Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:09

[ img ]
Volfonic XX x Gribaldi x Samber. Let niet op de hoeven, de smid kwam later die dag.


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:55

Je kunt hele jonge dressuurhengsten natuurlijk ook spectaculair laten bewegen waar fokkers van in extase raken maar je kunt een 4 jarige springhengst niet over een 1.60 hindernis jagen met een ruiter op zijn rug. Daar zit het verschil hem denk ik in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:57

NatasjavE schreef:
Ja dat klopt. Daar hebben ze bij de Friezen geen last van.

Jawel, er is een Duitse afsplitsing.

https://www.fpzv-ev.de

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:17

LBLGypsyCobs schreef:
De hengsten die als jong paard populair en veelbelovend waren, kun je er vanuit gaan dat als ze de top niet redden, ze hét dan toch net niet hadden?

Hoe vaak speelt er 'pech' mee, dat zo'n paard niet op een bekende stal staat en geen grote naam in het zadel heeft?


Ik denk niet dat het “pech” is maar “marketing en management”.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 02:08

[***] schreef:
Oldenburg heeft trouwens een Lusitano goedgekeurd en in andere hengstenfolder uit Duitsland kwam ik ook 1 tegen
Op foto denk ik dan ja dat ziet er goed uit en dan zoek ik filmpjes op en dan denk ik mwah laat maar dat gekrabbel en gezwaai
Mijn merries neigen zelf al naar barok type dus ik heb dat ook niet nodig. Paarden die moeite met verzamelen hebben mss wel

Dat is ook het stomste wat ze hebben kunnen doen. Met een beetje pecht dekt hij heel veel en als het dan toch niet goed uitpakt heb je zomaar een paar honderd paarden in je populatie je niet wilt.

Dan kun je beter zoals het KWPN doen, de merrie’s toelaten maar alleen als ze gedekt worden door een KWPN hengst. Dan blijven de aantallen laag. Zo heb ik bij een bekende ruiter in Portugal een kruising met Totilas gezien, prachtig dier maar dezelfde waardeloze beenstand als al die paarden daar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:03

Elisa2 schreef:
Dragao? ik denk dat dat ook de toegevoegde waarde gaat zijn bij zo'n hengst, de langere termijn visie.

Wat is dan die lange termijn visie?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:52

Malle1970 schreef:
janderegelaa schreef:
Dat is ook het stomste wat ze hebben kunnen doen. Met een beetje pecht dekt hij heel veel en als het dan toch niet goed uitpakt heb je zomaar een paar honderd paarden in je populatie je niet wilt.

Dan kun je beter zoals het KWPN doen, de merrie’s toelaten maar alleen als ze gedekt worden door een KWPN hengst. Dan blijven de aantallen laag. Zo heb ik bij een bekende ruiter in Portugal een kruising met Totilas gezien, prachtig dier maar dezelfde waardeloze beenstand als al die paarden daar.


Oldenburg gaat er van uit dat fokkers zelf na kunnen denken, helemaal zo dom nog niet.

De enige reden dat het KWPN dat clubje erbij heeft gehaald is omdat ze politiek gezien meer te vertellen hebben binnen het WBFSH.

En hoe kom je bij deze bewering? Of is het een veronderstelling?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:31

Lante schreef:
Malle1970 schreef:
Gemiddelde ruiter denkt echt dat ie alleen kan presteren op een dressuurgefokt paard. Een goed bewegend paard met functioneel model maar met een ander papiertje, daar gaan ze geeneens voor kijken.


En dan hebben ze een redelijk papiertje, kunnen ze niet met het paard omgaan. Zelfkennis is ook een ding. Veel basissport ruiters zouden eigenlijk veel gelukkiger worden van wat simpeler paarden denk ik.

Mooi, kunnen we de Lusitano’s gelijk weer afschaffen. Voor de basissport is dat verzamelen toch niet nodig :Denponiesfokkendoenzemaarbijhetnrps

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:57

Shalimar schreef:
En dan hebben ze een redelijk papiertje, kunnen ze niet met het paard omgaan. Zelfkennis is ook een ding. Veel basissport ruiters zouden eigenlijk veel gelukkiger worden van wat simpeler paarden denk ik.


Citaat:
Komen we toch weer bij die Geldersen en Groningers uit :P Maar ik snap het punt hoor, je wil toch een beetje een los, ruim lopend, elastisch dier. Maar meer basisbloed erin, iets meer terug naar allround en gezond, stevig fundament, lijkt me een goed uitgangspunt. Weer wat meer degelijk bloed in plaats van hypes. Ik vind dat de Gelderse paarden hierin echt meerwaarde zouden kunnen hebben.

