Drukpunten in tuigage? mijn ervaring in drukpunten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
othelloster
Berichten: 2303
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Drukpunten in tuigage? mijn ervaring in drukpunten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-20 11:07

Hey Bokkers,

Normaal ben ik niet zo een actieve bokker met het aanmaken van topics. Maar deze keer wilde ik toch graag eens dit onderwerp aankaarten,

De reden waarom ik dit onderwerp aanspreek is omdat ik zelf afgelopen dagen de pijn van drukpunten heb mogen ervaren,
Ik ben vorige week vrijdag geopereerd aan mijn knie, ze hebben mij een stuk van de knieschijf weggenomen en wat artrose bijgewerkt.
Net na de operatie hebben ze mij een brace aangemeten terwijl ik een enorm dik drukverband om mijn knie had tegen de pijn en zwelling.

Daar heb ik enkele dagen mee moeten "lopen"(mocht niet eens lopen haha). met dat dikke verband onder de brace. Zat mijn brace redelijk goed maar toch niet zoals het moest zijn.
Na 3 dagen met de brace en het dikke verband was het de tijd geworden dat het dikke verband af mocht.

Zonder het dikke verband zat de brace nog beroerder als voorheen en heb ik afgelopen dagen heel veel pijn ervaren. Ik stond gisteren morgen huilend onder de douche van de pijn aan de binnenkant van mijn rechterknie. terwijl ik aan de buitenkant van de rechterknie ben geopereerd.

Hadden maar het ziekenhuis gebeld omdat mijn moeder er echt geen raad meer mee wist.
Een uur naar het telefonisch contact met het ziekenhuis waren we daar. Uiteindelijk zijn we op de afdeling gipskamer beland.

Ik liep de kamer in met mijn krukken en zonder goededag te hebben gezegd. zei de verpleegkundige. Ik kan heel goed begrijpen waarom jij zo een pijn hebt. De brace zit helemaal niet goed, dus na een half uur daar te zijn geweest en met een juist passende brace weer terug naar huis te zijn gegaan. Was het voor mij echt een reminder, waarom het zo van essentieel belang is dat iets wat je moet dragen voor comfort ook juist passend moet zijn.

Ik heb echt veel pijn gehad afgelopen dagen en dat veranderde gewoon niet. Gisteren eindelijk weer eens hele goede dag gehad wat betreft pijn aan mijn knie, in de ochtend is het nog altijd wat minder want dan zijn de pijnstillers uitgewerkt.

Nu komende tijd verder herstellen van mijn operatie, maar dan met een juist passende brace zonder drukpunten op mijn knie. Toen de brace niet goed zat. duwde de brace net boven mijn knie in mijn vel. door het gewicht van de brace en dat hij steeds afzakte. Creerden dat pijnlijke drukpunten.

Tot nu toe is dat mijn ervaringen in drukpunten. met een dik verband er onder zat het al niet goed, en zonder verband nog vele malen beroerder.

Verder merkte ik het ook laats aan mijn shetlander pony Daantje.
Daantje loopt nu sinds enkele weken voor de sulky. Hij is bloedfanatiek voor de sulky en heeft een grote "will to go".
Nu begon ik aan hem te merken dat met aansingelen hij niet goed bleef staan. we hadden hem al een jachtpatroon geschoren voor de warmte beter kwijt te raken.

Op een dinsdagmiddag was mijn zusje een rondje mee naar buiten gegaan met Daantje en mijn D-pony Sunny.
Met het optuigen van Daantje viel het haar ook op dat hij reageerde met aansingelen. Daardoor was ze eens gaan kijken tussen de lange vacht die er nog zat en zag ze verschillende schuurplekken op de huid, zelfs bijna openliggende huid.

Nu hebben we een bondje om de singel heen gedaan en heeft hij er geen last meer van. Toch ben ik niet tevreden over hoe het tuig op Daantje ligt.

Ook dat is een ongemak wat serieus genomen moet worden. Net zoals een goed liggend zadel, een bit maar ook een hoofdstel en een singel.
Zodra ik over enkele weken hopelijk weer aan de slag mag met mijn pony's. Krijgt Daantje een beter passend tuig voor meer rust en comfort voor hem.
Waarom ik dit nou deel op bokt? geen idee, maar iets in mijzelf zei dat ik het gewoon moest vertellen.

