Vragen: eenmalig fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

josien_m_
Berichten: 2402
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:42

Je hoeft helemaal geen scans te maken hoor. Ik persoonlijk vind het een te grote inbreuk op de lichamelijke integriteit van de merrie. Ik zou zoiets alleen overwegen om een medische reden. (hetzelfde geld voor kunstmatige inseminatie voor mij) Je merrie samen met de hengst in het land laten lopen, elkaar het hof maken en op het goede moment komt die dekking dan. Dat gaat uiteraard alleen goed als de hengst gewend is samen met merries te leven. Veel diervriendelijker als het zo kan. Bij het afspenen kun je ook een diervriendelijke methode toepassen. Tegen dat het veulen 1 jaar oud is, speent de merrie haar veulen vaak zelf af. Doet ze dat niet dan kun je langzaam gaan ingrijpen. eerst de dieren een uurtje uit elkaar meer wel in elkaars zicht. Later alleen 's nachts nog samen en zo gaat het heel natuurlijk zonder trauma voor merrie of veulen. Dat is te zeggen, als ze beiden ook andere vrienden hebben waar ze mee spelen en krauwen.


josien_m_
Berichten: 2402
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:49

Hengsten kunnen zeker goede manieren hebben hoor met merries! Als ze het gewend zijn, zei ik er ook bij. Als de hengst het hele jaar door bij merries loopt, leert hij zich goed, vriendelijke en voorzichtig te gedragen. Bij pony's wordt dat vrij normaal gevonden en gaat dat ook prima. Als de paardenhengsten in een kudde opgroeien, ook met een kuddehengst, dan leren ze veel. Dus ja, ik meen het serieus. Het kan wel, maar het zal zeldzaam zijn omdat de mensen het niet laten gebeuren. Het klopt wel, niet iedere merrie speent haar veulen zelf af zonder dat ze een nieuw veulen draagt. Maar sommigen wel en om het veulen dan maar direct te vroeg af te spenen is dan ook weer niet nodig. Aan de hand dekken maakt het onmogelijk voor de paarden elkaar vooraf te leren kennen, elkaar het hof te maken en zelf het moment van de dekking te bepalen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lithya en 153 bezoekers