Een Groninger gooit je 30 jaar terug in de tijd. En waar nou het verhaal vandaan komt dat Geldersen zo makkelijk zijn weet ik niet want die zijn soms ook behoorlijk pittig en ik kan het weten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:01

Roodvos schreef:
Maar zien jullie zoveel voorbeenzwaaiers dan bij het KWPN? Ja, ok, ik zie wel eens een zwaaivoet, maar zo extreem en veelvuldig als bij die Iberische paarden die zo sympathiek naar je zwaaien als ze recht op je af komen zie je over het algemeen toch niet bij het KWPN? Of zoals een bevriend menner het ooit uitdrukte: ze tikken zelf met de voorvoeten de ballen van de kegels. (En ooit eens op gelet: het is waar.) Zo extreem zie ik ze toch zelden lopen.

Ik hou trouwens juist van een wat compact paard en heb dan weer niets met die lange “Heemskinderen” paarden :o .

Dat is niet wat er met voorbeenzwaaiers bedoelt wordt denk ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:37

hoogendroog schreef:
[***]: wat een bijzondere uitspraak "Groningers zijn recreatiepaarden". Er zijn meerdere lijnen in de springpaarden zeer groot geworden, mede door het Groninger-aandeel. En als ik zo rondkijk op de gemiddelde landelijke dressuurwedstrijd zie ik die zgn KWPN sportpaarden toch echt ongelofelijk slecht bewegen, en dat zonder Groninger-bloed in de aderen ...


Gambo zelf is er natuurlijk niet meer maar er is vast wel een mooie Percheron beschikbaar die je kunt gebruiken :D


[ img ]
Gambo


[ img ]

Percheron
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 21-01-19 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:52

misterA schreef:
Jouw fokkerijvisie is ook verreweg superieur. Maar ik houd me maar bij mijn eigen visie, lijkt mij wel zo veilig. Fok je trouwens wel met volbloeden? Ik ben ookj heel benieuwd welke hengsten dat zijn.

_/-\o_

Die volbloeden ben ik ook benieuwd naar...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:34

Aimee schreef:
Malle1970 schreef:
:D


Volgens mij merkte jij hier op dat ik denigrerend ben tegenover MisterA. Ik heb alleen niet de hele dag tijd, noch zin, om hier te reageren.
Maar ik ben helemaal niet denigrerend. Er staat letterlijk: ik ben het niet met je eens. Volgens mij is er geen duidelijkere of meer expliciete manier om aan te geven dat ik mijn mening tegenover de mening van MisterA plaats.

En ja, ik zou een goede volbloed durven te gebruiken. Ik heb hier niet voor niets al een paar keer Ristretto genoemd, of de Finest x Dresemann x Upan la Jarte AA. Geen volbloeden, maar wel ox/AA.

Dit is wat in jouw fokkersvisie past, niet perse wat de sport vraagt dat heb je gezegd. Jij zegt dat de sport iets anders wil. Terwijl de paarden van MisterA toch wel heel erg presteren in de sport.

Wat heb jij gefokt toen je nog fokte?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:41

Aimee schreef:
Ik heb door omstandigheden geen paarden meer Janne.
Met kerst kwam het fokprogramma voor de merries van m’n tante op tafel en daar staat Ristretto nu op het lijstje.

Overigens is het wel grappig dat ik de bal krijg toegespeeld, terwijl jullie op de persoon gaan spelen :+

Ristretto..Leuk als je een pony wilt fokken. En wezenlijk anders dan XX

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:00

Suzanne F. schreef:
Toch heeft Stravinsky xx best goede sportpaarden gegeven hoor. Misschien doet hij het in de 2e of 3e generatie nog wel beter.

En we hadden vroeger Mytens xx en vergeet Lucky Boy xx niet. En Abgar xx. En Le val blanc xx.
In de Trakehner fokkerij is nog veel volbloed te vinden. Daar kan je zeker bloedspreiding vandaan halen zonder veel toe te geven op kwaliteit.

Stravinsky is er ook niet uitgegaan op de aanleg van de veulens maar op de kwaliteit van het beenwerk. Overigens dan wel weer opmerkelijk dat het KWPN dat niet gezien heeft bij de nakomelingen die ze gezien hebben in het buitenland...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:22

Lante schreef:
Het was in die tijd nog niet zo geaccepteerd inderdaad, maar kijk eens wat zijn zoon Henkie nu dekt aan rijpaardmerries, en niet alleen in NL, maar ook in Duitsland! :D

