Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:46

BigBen schreef:
Albert schreef:
Beste Suzanne, een gemiddelde tuiger doet qua exterieur niet onder voor een zeer luxe rijpaard. Jou beschrijving doet ze ruim tekort.

Dat geloof je toch zelf niet ?
Recht achterbeen, plat kruis, strakke rug, weinig diepte, geen schoft, en dikwijls nog een forse onderhals. Ik wil toegeven dat ze afdruk hebben en van de grond lopen, maar op model vind ik het maar heel eenvoudige beestjes.
Dat tuigpaarden-gedoe is trouwens typisch Nederlands. Als ik als Belg in Den Bosch op de tribune zit, en de hele tent gaat uit zijn dak voor zo'n tuiger die met zijn rug naar beneden, de staart erop, en zijn hals als een vlaggenmast door de ring gaat terwijl iedereen zoveel mogelijk kabaal maakt, dan denk ik, compleet gestoord :+ .

Die onderhals hebben ze nodig om front te kunnen maken en te kunnen klimmen heb ik mij onlangs laten vertellen door een bekende tuigpaardrijder. Zodra je de onderhals weg traint gaat het klimmen ook minder goed. Misschien is het daarom ook wel dat een tuigpaard die alleen maar dressuurmatig getraind wordt al snel een hoop tuigtypische beweging kwijt is. enzestaannietmeerindeschoenennatuurlijk


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:06

Sizzle schreef:
Ik heb een tuiger gehad die ik ongereden/ongetrained gekocht heb. Deze had echt idioot veel spanning op de boegspieren als je rijpaarden gewend bent. Het eerste wat ik gedaan heb is lang en laag getrained voordat ik ging inrijden. De spanning op de boeg verdween en daarmee verdween ook een groot deel van de voorbeen expressie.
Dat gaf mij het gevoel dat de kont van de quarter de boeg van de tuiger is.

Waarom men uitgerekend met tuigers komt voor bloed spreiding ontgaat mij echter volledig (Renovo x Renovo x Renovo).
Er is Europees echt voldoende te halen, men heeft gewoon geen intresse ivm economisch belang. Als paarden geen geld zouden kosten dan zouden er veel meer experimenten rond lopen.

2 inteeltpaarden maar wel van een andere lijn geven samen vaak een heel goed paard. Wie helpt me even met de term?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:36

Sizzle schreef:
janderegelaa schreef:
2 inteeltpaarden maar wel van een andere lijn geven samen vaak een heel goed paard. Wie helpt me even met de term?


Crossbred bedoel je denk ik?
(Ik heb met proefdieren gewerkt :P )

Daar is het dan weer niet inteelt/homogeen genoeg voor denk ik.

Nee dat bedoel ik niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:15

Withers schreef:
(Leest al even zeer geboeid mee)

@ janderegelaa Heterosis effect?

Dat is hem! Dank je!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:26

KahluaB schreef:
Klopt Sizzle , een prestatie predicaat kun je bij wijze van spreken bijna "kopen"

Die moet je me eens uitleggen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:37

KahluaB schreef:
janderegelaa schreef:
Die moet je me eens uitleggen.

Wanneer je je eigen fokproducten aanhoudt en door goede(professionele)ruiters naar het Z of hoger laat rijden.
De kleine fokker zal niet zo makkelijk al zijn veulens aan kuunen houden en vast ook niet door profs kunnen laten rijden.
Die moet maar hopen dat zijn veulens bij de "goede"ruiters terecht komen.

Dat is dan toch de keuze van die kleine fokker? Ik deed in het begin mijn hengstveulens samen met een hengstenhouder, gaf ik de helft weg in ruil voor kosten van de opfok. Dan schoot ik er wel iets bij in maar als de hengst 3 jaar werd dan was ik spekkoper.

Een echt goed veulen raak je altijd kwijt. Ook voor goed geld. Maar de gelegenheidsfokkers die achter een modehengst aanrennen en dan een matig veulen krijgen omdat het gewoon niet past....nul medelijden mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:40

Sizzle schreef:
Lante schreef:
Dat denk ik ook Sizzle hoor, maar ik zie de link naar de bloedspreiding niet.


Die hobby fokkers fokken niet perse met commercieel bloed, die fokken naar hun eigen ideaal (dat echter nooit ontdekt wordt). Die hengst was daar een prachtig voorbeeld van, daar zat niets in wat als populair doorging.

Dus.....een goeie verkoop je altijd. Als je hem maar laat zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:45

KahluaB schreef:
Klopt Sizzle , een prestatie predicaat kun je bij wijze van spreken bijna "kopen"

Je paard moet alleen wel 6 zijn voordat hij Z mag starten en dan moet hij ook nog opgeleid worden die tijd.

Dus “kopen” is echt een onjuiste benaming. Door een juiste financiële investering in stalling en training kan jouw paard het sportpredikaat verdienen. Maar die investering begint al met het dekken van de moeder. Dus na 7 jaar heeft 1(!) nakomeling het het sportpredikaat. Maar je moet er minimaal 3 hebben. Dus na 9 jaar heb je voor de merrie het prestatie predikaat “gekocht”... :D

Je kunt het ook met de IBOP doen maar dan moeten er nog steeds 2 in het Z starten volgens mij. Want je moet 5 punten hebben met max 3 nakomelingen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 01:16

Vulina schreef:
Dat zou kunnen.. Alleen heeft deze merrie al eerder een ggk zoon gebracht die PSG loopt, nog een PSG dochter en een zzl dochter.

5 punten bij max 3 nakomelingen, ibop telt voor 1 punt, dus dan moeten de andere 2 minimaal Z2 lopen..

Wie was dan de vader van dat veulen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 01:19

denisesilver schreef:
Vulina schreef:

Ik had dit jaar nog een hengstenhouder aan de telefoon, die had een filmpje van een veulen van ons gezien. Hij kocht hem niet, want de vader was niet bekend genoeg.....

Heel apart wel. Kan dat ook te maken hebben met het feit dat op de hk gekeken wordt naar afstamming? Ik dacht dat dat meer met de prestaties van de merrielijn te maken had, maar ik kan er naast zitten


Sommige hengsten willen ze echt niet. Samber was daar een mooi voorbeeld van vanwege het bont. Elcaro wilden ze niets van weten. En hoeveel jaar heeft het wel niet geduurd voordat er een Gribaldi rechtstreeks goedgekeurd werd? Volgens mij was For Gribaldi de eerste.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:46

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik had dit jaar nog een hengstenhouder aan de telefoon, die had een filmpje van een veulen van ons gezien. Hij kocht hem niet, want de vader was niet bekend genoeg.....

Heel apart wel. Kan dat ook te maken hebben met het feit dat op de hk gekeken wordt naar afstamming? Ik dacht dat dat meer met de prestaties van de merrielijn te maken had, maar ik kan er naast zitten.

Sommige hengsten willen ze echt niet. Samber was daar een mooi voorbeeld van vanwege het bont. Elcaro wilden ze niets van weten. En hoeveel jaar heeft het wel niet geduurd voordat er een Gribaldi rechtstreeks goedgekeurd werd? Volgens mij was For Gribaldi de eerste.


En Negro was eerst ook uit de "mode" totdat Valegro ging presteren...

Ik vind veel sport in de merrielijn een teken van gezonde paarden en werkwillige karakters. Dat is imo het belangrijkste wat je nodig hebt in een paard.

Wil je de quote wel goed doen? 3/4 van de tekst is niet van mij.

Negro is altijd populair geweest. Ook voor Valegro.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:36

Himyar is blij zodra er volbloed in zit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:13

NatasjavE schreef:
Malle1970 schreef:


Hij was inderdaad ook inmiddels erkend in Oldenburg.

In het buitenland snappen ze het wel ;)

Er is toch ook helemaal niets Gelders aan dat paard. Prachtig en vreselijk goed paard hoor dat wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:14

Malle1970 schreef:
Henkie een toevalsproduct, Kardieno niet Gelders.

Je blijft wel proberen omdat Gelderse bloed aan de kant te zetten en niet serieus te nemen. Gelukkig doet Oldenburg dat niet :D

Beste Malle, je doet je Bokt naam eer aan. Misschien moet je eens in profielen kijken.
Als er iemand is die voorstander is van Gelders bloed x dressuurbloed dan ben ik dat. Zie onderstaande foto. Mijn fokprodukt. De merrie is nu drachtig van de 3e.

