Vragen: eenmalig fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Vragen: eenmalig fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 19:16

Hallo bokkers!

Ik heb een merrie met prachtige papieren en een magnifiek karakter (daarvoor alleen al) dus zou ik graag een opvolger willen!
Echter ben ik niet bezig met fokken of de sport, dus dit is een compleet nieuw iets voor mij. (Voor mijn merrie niet, want bij vorige eigenaars heeft ze al 3 veulens gehad en die zijn volledig gezond in het leven gestapt)
Vandaar enkele vragen i.v.m. een veulentje kweken.

Zie het zo: mijn paard staat op een weide, ongeveer 15 minuutjes rijden van mijn woonplaats (dus ze staat niet aan huis of op een stalling).

Mijn vragen:
Hoeveel keer wordt er ongeveer gescand tot het einde van de dracht? Wat is de gemiddelde kostprijs van zo'n dierenartsbezoek?

Het veulen blijft sowieso bij mij, maar het staat op dezelfde weide als de moeder, hoe en wanneer speen je het beste af? Is dit doenbaar?

Wat wordt er aangeraden als het paard niet aan huis staat bij de bevalling? Bijvoorbeeld elke dag kamperen op de weide tijdens haar laatste dagen is een beetje moeilijk :')

Wat voer je een drachtige merrie het beste? Vanaf wanneer gaat het veulen "korrels/brokken" eten? De welke dan?

Doorheen de winter, moet de merrie een deken op zodat ze aan warmte minder energie verspilt?

Laat je bij de bevalling meteen een dierenarts komen?

Dit was het zo'n beetje. Als ik nog vragen heb, hoop ik hier terecht te kunnen uiteraard :)
Er zijn misschien domme vragen, maar ik zou graag mijn kennis op dit vlak ook wat uitbreiden!
Het kan uiteraard zijn dat er mij nog vragen te binnen schieten, maar ik zou al heel blij zijn als er bokkers mij al wat uitleg over deze vragen kunnen geven +:)+

Wicked always wins


TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 19:28

@Peterina, erg bedankt voor je antwoord! Hier ben ik echt al goed mee geholpen!
Is er een groot "dierenarts"-verschil als je natuurlijk gaat dekken? Hiermee bedoel ik de kosten, de scans en de hengstigheid :)

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Vragen: eenmalig fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 19:37

@NatasjavE, oké bedankt! Echter biedt hij enkel natuurlijk dekken aan. Is een hengst van een kennis, dus het is niet echt een "verhandelde dekking" als je begrijpt wat ik bedoel :)
Wat is het beslissende verschil tussen KI en natuurlijk? Wat maakt het belangrijke verschil?
(Ik vraag dit uiteraard gewoon ter info +:)+ )

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 19:55

@Cobiie, de hengst staat ingeschreven in het AQHA stamboek maar is niet gekeurd als dekhengst. De dekking is eerder een vriendendienst als je begrijpt wat ik wil zeggen. Maar hij heeft wel al eerder gedekt bij merries.

@josien_m_
Wat jij zegt had ik ook in gedachten. Gewoon een natuurlijke dekking, desnoods blijf je erbij als het niet echt klikt tussen de twee. Mij lijkt het ook geen kwaad te kunnen, in de natuur insemineren ze toch ook niet? De natuur zijn gang laten gaan, en ingrijpen waar nodig, niet?

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Vragen: eenmalig fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 19:56

@StalNollie, ik kan uiteraard nog altijd kijken hoe en waar ik ze zet aan het einde van de dracht. We zien wel als het moment daar is uiteraard :)

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:03

@NatasjavE, even vermelden: hij heeft al 2 kerngezonde veulens ter wereld gebracht. Ik kan nog altijd veranderen hé, ik ben me gewoon aan het informeren :)

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:04

Iris82 schreef:
Bij de AQHA hoeft ie toch niet specifiek goedgekeurd te worden?


Ik heb geen idee eigenlijk... maar reken wel APHAxAQHA dat het een APHA papiertje wordt :)

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:08

crazycactus schreef:
NatasjavE schreef:
Dan zou ik voor een andere hengst gaan.
Ik zou alleen voor een goedgekeurde hengst gaan.



Aangezien Quarters niet gekeurd worden zou ze geen enkele hengst kunnen kiezen ;)


Wat is de bloedlijn van je merrie en de hengst?


Wat bedoel je met je eerste zin dat ik geen enkele hengst kan kiezen, ik begrijp hem niet zo goed :)
Edit: laat maar. Ik snap nu pas je reactie :P

De mijne is van de Smart kant: Smart Little Lena, Poco Bueno, ...
De hengst moet ik even navragen; ik heb hem wel al vele keren gezien en ontmoet maar weet ik weet de stamboeknaam niet meer 8)7
Hij komt 100% zeker niet van deze bloedlijn.

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:12

crazycactus schreef:
NatasjavE schreef:
:wow: :wow: :wow:

Serieus????

Maar ook niet qua rontgen enzo???


Ja serieus, het is wel aan te raden om een 5 paneltest te laten doen op erfelijke ziektes, maar verder zijn er geen verplichtingen.


Een 5 panel is niet gedaan, maar de twee nakomelingen (de ene is 7 en de andere 5) vertonen geen symptomen of problemen. Mijn merrie is ook al 3 keer gedekt en die veulens zijn volgens mij ook gezond. Zeker als ze er Big Chex To Cash durfden opzetten :')

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:13

crazycactus schreef:
Smart little lena en Poco Bueno zijn geweldige lijnen <3


Ik geef je anders wel graag even de link naar haar pedigree +:)+

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:19

Quebelle schreef:
Check in iedergeval of de hengst getest is, bij westernrassen is dit wel heel belangrijk. Best jammer dat je op een merrie met naar eigen zeggen prachtige papieren, de hengst van de buurman zet. Dit geeft wat de indruk dat het een combi uit gemakzuchts is ipv een uit weldoordachte keuze.


De hengst heeft ook geen slechte papieren, maar zoals ik eerder aangaf: het wordt een veulen voor mezelf en papieren zijn daarbij niet het belangrijkste. Er staat nog niets vast hé, ik kan nog altijd afhaken of uitkijken naar een andere. Er is keuze genoeg uiteraard! Maar ik hoef geen sportpaard maar een chille, vriendelijke quarter als maatje :)

Wicked always wins


TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:20

crazycactus schreef:
Ik zou toch testen voor de zekerheid, stel dat ze drager is van 1 van de ziektes en de hengst ook dan heb je een probleem. De meeste dingen zie je niet als ze drager is dus better safe than sorry.


Ja, je hebt wel gelijk! Ik kan nog altijd van gedacht veranderen uiteraard :)

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:22

"In de natuur hebben dieren veel meer ruimte dan in een omheind weiland, en kunnen ze vluchten, mocht het niet goed gaan tussen de dieren... in een omheinde ruimte kan het gruwelijk misgaan, vooral als de hengst niet gewend is om tussen merries te lopen, zoals: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1128670&hilit=dekken

Daarbij zijn er bij quarters nare erfelijke aandoeningen bekend, waardoor je beter eerst laat testen, zoals anderen al aangeven."

En aan de hand dekken? Wordt dat nog gedaan?
En jezus, wat erg wat die merrie heeft doorstaan met die hengst...

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:35

Peterina schreef:
Als je merrie APHA geregistreerd is dan heeft zij ook de zg 'panel tests' moeten doen om geregistreerd te worden.
Als de hengst AQHA geregistreerd is dan heeft hij ook de zg 'panel tests' moeten doen om geregistreerd te worden.
Vraag een kopie van deze tests en vergelijk met die van je merrie. Heel VIP belangrijk om de resultaten te vergelijken zodat je geen veulen met erfelijk aandoening krijgt (HERDA, HYPP, PSSM, GBED, MH)!!
http://apha.com/news/reminder-6-panel-g ... stallions/

Ik kan alleen wat NatasjavE schrijft ondersteunen. Dekking gebeuren bij Quarter en Paint hengsten normaal uit de hand (hengst wordt door hengsthouder/eigenaar in de hand naar de wachtend merrie gebracht). Merries zijn of worden gekluisterd zodat ze niet kunnen schoppen of, in feite, vluchten. Als de merrie niet 100% 'klaar' is om gedekt te worden … dus niet 'bezig' is met ovulatie en dus super hengstig en willig … dan kan dit wel problematisch zijn en wat bruut zijn voor de merrie.
Maar hier ook … vraag het aan de vorige eigenaar hoe het gegaan is bij de andere dekkingen. Is zij toen natuurlijk gedekt … kent dus de routine … of is zij via KI gedekt en kent dus niet het gedoe met een natuurlijk dekken.

En ik zou ook echt NOOIT mijn merrie in de wei gooien bij een vreemde hengst! Ik kan je voorbeelden geven van waargebeurde verhalen waar de merrie zwaar beschadigt van de wei is gehaald en zelfs een van waar ze de merrie hebben moeten inslapen.


Geloof me, na gelezen verhalen doe ik niet mee aan in de weide losgooien. Als het dus die hengst wordt, zal het aan de hand dekken worden.

Mmmm, mijn merrie is een echte APHA en ik bevat alle papieren, maar ik heb nergens een panel test liggen. Zijn deze aan te vragen (de kopieën?)
De hengst is ook een echte AQHA, dus die moet hier dan ook sowieso over beschikken? Ik zal het dan eens vragen of zij over deze test beschikken :j

Wicked always wins

TheEvilQueen
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Vragen: eenmalig fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:41

Iemand een linkje of e-mail adresje waar je kan navragen voor de test?

@crazycactus, dus niet elk geregistreerde Paint/Quarter heeft een 5 panel?

Wicked always wins


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers