anatomisch menhoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

anatomisch menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 19:18

Al zitten zoeken op bokt, topics vol anatomische hoofdstellen gevonden maar niks voor mennen.

Mijn jonge merrie loopt onder het zadel heel fijn met haar (namaak) mcklem hoofdstel. Fijne aanleuning, niet zwaar.
Voor de wagen kan ik echter deze fijne aanleuning nog niet voor elkaar krijgen, een en ander al uitgetest. Met sperriem, zonder sperriem. Beetje spelen met de afstelling van de kinketting, maar nog niet het resultaat dat ik zou wensen.
Nu heb ik laatst met een maffe constructie gemend met haar mcklem hoofdstel en zowaar, fijne aanleuning.

Maar is een dergelijk hoofdstel te vinden als men hoofdstel, dus met kleppen, want die zijn we aangespannen wel nodig (zonder kleppen is ze wel te mennen maar vele malen minder geconcentreerd, schieterig en op wedstrijd mag t ook niet)

Ik heb het torsy kopstuk gezien, in mijn handen gehad en dat was net niks vond ik. Kleppen zaten er niet prettig aan.

Dus hierbij mijn vraag: wie o wie weet een hoofdstel wat ik bedoel te koop en waar?

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Re: anatomisch menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:28

Ik heb een hoofdstel van Sam, te koop bij edwin stok!
Anatomisch gevormd en onwijs fijn!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: anatomisch menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:30

Kan je geen kleppen op je micklem laten zetten? Of op maat een hoofdstel laten maken

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:35

De betere tuigenmaker zoals Paul Claessen of Henk van der Wiel zullen dat ook wel kunnen aanbieden, maar wel met een stevig prijskaartje eraan.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:40

Hatsikidee89 schreef:
Ik heb een hoofdstel van Sam, te koop bij edwin stok!
Anatomisch gevormd en onwijs fijn!


Ik heb even op de site gekeken maar wat vind je anatomisch aan deze hoofdstellen? Op foto verschillen ze voor mij niet van standaard menhoofdstellen.

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:38

Lukasje schreef:
Hatsikidee89 schreef:
Ik heb een hoofdstel van Sam, te koop bij edwin stok!
Anatomisch gevormd en onwijs fijn!


Ik heb even op de site gekeken maar wat vind je anatomisch aan deze hoofdstellen? Op foto verschillen ze voor mij niet van standaard menhoofdstellen.


Ik geloof niet dat de site heel actueel is, ik kan hem daar ook niet vinden

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: anatomisch menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:36

Laten maken.
Bijv Paul Claessen idd of van der Wiel. Wel de betere merken pakken.
Zelf heb ik tuig en hoofdstellen van Sedlarstvijg.cz , handgemaakt en ook mooi gevormd kopstuk.
Neusriem gewoon normaal want met los vastmaken drukt deze niet op de zenuwen.

aju1969
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-05-13

Re: anatomisch menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:33

Kijk eens op deze site: www.torsybridles.com ze hebben hele mooie anatomische (men)hoofdstellen (en ook combinatiehoofdstellen, die kan je zelf veranderen/aanpassen!)

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:03


liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:49

Lizz schreef:
Is het niet mogelijk om een anatomisch hoofdstel te kopen en hier bakstukken aan te zetten met oogkleppen?
Bijvoorbeeld deze, hier kan je andere bakstukken aan bevestigen.
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... channel=EU


Waarschijnlijk zijn de stoten van een rijhoofdstel te smal voor een menbakstuk met kleppen. Of het rijhoofdstel moet wat grover zijn maar dat zijn de meeste anatomische juist niet.

Ik vraag me wel af hoe je het had gefrankensteint? Aan welk stuk van het hoofdstel denk je dat het ligt? Onze tuigenmaker heeft wel eens een simpel kopstuk gemaakt op basis van een kopstuk wat gebroken was, misschien zou een tuigenmaker dat ook wel gewoon kunnen doen op basis van het kopstuk van je fijne hoofdstel maar dan met bredere riempjes bijv? Dat was destijds niet zo heel duur, maar het was ook niet onderlegd ofzo.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:25

Daar ben ik ook een beetje bang voor, maar een bredere gesp op een smaller riempje past wel, andersom niet. Mooi is een ander verhaal.
Waar ik me eerder “zorgen” om maak is dat een bakstuk van dit hoofdstel alleen naar bit leidt en bij menhoofdstel vaak nog vast zit aan de neusriem. Dus misschien ook niet ideaal.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 13:11

aju1969 schreef:
Kijk eens op deze site: https://www.torsybridles.com ze hebben hele mooie anatomische (men)hoofdstellen (en ook combinatiehoofdstellen, die kan je zelf veranderen/aanpassen!)


deze heb ik in mijn handen gehad en om eerlijk te zijn viel deze mij erg tegen. De manier waarop de kleppen aan het hoofdstel gemaakt worden oogt in mijn ogen rommelig en niet prettig