Waar hangt het voor jullie vanaf om eenmalig te fokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MyWishMax
Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Waar hangt het voor jullie vanaf om eenmalig te fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-19 15:26

Ik ben al een tijdje aan het lezen op dit forumdeel, omdat ik het reuze boeiend vind. Het is altijd een ver van mijn bed show geweest, keertje kijken bij de hengstenkeuring en samen met mijn moeder kijken welke hengsten ons aanspreken.

Wij hebben samen een merrie. Het is geen super goed gebouwd dier, geen afwijkingen, maar ook geen extreem goed gebouwd dier, geen spectaculaire gangen, geen luxe poppetje. Een degelijke merrie, met een enorm fijn karakter en gangen die heel bruikbaar zijn. Een fijn basis paard om het misschien oneerbiedig te zeggen. Nu roep ik al sinds we haar hebben dat we eindelijk een veulen kunnen fokken, voornamelijk als grapje. Dit doen we niet, omdat het voor ons een rijpaard is, ze op een pensionstalling staat, waardoor een hoop te regelen zou zijn wat misschien niet kan, veel kosten en we hebben er eigenlijk te veel lol mee met rijden. Bij een langdurige blessure zou het misschien anders zijn, hoewel er dan nog heel veel 'nadelen' en risico's aan zitten.

Maar ik lees ook regelmatig het commentaar. Wat voegt een merrie toe? Zonder predicaten, zonder goede sportprestaties. Lijnen heb ik dan weer geen verstand van, wij zijn gaan kijken omdat ze ons aansprak, niet vanwege de afstamming. Aan de ene kant, ik zou fokken om een opvolger te hebben. Aan de andere kant weet je niet hoe het loopt en zou ik nooit uitsluiten dat een veulen verkocht moet worden. Bij een veulen dat op mijn merrie lijkt zou ik zeggen dat heel veel ruiters blij zullen worden van zo'n simpel paard. Eerlijk, braaf, werkwillig en gezond. Maar het is dan weer niet het paard wat iedereen zoekt als je gezocht advertenties leest, want simpel in de ogen van veel mensen.

Wij doen het dus nog niet door een combinatie van alles, maar ik ben benieuwd naar redeneringen van jullie. Waarom wel of juist niet? De keuze is heel persoonlijk natuurlijk, maar wanneer beslis jij met een merrie te fokken? Waar hangt het van af?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers