Lichtere marathonwagen of sulky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Lichtere marathonwagen of sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 21:41

Nu mijn fjord een dagje ouder word heb ik soms het gevoel dat hij de wagen wat zwaar begint te vinden.
Zeker nu ik verhuisd ben en wat vaker over de zandpaden en bospaden rijd.

Nu vraag ik mij af of er nog lichtere marathonwagens zijn dan die ik nu heb.
Ik heb een clever cob en als het goed is weegt hij 225/250 kilo.

Andere optie is overstappen naar een sulky. Maar ik heb in het verleden wel sulky's gehad (Aarts) maar die kreeg ik nooit goed in balans en ik suiterde altijd van het bankje af :D . En ik vond ze ook nog vrij lomp in omgang.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:01

de luxe sulky met beweegbare bomen van hans van der mee zit super fijn.perfect in balans te krijgen en stuitert echt niet. wel behoorlijk prijzig, maar ik zag ze wel eens 2e hands.

maar als jouw huidige wagen echt 225 ongeveer weegt zou je fjord dit toch prima moeten kunnen trekken.
wij hebben een marathon/ recreatiewagen van 225kg voor ons tweespan grote shetten. en die lopen er zo mee weg.
nu 1 pony wegens blessure even niet meeloopt, gaan we met deze wagen enkelspan met 1 pony en 1 persoon op de bok. en dat gaat prima. loopt hier vlot mee weg.

( clever wagens wegen naar horen zeggen vaak meer als op papier staat. om dit zeker te weten en voor je eventueel nieuwe wagen zou ik hem eens op een weegbrug zetten. )

IreneK

Berichten: 10
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:13

Ik heb een tweewieler met beweegbare bomen zoals Dingogirl hierboven beschrijft. Ik ben er verschrikkelijk blij mee. Hij zit erg comfortabel en rolt erg licht. Mijn welsh A / B ponies lopen er erg gemakkelijk mee weg. (en dat terwijl hij niet weinig weegt)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 15:22

Ik heb voorheen wel met een van der Mee gereden maar ik vind het best een lomp en zwaar ding. Maar hij reed wel heel goed door zijn onafhankelijke bomen.

Ik zou ook iets willen wat eventueel makkelijk mee kan aan een trailer.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Lichtere marathonwagen of sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:48

Ik heb momenteel een van der Mee tweewieler, maar het lompe en zware vind ik wel meevallen.
Ik heb er een forse tinker voorstaan.
Hij is voor ons goed handelbaar. Wij hebben hem op zijn "kont" staan met de bomen in de lucht. Want dan past hij precies onder het afdak.
Onze trailer is er helaas net te smal voor.

Ondanks dat wil ik toch wel naar een marathon wagen. Maar dat heeft meer te maken met dat het dan makkelijker is iemand mee te nemen en we willen oefenen voor mini-marathon en dat bij ons in de buurt niet mag met een tweewieler.

IreneK

Berichten: 10
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Lichtere marathonwagen of sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:54

Ik zet hem ook op zijn kont op het plateau van mijn mentrailer. De bomen steker wel boven de trailer uit, maar het geheel is zeker niet hoger dan een vrachtwagen.