting. Contradictie?

- ze spreken van minimum 12,5 % anglo-Arabisch bloed waarbij ze al het anglo en al het Arabisch bloed verrekenen. Tja, zijn er eigenlijk nog hengsten met minder bij de sportpaarden? Bij kwpn voeren ze toch ook allemaal zoveel bloed?

-ze spreken van een goed karakter en daar lijken ze bij kwpn nu toch ook wel van overtuigd.

Komt nu mijn vraag! Hoe beslist een hengstenhouder van zijn hengst bij welk stamboek aan te bieden?
Waarom zou ik voor mijn dressuurmerrie voorkeur voor een van beide stamboeken hebben?

Prijzen? Botsende persoonlijkheden? Vriendjespolitiek? Financiƫle redenen? Of toch foktechnisch onderscheid?


koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-19 13:17

Hartelijk dank voor de duidelijke antwoorden.
Ik heb bijgeleerd!

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-19 20:04

Nrps komt bij mij nu over als een minder veeleisend en daarom goedkoper versie van kwpn. Geen 50 -dagentest, minder geld voor allerlei databases, iets minder veeleisend ook naar de hengsten toe ...

De nrps-hengsten lijken mij net als de aes-hengsten ook net iets goedkoper qua dekgeld.

Ik vel geen oordeel want het is niet zo dom om meer hengsten een kans te geven. Na verloop van tijd komen de goede toch bovendrijven. Het zou niet de eerste keer zijn dat een hengst waarop heel wat aan te merken is nadien een absolute topper blijkt te zijn. Darco bijvoorbeeld zou als jong paard nooit door kwpn goedgekeurd zijn, maar hij werd wel een absolute stamvader bij bwp.

Kwpn maakt dan weer de keuze om harder te selecteren en de fokkers van alle mogelijke informatie te voorzien. Op die manier stijgt de kans dat ze de beste hengst voor hun merrie kiezen. Alleen hangt daar natuurlijk een prijskaartje aan vast...

Corrigeer me als ik het verkeerd zie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 62 bezoekers