Pony gaat rennen voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:30

Ik zat ook te denken aan een super lang pad nemen, wil hij rennen? Prima, maar dan gaat hij ook door totdat JIJ zegt dat hij mag stoppen, en dat is langer dan dat hij wil.
Maar ik weet niet hoe gevaarlijk dat is als het om een aangespannen combinatie gaat..

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 11:33

En er zijn geen paden die zo lang zijn dat hij moe is in de buurt.

Ik zat eigenlijk te denken de dierenarts nog eens te bellen om hem te vragen wat we zouden kunnen onderzoeken. En daarna gewoon weer heel rustig vanuit de rust alles op gaan pakken. Dus geen lessen volgen maar gewoon eerst weer helemaal terug naar de basis. En dan kijken wanneer de onrust ontstaat.

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:38

Kun je niet vragen aan de DA of je de uitslagen vd onderzoeken kunt 'kopen'? Voor beide partijen onnodig om alles weer te laten onderzoeken, maar kan me ook voorstellen dat hij het niet zomaar cadeau geeft.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:42

Zou het kunnen zijn dat hij balans verliest en erg op of over de schouder valt? Daar kunnen ze ook van gaan rennen, ze raken uit balans en gaan tempo maken om het op te vangen. Dan past wel bij het beeld dat het buiten (meer rechtuit, minder last van balansverlies) eerst minder last had. Dat zou je instructeur moeten zien maar van een instructeur die je zo hard laat trekken dat je er pijn van in je armen krijgt verwacht ik niet echt dat ze dit opmerken.

Kan goed komen door een combi met een lichamelijk ongemak, een glijder in de wei waardoor er wat ongemak is en het lastiger is om balans te houden. Dat kan gemakkelijk een vicieuze cirkel worden.

Ik zou een instructeur zoeken die je kan helpen bij rechtrichten (dat hoeft niet perse iemand te zijn die zelf ment) en ik zou hem laten nakijken door een therapeut (fysio of osteo).

idylle schreef:
Kun je niet vragen aan de DA of je de uitslagen vd onderzoeken kunt 'kopen'? Voor beide partijen onnodig om alles weer te laten onderzoeken, maar kan me ook voorstellen dat hij het niet zomaar cadeau geeft.

Gaat dit niet meer om privacy dan geld willen verdienen? Ik zou de DA vragen of hij de vorige eigenaren willen vragen de info door te geven.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 12:56

Ir111 schreef:
Zou het kunnen zijn dat hij balans verliest en erg op of over de schouder valt? Daar kunnen ze ook van gaan rennen, ze raken uit balans en gaan tempo maken om het op te vangen. Dan past wel bij het beeld dat het buiten (meer rechtuit, minder last van balansverlies) eerst minder last had. Dat zou je instructeur moeten zien maar van een instructeur die je zo hard laat trekken dat je er pijn van in je armen krijgt verwacht ik niet echt dat ze dit opmerken.

Kan goed komen door een combi met een lichamelijk ongemak, een glijder in de wei waardoor er wat ongemak is en het lastiger is om balans te houden. Dat kan gemakkelijk een vicieuze cirkel worden.

Ik zou een instructeur zoeken die je kan helpen bij rechtrichten (dat hoeft niet perse iemand te zijn die zelf ment) en ik zou hem laten nakijken door een therapeut (fysio of osteo).


Ook een mooie optie. Echter buiten doet hij het dus soms ook. Maar kan natuurlijk wel zijn dat het dan uit enthousiasme ontstaat en op een ander moment uit angst.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:58

Het zou kunnen zijn dat het balansverlies erger is geworden (de vicieuze cirkel) en er buiten nu ook een probleem is. Vandaar dat mijn insteek tweeledig zou zijn, een therapeut erbij en een instructeur met veel ervaring op gebied van rechtrichten.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:19

idylle schreef:
Kun je niet vragen aan de DA of je de uitslagen vd onderzoeken kunt 'kopen'? Voor beide partijen onnodig om alles weer te laten onderzoeken, maar kan me ook voorstellen dat hij het niet zomaar cadeau geeft.


Dit ga je bij een goede dierenartspraktijk niet voor elkaar krijgen. Kun je niet via de oude eigenaar de onderzoeksresultaten krijgen?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:28

Lastig probleem..

In zou hem eerst eens wat vaker pakken en in spannen. Rondje stappen in de bak en dan weer uitspannen en zo opbouwen. Waarschijnlijk bevestigen jullie elkaar nu en dat moet je doorbreken. Je merkt dan denk ik snel genoeg of het angst of brutaliteit is.

Meer druk hoeft overigens niet altijd slecht te zijn. Je moet voor de wagen iets harder en langer inwerken dan onder het zadel omdat de afstand groter is, tevens hebben sommige paarden iets meer begeleiding en duidelijkheid nodig dan een ander. Iets met een vinger en een hand.

Een da kan altijd nog en dat gaat je nu klauwen met geld kosten omdat je geen idee hebt waar te beginnen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:36

Pohh, wat lastig. Ook lastig dat het de ene keer heel goed gaat en de andere keer juist weer niet.

Mocht je opzoek zijn naar een goede stal om hem heen te brengen: Gerard Leijten is echt een aanrader. Zit wel redelijk ver weg helaas. Maar is een enorm goede menner. Heeft onze pony's allemaal voor de wagen beleerd en geeft nog steeds les hier.
Zijn vrouw heeft ook mini's waar ze mee ment. Dus ze hebben ervaring met kleintjes en ook alle benodigde spullen hiervoor

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:39

Ga je wel eens met een groepje of twee personen mennen, dus met 2 sulky's? (ik neem aan dat hij voor een sulky staat) of met een ruiter erbij? Mijn pony vind dat veel gezelliger dan alleen, al doet ze beiden prima. Ik men juist zonder oogkleppen omdat ze het contact naar achteren naar de menner prettig vindt. Dat steunt haar in spannende situaties (een meute honden die op haar afkomt en zo.... 8)7 )

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 14:30

karin1994 schreef:
idylle schreef:
Kun je niet vragen aan de DA of je de uitslagen vd onderzoeken kunt 'kopen'? Voor beide partijen onnodig om alles weer te laten onderzoeken, maar kan me ook voorstellen dat hij het niet zomaar cadeau geeft.


Dit ga je bij een goede dierenartspraktijk niet voor elkaar krijgen. Kun je niet via de oude eigenaar de onderzoeksresultaten krijgen?


Helaas niet, heb ik geprobeerd maar ze wil er niet aan mee werken. De reden daarachter heb ik geen idee van. Ze heeft de persoon waar ze hem aan verkocht heeft er ook niks over verteld.

Renee_S schreef:
Pohh, wat lastig. Ook lastig dat het de ene keer heel goed gaat en de andere keer juist weer niet.

Mocht je opzoek zijn naar een goede stal om hem heen te brengen: Gerard Leijten is echt een aanrader. Zit wel redelijk ver weg helaas. Maar is een enorm goede menner. Heeft onze pony's allemaal voor de wagen beleerd en geeft nog steeds les hier.
Zijn vrouw heeft ook mini's waar ze mee ment. Dus ze hebben ervaring met kleintjes en ook alle benodigde spullen hiervoor


Die ken ik inderdaad. Bedankt voor je advies!

Lindsey_99 schreef:
Ga je wel eens met een groepje of twee personen mennen, dus met 2 sulky's? (ik neem aan dat hij voor een sulky staat) of met een ruiter erbij? Mijn pony vind dat veel gezelliger dan alleen, al doet ze beiden prima. Ik men juist zonder oogkleppen omdat ze het contact naar achteren naar de menner prettig vindt. Dat steunt haar in spannende situaties (een meute honden die op haar afkomt en zo.... 8)7 )


Ja zeker! Over het algemeen is hij alleen wel rustiger.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:40

Eigenlijk heb je je antwoord toch al van vóór dat je hem kocht. Hij kon niet meer op wedstrijdniveau voor de wagen, enkel recreatief en hij werd behandeld door een DA die jou helaas niet wil zeggen wat er aan de hand is.
Ik ben er haast zeker van dat je pony een medisch probleem heeft. In een les vraag je meer dan dat je recreatief rijdt, al zijn het maar de bochten die je continu neemt. Het wegrennen kan ook verklaard worden door pijn. Dat hij na een periode van stil staan de eerste keer weer goed liep, wijst óók al in die richting.

