Gelders or not Gelders, that's the question.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:45

koend schreef:
Ik heb enkele duidelijke vragen.
- waar vind ik een lijst met de Gelderse hengsten?


http://www.kwpn.nl

Citaat:
- wat zijn de precieze eisen qua afstamming voor en kandidaat dekhengst?


Op dezelfde site staan de eisen voor de afstamming.
Ruwweg komt het erop neer dat tenminste 1 ouder GP geregistreerd moet zijn. Max 12,5% volbloed en max 6,5% Hackneybloed. Er kan compensatie gegeven worden indien het aangeboden paard goed binnen het Gelderse fokdoel past.

Citaat:
- wat zijn de precieze eisen qua afstamming om je paard Gelders te kunnen noemen?


Zie bovenstaande antwoord.

Citaat:
- men spreekt van het Gelderse type en de brede inzetbaarheid, maar evalueert men dat ook bij kandidaat fokmerries?


Ja.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:56

Firelight schreef:
Legend is rijpaard x tuigpaard, wordt hier dan het tuigpaard als gelders gerekend?


Zeker niet.

Maar het Tuigpaard stamt af van het Gelderse paard.

Heel veel Tuigers zijn bruikbaar voor de Gelderse fokkerij.

Het Gelderse Paard is een type. Je fokt op bepaalde kenmerken. Niet op “zuiverheid” van het ras. Het is namelijk geen ras.

Het kan ook nog best zijn dat zijn moeder naar de stamboekopname Gelders Paard is gegaan. En qua exterieur en beweging voldoet als Gelders Paard.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:06

Firelight schreef:
Ik ben wel een beetje op de hoogte van het gelderse paard, heb er vroeger meerdere gereden en was op de HK waar ze nog met spandoeken over het basispaard op de tribune zaten.
In jouw eerdere bericht stelde je dat tenminste 1 van de ouders gelders moet zijn en dat is bij de kampioen dus niet het geval.
Ik heb al zoveel moeite om mensen uit te leggen dat een tuigpaard echt wat anders is dan een gelders paard, maar nu begin ik ook te twijfelen :D


Ik heb ook gezegd dat er compensatie plaats kan vinden mits het paard in het fokdoel past. :)

In die tijd zat ik overigens ook al op de tribune. :D Alhoewel...nee ietsjes later denk ik. Toen reed ik nog pony’s.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretus, lexa, Oehlala en 141 bezoekers