Laat ze maar lachen. *D

Henkie dekt niet zoveel hoor. 148 nakomelingen tot nu toe bij het KWPN. En hij is in 2015 goedgekeurd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:23

pompadour schreef:
[***] schreef:
Ik heb 2 jonge tuigpaardmerries die ik straks in ga zetten in de rijpaardfokkerij. Een Eebert en een Indiana. Beide mooie moderne modellen met een hele goede galop. De Eebert laten we vaak springen dat vindt ze geweldig om te doen.
Dat iemand hierboven zegt dat ze niet het juiste karakter hebben voor een dressuurpaard is niet waar, tegenovergestelde juist, ze zijn intelligent, sensibel, hard en onbeperkt looplust. Je moet alleen wel de goede uitkiezen die de juiste manier van bewegen hebben



In heel veel dressuur paarden zit juist tuigpaard bloed in. Ivm de draf

Nee dat is niet waar, er zijn niet veel dressuurpaarden met tuigpaardbloed. De draf van een tuigpaard is anders dan de draf van een rijpaard.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 22-01-19 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:24

Lante schreef:
Als ik nog een merrie uit mijn fokkerij had aangehouden, dan was ik zeker niet voor een volbloed gegaan, omdat de dressuurpaarden in mijn ogen genoeg bloed hebben. Genoemde volbloeden hebben destijds veel goeds gedaan bij merries uit die tijd. Mijn laatste fokproduct was een Alexandro P uit mijn Duitste prestatiemerrie. Ik werd voor gek uitgemaakt om een Gelderse hengst te gebruiken op die merrie. Maar.. het was naar mijn mening wel meteen het beste paard wat ik gefokt heb. Ik geloof dus echt dat je nu juist weer wat bot en massa terug zou kunnen fokken bij veel dressuurpaarden (en heb daar dus ook naar gehandeld 9 jaar geleden).

Mijn mooiste is ook een Alexandro P (zie profiel) uit een Balzflug merrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:02

Malle1970 schreef:
Henkie dekte voor zijn goedkeuring al merrie's van schockemohle. Hij dekt in Duitsland genoeg.
Hoeveel dekken zijn jaargenoten btw?

Nee, dat deed hij niet. Althans niet voor een Duits stamboek want die hebben speciaal de regels moeten veranderen om Henkie te kunnen accepteren.

Henkie had geen even oude jaargenoot.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:13

NatasjavE schreef:
janderegelaa schreef:
Henkie had geen even oude jaargenoot.


Ja zeker wel....de andere H hengsten. Alle hengsten uit 2012 zijn zijn jaargenoten.

Andere fokrichting wellicht. Maar daar gaat het in deze nu niet over.

High Five heeft ook buiten zijn fokrichting gedekt.(bij de Gelderse behoorlijk wat)

Ook voor zijn goedkeuring in Oldenburg heeft Henkie gedekt in Duitsland. Hoe dat met de registratie is gegaan weet ik niet. Maar die hieronder zijn uit 2016 (dus in 2015 gedekt)

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2018957/h
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2018959/h


Neem dan ook de tuigpaarden mee van die jaargang, dan denkt Henkie er pas echt veel.

Ok, we hebben 2 dekkingen bij PS in Duitsland want ze hebben ze zelf toegevoegd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:16

Elisa2 schreef:
Alexandro is een goede hengst, maar ik zie hem nog niet zo snel GP dressuurpaarden geven. Henkie's nafok is afwachten wat dat gaat doen.

Ze hebben ook nog een moeder...Fillemon doet alle oefeningen al en die is pas 9.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:56

[***] schreef:
Hij loopt zelf ook geen Grand Prix

Vivaldi toch ook niet...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:13

[***] schreef:
janderegelaa schreef:
Nee dat is niet waar, er zijn niet veel dressuurpaarden met tuigpaardbloed. De draf van een tuigpaard is anders dan de draf van een rijpaard.


Wat is er dan anders aan die draf? :') :+

Er lopen best veel tuigpaarden en halve tuigpaarden hoog in de dressuur. Bijv Verdades


Noem er nog eens een paar?

De bewegingsafloop bij een tuigpaard is anders. Daarnaast is het achterbeen meer stuwend en de galop is helemaal een drama. Maar daar wordt ook niet op geselecteerd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:27

NatasjavE schreef:
Draf van een Tuigpard moet juist dragend zijn. Anders kunnen ze niet zo rijzen in de voorhand.

Maar ook stuwend anders kunnen ze geen kar trekken.

Een stukje uit het KNHS wedstrijdreglement

Achterbeengebruik
Krachtige afdruk naar voren ondertredend achterbeen met veel buiging in de gewrichten (tot dragen komen om de voorhand te kunnen laten rijzen), kootvering. De achterhand dient stuwend en dragend te zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:46

Albert schreef:
file:///storage/emulated/0/Download/aanHORSES-Dylano-v-Plains-Liberator-x-Fabricius-stand-Medium-842x561.jpg
(kan iemand dit plaatje even tevoorschijn toveren?)

Dat is een lokaal bestand. Staat dus bij jou.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers