bitloos mennen, release van optomingen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

bitloos mennen, release van optomingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-22 14:43

We hebben een 4.5 jarige welsh B die nu klaar word gemaakt voor de kar. Nu zitten we met de handen in het haar... ze accepteert geen bit. Tandarts, bitfitter, osteo. Alles is geweest. Ze kan gewoon niet tegen het gevoel van iets in haar mond en op haar tong.

Ik vraag mij af wat de vertraging is van de release van een bitloze optoming bij het mennen. Aangezien je toch altijd vertraging houd. Welke optoming is veilig, welke niet voor het mennen... en hier komt de kicker... die in shet/ welsh maat te krijgen is.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:38

wij rijden al meer als 10 jaar bitloos. met grote shetlanders. ( en eerder met kwpn-ers) we zijn begonnen met een kin-gekruist optoming. dat werkt goed maar inderdaad is de release niet genoeg. daarna een sidepull. dat was voor 1 pony perfect, de andere luisterde daar te weinig mee.
ook in tweespan is een "touwtjes" kin of kaakgekruiste optoming niet fijn omdat deze altijd scheef gaat zitten en niet genoeg release heeft.
uiteindelijk uitgekomen bij een hackamore. dat werkt heel fijn in enkel en tweespan.
maar, we rijden altijd met heel licht contact / losse lijnen. als je constant druk hebt of moet hebben kan het te scherp zijn. ( maar dat is met andere optomingen ook zo).


Afbeelding

martikaW
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:01

ik rijd al jaren met een bloem. Dat is de iets mildere variant van de hackamore met scharen die je hierboven ziet. kun je ook zelf nog iets instellen van veel naar minder hefboomwerking. Gaat bij mij perfect. Ook sidepull geprobeerd, maar dat gaf te weinig 'rem'.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: bitloos mennen, release van optomingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 22:31

Sidepull hebben we, maar door haar zeer fijn gebouwde hoofd blijft het niet goed zitten. Vraag mij af of een bloem niet tegroot is?

martikaW
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:01

ik heb een bloem (glucksrad) gekocht bij WWWgebisslos-reiten.de De versie voor shetland/pony past prima bij mijn beide dartmoors Dit is een extra kleine versie van 6 cm. Ik heb er een neusriem bij besteld en die gewoon aan het bestaande hoofdstel gemaakt. Normaal rijd ik op de meest zachte stand, dan is het bijna een sidepul. Een paar gaatjes verder geeft het behoorlijk hefboom werking zoals bij de hackamoore op de foto.

Je hebt het over vertraging, maar daar merk ik niets van. Je hebt gewoon directe druk op de neus. Als je pony daaraan gewent is werkt het net zo direct als druk op de lagen.