Ouder paard nog beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Ouder paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 17:01

Hallo allemaal!

Er speelt al een tijdje iets door mijn hoofd. We hebben 2 paarden aan huis, een haflinger en een Arabisch volbloed beide geboren in 1996. Dit maakt dat ze 25 worden in april en mei.

De haflinger hebben we al vele jaren en die kan zowat alles.

De AV hebben we nu bijna 2 jaar. Zij heeft vroeger shows gelopen en werd de laatste 12 jaar niet gereden voor ze bij ons kwam. Sinds ze bij ons is loopt ze buitenritten onder het zadel en is goed zadel-/verkeersmak. Omdat ze al die jaren stil heeft gestaan hebben we dit natuurlijk rustig moeten oppakken. Alles verliep eigenlijk prima, en als ze eens schrikt gaat ze er niet vandoor.

Nu zou ze vóór die 12 jaar, bij nog een andere eigenaar, ooit wel voor de kar gestaan hebben. Dit is 'van horen zeggen' en kan niet geverifieerd worden...
Aangezien ze alles zo braaf oppakt kriebelt het idee om haar toch ook eens in te spannen met het doel beide dames in tweespan te zetten.
Eind vorige winter heb ik haar een paar keer gelongeerd met tuig op, aan de lange lijnen rondgestuurd en een keer met een heel licht pallet gesleept. Dit ging vrij goed maar echt gewicht trekken heeft ze nog niet gedaan.

Ik ben eerder van de kat uit de boom kijken en wou eerst het paardje beter leren kennen zodat ik haar kan inschatten. Tijdens het buitenrijden wordt ze soms zenuwachtig van auto's die traag achter ons blijven rijden. Dan gaat ze hooguit wat 'dansen' maar blijft wel onder controle.

Dan vraag ik me af wat ze zou doen met een koets die constant achter haar aan bolt. Ze is een keer onder het zadel mee geweest naast de koets zonder problemen, maar toen liep ze wel afwisselend voor/naast/achter de wagen.

Gezien de leeftijd vind ik de afweging echt moeilijk om er nog tijd en eventueel geld in te steken om haar te (laten) beleren. Is het nog de moeite waard of wacht ik beter op een toekomstig nieuw span?

Daar bovenop is er nog het issue dat beide merries geen vriendinnen zijn en soms wel eens gemeen doen naar elkaar toe. Tijdens het rijden kunnen ze naast elkaar lopen, maar in de wei is er steeds een veilige afstand.

We rijden gemiddeld 1 a 2 keer per maand een buitenrit, verder hebben ze pré pensioen. Het is dus echt puur voor een rustig ritje waarbij ze zelf het tempo mogen aangeven.

Wat denken jullie, is het nog de moeite waard om hier iets mee te doen of laat ik het beter gewoon zo?

Een reactie zou fijn zijn :)
Bedankt

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:54

Tja, je investeert in iets waar je mogelijk maar een paar jaar plezier van kunt hebben. Dat is een afweging die je zelf moet maken.
Het kan verder prima. Ik heb zelf een volbloed Arabier voor de kar laten beleren toen hij 16 was. Hij was wel altijd ontzettend ongeduldig, ingespannen was gáán. Had-ie eenmaal een uurtje gelopen kon-ie wel stilstaan, maar het eerste uur wilde hij gewoon lopen lopen lopen.
Later liep hij in 't span met z'n vriendin, een Paso. Die stond aan de grond geankerd zolang er geen commando was gevallen, dus Paso eerst inspannen, dan de Arabier, en Paso-dame hield hem wel op z'n plek tot ik op de bok zat :))

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:58

Mijn destijds 20 jarige oid liep er zo mee weg. Geoefend met lange lijnen, strengen om het been, bandje slepen en toen voor de 1e keer een sulky geleend ivm scharen en hup op pad. Ging wel om een b pony, maar ze heeft echt geen stap verkeerd gezet.

Ik zou eens rustig met lange lijnen beginnen en kijken of ze daar de lol van inziet.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 19:10

Bedankt voor jullie reacties :)

Ibbel, ik zie het zo voor me dat ie staat te trappelen om te vertrekken ~~}>
Op dat vlak heb ik wel geluk met de onze, die kan uuuuuren stil staan!

Gypsy, dat is een goed idee. Alleen weet ik niet goed of ze er lol in heeft. De keren dat we aan de lange lijnen hebben geoefend deed ze gewoon netjes wat er gevraagd werd. Strengen om de benen laten haar koud, dat valt mee!

Het kan dus wel op late leeftijd. Vind het zo jammer dat er al anderhalf jaar niet meer gemend wordt omdat er steeds iemand mee moet met de arab onder het zadel. Ontspannen alleen op pad lukt niet zo goed vandaar dat ze mee moet als steun voor het andere paard maar mennen VS rijden is toch behoorlijk verschillend in tempo. Het zou leuk zijn als ze samen voor de wagen kunnen.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Ouder paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 19:44

Dit jaar nog een groinger beleerd voor de kar en onder zadel we wisten niet of ze iets wel kende of niet kende maar achteraf kende ze dus nog niks, ze pakt het goed op en een rondje mee vind ze maar al te leuk

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:07

Gewoon proberen, volgend jaar wil ik mijn oudje ook gaan beleren. Ik heb gelukkig wel een grote buitenbak waar ik kan oefenen. Ik doe het wel rustig aan, eerst in de lange lijnen dan een lichte pallet of band erachter en als hij dat nog steeds leuk vind dan pas een kar erachter.
Kijk naar je paard zolang ze willen leren en het leuk vinden is het het proberen waard.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:50