[ img ]

[ img ]

(ondertussen mennen we met een juist passend bitlooshoofdstel en dragen we ook een cap op de sulky uit veiligheid, de foto is van 6 weken geleden)

Groetjes van Linda en Daantje!


Daphneeeej
Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Drukpunten in tuigage? mijn ervaring in drukpunten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:25

Een passend mentuig is ook erg belangrijk. Niet elk tuig past lekker op elke vorm paard/pony.
Maar wat voor jullie misschien nog wel belangrijker is is dat de sulky heel goed afgesteld staat. Als die niet in een eigen balans staat betekend dit bij een sulky dat al het gewicht van de menner en zijn bewegingen vol op de rug van het paard komt door het gewicht in de lichtogen. Geloof best dat een pony daar ook drukkingen en of schuurplekjes van kan krijgen.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: Drukpunten in tuigage? mijn ervaring in drukpunten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:36

Heel herkenbaar! Voor mijn werk moet ik regelmatig met een aantal PBM's op mijn hoofd rondlopen. Kreeg op een bepaald moment ontzettend last van spanningshoofdpijn: bleek dat ik iets een tikje (echt, 2 millimeter, ik heb het nagemeten) scheef had afgesteld. Toen het weer recht zat was de pijn weg.

Was voor mij wel een eyeopener om nog eens goed naar hoofdstellen, halsters enz te kijken. Als ik iets nieuws koop let ik er nu ook op dat er aan beide zijden van het hoofd evenveel gespen zitten bijvoorbeeld.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Jorex
Berichten: 9896
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:59

Zilco kunststof tuig past heel erg goed op shetlanders, mijn beide pony's zijn stukken beter gaan lopen onder dit tuig. Neem geen Ideal schofttuig, dat geeft nogal gauw drukkingen op de rug.

Alex en Jorie <3

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Drukpunten in tuigage? mijn ervaring in drukpunten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:47

Ik verplaats dit topic naar Aangespannen rijden.

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Drukpunten in tuigage? mijn ervaring in drukpunten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 07:44

Er zijn inderdaad meerdere topics bekend wat betreft niet passende schoftjes etc. Dus goed dat je daar naar gaat laten kijken!
Als je dan toch op zoek gaat naar een ander tuig, koop dan ook een mooi bitloos menhoofdstel bij, dat is veiliger en beter dan het halster :)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:11

precies wat Daphneeeej zegt. de afstelling van de sulky is zeer belangrijk.
als je erop zit moet het lamoen zweven in de lichtogen van je tuig.
en ik zou altijd een bontje of schoftbeschermer onder je tuig doen. event. ook een singelbeschermer.


Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Drukpunten in tuigage? mijn ervaring in drukpunten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:23

Behalve de pasvorm van het schoftje, en de afstelling van een sulky,
singel ook niet te strak aan. Vast is vast. En bij die kleintjes is het soms ook moeilijk om het schoftje echt op de juiste plek te leggen.

Ik koop op mijn pony's vaak een singel in een maat groter in het tuig, omdat anders die gespen precies in de oksel komen en dat lijkt mij bij voorbaat al vervelend. (op jou foto niet te zien door de manen)

Zilco heeft de betere schoftjes met vormen die met klitteband zitten dus dan kun je ze goed aanpassen op verschillende vormen pony.

En net als bij zadels, als het schoftje echt goed past; zou een bontje of iets dit alleen maar verpesten. Nu is het wel een beetje afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal en de huid van de pony of ze natuurlijk zo gevoelig zijn dat het schuurt, maar daarvoor zou een dun onderleggertje al genoeg moeten zijn. Ik heb onder zilco nog nooit een onderlegger, singel beschermer of iets nodig gehad. Maar nogmaals, trek die singel niet helemaal strak, ze moeten wel nog gewoon kunnen werken/ademen en die gespen moeten wel beetje op een hoogte zitten dat het niet achter de elleboog zit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers