Vragen: eenmalig fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:04

Ik zou wel aanraden voor het nodige toch je merrie bij de dierenarts te stallen.

Eerst laat je je merrie, bijv. thuis, scannen om er achter te komen of zij hengstig is, of wanneer (ongeveer) zij hengstig gaat worden. Als die periode vastgelegd is dan breng je haar naar de DA voor verder opvolging (scans, inseminatie). Dit is vaak het makkelijkste voor iedereen, ook voor de merrie, en dan ook nog het goedkoopste.

Heel vaak is met de DA een 'vaste prijs' af te spreken ivm het opvolgen (scans en inseminatie) per hengstigheid. Dit kan veel geld uitsparen.

Ik weet niet zo goed wat de prijzen zijn in Nederland, maar ik betaal per bezoek voor scan op stal:
- bezoek 25 euro
- scan 20 euro
- scan+inseminatie 35 euro
Reden dat ik aan stal moet laten scannen is omdat mijn merrie uit de opvoelbox springt! :wow:

Aantal nodige scans: bij verssperma …
- om hengstigheid te bepalen
- tijdens hengstigheid, om de twee dagen, en dichter bij eisprong/ovulatie, iedere dag … 3 of 4 keer …. dit ligt aan de merrie en de tijdspan van de ontwikkeling van het ei … sommige merries zijn 3 dagen hengstig en dan hebben eisprong, andere zijn 5-7 dagen hengstig en hebben dan eisprong. Dit zou je kunnen achter informeren bij de vorige eigenaar waar zij haar veulens heeft gehad.

Wat spenen betreft … ik speen ook hier op de wei … maar !! er is gezelschap voor het veulen terwijl mama binnen staat. Als je deftig stroom op je omheining hebt, dan kan je na een dag of 10, de merrie ook buiten zetten op een andere wei.
Er zijn discussies genoeg over op welke leeftijd te spenen … en dit is afhankelijk van verschillende factoren:
- is het een late veulen (juli-september) … dan kan je het beste wachten tot het voorjaar
- is de merrie in het sport … dan 4-5 maanden, alhoewel ook hier zijn er velen die met 3 maanden spenen (wat ik veelste vroeg vind).
- lijdt de merrie van het melk gift (afvallen enz), dan is het ook soms nodig om vroeger dan 6 maanden te spenen.
- persoonlijk vind ik 6-7 maanden de beste leeftijd om te spenen.


Mijn paarden staan niet aan huis :D … dus is het slapen op stal als ik denk dat zij gaan veulenen. Ken je merrie en de veranderingen die het nakende veulenen aanmelden en lang zal je niet moeten 'kamperen'. Ook zijn PH stripjes een goed idee … je meet de drupjes met een PH strip en als het onder een bepaalde cijfer komend dan weet je dat het veulen binnen 12-24 uur geboren wordt.

Voer: gewoon voer tot de laatst 3 maanden, dan stilletjes overgaan naar merrie-veulen brok. Er zijn veel verschillende merken, dus het is zo beetje van welke je zelf het makkelijkste aan kunt komen en wat je wilt betalen.
Meestal al vanaf een paar weken zit het veulen met zijn neus in mama's bak, eten kan je het niet noemen :D meer sabbelen, maar zo leren ze het. Zelf wacht ik meestal tot +/- 4 weken en dan geef ik in een aparte voerbak wat veulen brok. Dit hebben ze snel door.

Een gezonde merrie, drachtig of niet, die niet geschoren is, hoeft geen dekken. Ik neem wel aan dat zij schuil mogelijkheid heeft uit wind en regen. Als een paard over genoeg hooi kan beschikken dan krijgt het niet 'koud' 'swinters.

Bevalling … hier ook zou ik gaan informeren bij de vorig eigenaar hoe het is gegaan met de andere veulens. Heeft zij het alleen gedaan of hebben ze moeten helpen? Waren er problemen? Is er toen een DA erbij moeten komen? Als alles 'au naturel' gebeurt is zonder problemen, dan hoeft je zelf alleen aanwezig te zijn om in te springen als het nodig is. Veel lezen over de onderwerp is wel aan te raden. ;)

Meestal wordt de DA wel gebeld binnen de 24 hr na bevalling om het veulen en merrie te controleren, de eerste spuitje te geven (tegen geelzucht) en het navelstreng stompje te ontsmetten. Ook om de nageboorte te controleren … deze moet je na de bevalling verwijderen uit de stal en in een emmer plaatsen zodat de DA het kan controleren dat er geen stukjes achtergebleven zijn in de baarmoeder. Merrie wordt ook nagekeken op schuren enz.


-


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:27

TheEvilQueen schreef:
Iris82 schreef:
Bij de AQHA hoeft ie toch niet specifiek goedgekeurd te worden?


Ik heb geen idee eigenlijk... maar reken wel APHAxAQHA dat het een APHA papiertje wordt :)


Als je merrie APHA geregistreerd is dan heeft zij ook de zg 'panel tests' moeten doen om geregistreerd te worden.
Als de hengst AQHA geregistreerd is dan heeft hij ook de zg 'panel tests' moeten doen om geregistreerd te worden.
Vraag een kopie van deze tests en vergelijk met die van je merrie. Heel VIP belangrijk om de resultaten te vergelijken zodat je geen veulen met erfelijk aandoening krijgt (HERDA, HYPP, PSSM, GBED, MH)!!
http://apha.com/news/reminder-6-panel-g ... stallions/

Ik kan alleen wat NatasjavE schrijft ondersteunen. Dekking gebeuren bij Quarter en Paint hengsten normaal uit de hand (hengst wordt door hengsthouder/eigenaar in de hand naar de wachtend merrie gebracht). Merries zijn of worden gekluisterd zodat ze niet kunnen schoppen of, in feite, vluchten. Als de merrie niet 100% 'klaar' is om gedekt te worden … dus niet 'bezig' is met ovulatie en dus super hengstig en willig … dan kan dit wel problematisch zijn en wat bruut zijn voor de merrie.
Maar hier ook … vraag het aan de vorige eigenaar hoe het gegaan is bij de andere dekkingen. Is zij toen natuurlijk gedekt … kent dus de routine … of is zij via KI gedekt en kent dus niet het gedoe met een natuurlijk dekken.

En ik zou ook echt NOOIT mijn merrie in de wei gooien bij een vreemde hengst! Ik kan je voorbeelden geven van waargebeurde verhalen waar de merrie zwaar beschadigt van de wei is gehaald en zelfs een van waar ze de merrie hebben moeten inslapen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:37

Ik ben bijna zeker (heb veel vrienden met APHA's en AQHA's) dat je merrie ook een 5-panel test heeft. Vraag na bij het APHA, of bij de vorige eigenaar.

Hengst als AQHA moet het zeker hebben. Zo niet dan is hij echt niet AQHA geregistreerd.

Trouwens als je lid bent van APHA kan je on-line opvragen of zoeken.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 06-02-19 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:45

Ik weet zeker dat sedert 2015 dekhengsten bij APHA een 6-panel test moeten hebben. Ik dacht dat het ook zo was voor registratie?

Bij de AQHA weet ik het niet meer zeker, maar vroeger (voor 2010) moest haar monsters opgestuurd worden met registratie aanvraag om de testen te doen. En hierbij was zeker de ouderschaps test bij.


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:50

Net opgezocht … alle AQHA dekhengst moeten ook sedert 1/1/2015 de panel testen hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 132 bezoekers