Die afweging kan je denk ik het beste zelf maken en bij je paard nagaan of 1 of 2 keer in de maand inspannen voldoende gaat zijn om t goed te bevestigen en ontspannen op pad te kunnen. Mijn pony is op zijn 15e voor het eerst voor de wagen gekomen, hij was nog volledig groen met alles toen ik hem op zijn 14e kocht. Het is wel een hele sensibele pony, maar zelfs na al enkele maanden voor de wagen te hebben gelopen (3 keer per week) kon ik hem niet een week niet inspannen zonder dat hij ‘vergeten’ was hoe hij moest trekken (Hij is overigens proffesioneel beleerd dus daar lag het niet aan ;) ). Het is dus denk ik wel heel erg afhankelijk van het karakter van je paard of het haalbaar is.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Ouder paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 20:38

Ok ik denk dat we het gaan proberen na de winter. Helaas geen bak ter beschikking en nu is het veel te nat in de weides om aan de slag te gaan.

Als het klopt dat ze in het verleden al eens voor de wagen heeft gelopen wordt het misschien een opfrissing. Het rijden onder het zadel heeft ze ook nooit verleerd, dat was opstappen en wegrijden :j

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en mening ;-)

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:07

Sorry paard is 25!! AVs zien er voor hun leeftijd vaak nog super uit maar als er een blessure optreedt gaat het herstel vaak erg moeizaam of niet.

Je opa gaat ook niet meer leren schaatsen doe dit een paard van 25 ook niet meer aan.
Spieren opbouw voor de kar zijn totaal anders dan voor onder de man. Spieren op deze leeftijd zijn blessure gevoeliger. Wil je een paard voor de kar koop een jong dier en beleer die. Geeft deze 25 jarige het respect dat het verdient... en ga geen nieuwe sport verlangen.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 23:47

Pareltjes schreef:
Sorry paard is 25!! AVs zien er voor hun leeftijd vaak nog super uit maar als er een blessure optreedt gaat het herstel vaak erg moeizaam of niet.

Je opa gaat ook niet meer leren schaatsen doe dit een paard van 25 ook niet meer aan.
Spieren opbouw voor de kar zijn totaal anders dan voor onder de man. Spieren op deze leeftijd zijn blessure gevoeliger. Wil je een paard voor de kar koop een jong dier en beleer die. Geeft deze 25 jarige het respect dat het verdient... en ga geen nieuwe sport verlangen.


25 is een mooie leeftijd en maak je geen zorgen, ze krijgen het respect dat ze verdienen. Daar ben ik me zeker van bewust.

Het is net om verzuring en afbraak van spieren te voorkomen dat ze nog af en toe gereden worden. Zoals ik in de openingspost reeds vermelde kiezen de paarden zelf het tempo en wordt er enkel buiten gereden.

Ze hoeven van mij nooit in een bak zware oefeningen uit te voeren, worden max 2 maal in de maand bereden en krijgen daarnaast 24/7 weidegang.

Samen voor de wagen lopen met 2 personen aan boord leek me iets lichter werk dan onder het zadel, net omdat de ballast dan verdeeld wordt over 2.

Uiteraard geen 20 km tocht, maar een rustig rondje moet toch nog kunnen zolang ze fit en gezond zijn?
Je opa opsluiten in een kamertje komt z'n mobiliteit ook niet ten goede...

Begrijp me niet verkeerd, ik snap je punt en bezorgdheid maar al te goed. Van zodra ze aangeven er genoeg van te hebben gaan ze volledig met pensioen, maar voor nu, gaan ze maar al te graag op pad.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:54

Ik heb mijn pony op zijn 29e nog beleerd voor de wagen ( kruising haf x arabier) was in 10 minuten gepiept. Ik heb hem in al die jaren nog nooit zoveel lol zien hebben als wanneer hij voor de kar loopt. En hij beweegt heel fijn, wat goed is voor zijn lijf. Hij moet niks, het is een pony die altijd heel duidelijk zijn grenzen aan geeft. Ik ben bitloos begonnen maar hij wordt zo enthousiast dat ik over gegaan ben op een bitje. Oja en volgende maand wordt ie 35. We mennen altijd met zijn nu 28 jarige vriendje, ook zo'n enthousiasteling. Deze foto is van een maand geleden, een filmpje plaatsen lukt hier niet
Afbeelding

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Ouder paard nog beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 00:23

Wow Kitty 35 jaar! :oo Dat zou je hem niet aangeven zo vanaf de bok gezien.

Geen last van stijfheid de dag nadien?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:40

Thomas5 schreef:
Wow Kitty 35 jaar! :oo Dat zou je hem niet aangeven zo vanaf de bok gezien.

Geen last van stijfheid de dag nadien?


Klopt, hij zit nog vol levensvreugde :-) ik merk nooit spierpijn of stijfheid maar hij doet de dag(en) erna lekker niets behalve in de weide lopen met z'n vriendjes :-)

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:12

Als je maar 1 of 2 keer per maand rijdt bouw je geen /weinig conditie en spieren op. Zeker niet genoeg om een paard op leeftijd zulk werk te laten doen. Ik zou er niet aan beginnen en lekker blijven rijden af en toe.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:37

Ik zou er voor gaan, leuk toch als ze ook aangespannen kan.
Maar wel door of met een ervaren beleerder of instructeur! Want je wilt geen brokken. Als ze al aangespannen gelopen heeft en daaraan goede herinneringen, zal je de hulp snel genoeg niet meer nodig hebben.