Het enige dat ik zeg is dat ik hem niet Gelders vind. In zijn type niet, en in zijn beweging ook niet. Het is gewoon een dressuurpaard. Net als de Guardian.
[ img ]

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:11

_San87_ schreef:
Wat een plaatje, Jan <3.

Thnx...En zijn jaarling broer wordt nog veel mooier :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:27

NatasjavE schreef:
Jan...je mist het punt.

Paul Schockemole en Andreas Helgstrand zijn niet bang voor dat Gelderse bloed. Want dat zit erin hoor. Reken maar. Die zien het als een mogelijkheid tot bloedspreiding.

Helgstrand zegt in het KWPN interview niet dat hij de meerwaarde van het Gelderse bloed ziet. Hij zegt dat het hem niet uitmaakt. Een goed paard is een goed paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:17

NatasjavE schreef:
Ik beweer dat ook nergens.

Hij heeft in een interview gezegt, en ik weet niet zeker of dat een KWPN interview was, dat we ook paarden voor de amateur moeten blijven fokken. Was volgens mij nog voor de koop van Kardieno.
Dus niet perse heter en scherper.

En het zal best zo zijn dat het hem niet om het Gelderse bloed gaat. Maar de hele wereld is opzoek naar bloedspreiding. En het is wel duidelijk dat Oldenburg niet moeilijk doet over dat Gelderse bloed vooraan in de pedigree.(Hebben ook Henkie goedgekeurd)
Het KWPN gaat liever over op PRE’s en de D lijn naar Nederland halen...terwijl we het dichter bij huis ook al hadden.


En ja ik weet dat jij er niet moeilijk over doet. Maar jij bent niet iedereen.


Ik geloof alleen dat je door Gelderse type’s als Alexandro P (die e i g e n l i j k ook zo Gelders niet is) te gebruiken op merrie’s die massa nodig hebben je een type paard krijgt zoals Fillemon. En dat zie ik die Kariendo niet doen. En ik vind het heel jammer dat Gelders van die klassieke(re) paarden afstapt. Over nog een keer 10 jaar heffen ze het op omdat ze teveel op een modern dressuurpaard lijken.


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:46

NatasjavE schreef:
Als Alexandro niet Gelders is dan kunnen we concluderen dan het Gelderse Paard is uitgestorven.

Zijn vaderlijn is Holstein, SF en Trakehner. Daarom past hij ook zo goed op mijn Balzflug.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 02:20

Vulina schreef:
De hengstenshow van Helgstrand-Schockemöhle. Via de livestream, helaas. Maar ik vind er fijne hengsten bij zitten :j

Vond dat Kardieno niet goed gereden werd. Het mooie lichtvoetige was er helemaal uit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:47

misterA schreef:
janderegelaa schreef:
Vond dat Kardieno niet goed gereden werd. Het mooie lichtvoetige was er helemaal uit.

Maar is dat een reden om evt. je hengstenkeuze aan te passen, een minder ritje?

Nee, maar stel dat ik nu alleen dit laatste ritje gezien zou hebben...Dan zou hij niet op mijn lijstje komen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:09

Rachral schreef:
Schandalig dat hij dan toch aan de bak moet, maar dat zegt alles over de nieuwe eigenaar... |(

Ik had hem ook thuis gelaten dan. Je hebt maar 1 kans voor een eerste indruk.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 10-02-19 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:17

NatasjavE schreef:
Nou volgens mij heeft hij vorige week voor het oog van de wereld meer dan genoeg 1ste indruk afgegeven.

Ja, want de hele wereld heeft natuurlijk KWPN.TV.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:05

itsipitsie schreef:
Het werd ook via clip my horse uitgezonden..

De zaal liep leeg toen de Geldersen kwamen dus ben benieuwd hoeveel mensen het daadwerkelijk gezien hebben.

Vind het gewoon erg jammer dat een wonderschone voorstelling niet herhaald wordt omdat een paard koste wat kost een show moet lopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 110 bezoekers