Wat ik zou doen in jouw plek? Die DA die zogenaamd weet wat er aan de hand is en tevens jouw DA is, bij jouw thuis vragen naar de pony te komen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:48

Ik zie maar weinig van die kleintjes echt fijn, ontspannen over de rug dressuur voor de wagen lopen. Bijna altijd omdat de combinatie gewoon te zwaar is om dat te doen. Pony'tje van onder 1 meter, volwassen menner, gewicht van de (vaak vierwielige) wagen, de rijbaan als pittige ondergrond, dressuuroefeningen... Dan wordt het mennen een erg onaangename ervaring voor ze. En dat kan zich ook vertalen in rennen, vluchten, hangen etc.

Natuurlijk helemaal geen idee of dat bij jou zo is. Laatst zag ik een lichte man met een sulky en dat ging echt prima, dus tot die groep kan jij natuurlijk ook gewoon behoren. Voor hetzelfde geldt is dit dus helemaal niet aan de orde bij jou en sla ik de plank hier helemaal mis. In dat geval: sorry. Maar voor de zekerheid wil ik het toch maar even noemen. Want de meeste menners die ik dat zie doen hebben dat niet eens in de gaten. Die denken dat het prima gaat.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 14:53

Lukasje schreef:
Eigenlijk heb je je antwoord toch al van vóór dat je hem kocht. Hij kon niet meer op wedstrijdniveau voor de wagen, enkel recreatief en hij werd behandeld door een DA die jou helaas niet wil zeggen wat er aan de hand is.
Ik ben er haast zeker van dat je pony een medisch probleem heeft. In een les vraag je meer dan dat je recreatief rijdt, al zijn het maar de bochten die je continu neemt. Het wegrennen kan ook verklaard worden door pijn. Dat hij na een periode van stil staan de eerste keer weer goed liep, wijst óók al in die richting.

Wat ik zou doen in jouw plek? Die DA die zogenaamd weet wat er aan de hand is en tevens jouw DA is, bij jouw thuis vragen naar de pony te komen kijken.


Bedankt voor je reactie. Ik heb dat inderdaad ook aan gegeven dat ik daar mee ga beginnen.

safina schreef:
Ik zie maar weinig van die kleintjes echt fijn, ontspannen over de rug dressuur voor de wagen lopen. Bijna altijd omdat de combinatie gewoon te zwaar is om dat te doen. Pony'tje van onder 1 meter, volwassen menner, gewicht van de (vaak vierwielige) wagen, de rijbaan als pittige ondergrond, dressuuroefeningen... Dan wordt het mennen een erg onaangename ervaring voor ze. En dat kan zich ook vertalen in rennen, vluchten, hangen etc.

Natuurlijk helemaal geen idee of dat bij jou zo is. Laatst zag ik een lichte man met een sulky en dat ging echt prima, dus tot die groep kan jij natuurlijk ook gewoon behoren. Voor hetzelfde geldt is dit dus helemaal niet aan de orde bij jou en sla ik de plank hier helemaal mis. In dat geval: sorry. Maar voor de zekerheid wil ik het toch maar even noemen. Want de meeste menners die ik dat zie doen hebben dat niet eens in de gaten. Die denken dat het prima gaat.


Ook een goede inderdaad! Gelukkig bij mij niet aan de orde. Ik weeg zelf 65 kilo en ik rij met een sulky van 35 kilo die goed in balans hangt. Toch bedankt voor het mee denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:04

Ymor schreef:
safina schreef:
Ik zie maar weinig van die kleintjes echt fijn, ontspannen over de rug dressuur voor de wagen lopen. Bijna altijd omdat de combinatie gewoon te zwaar is om dat te doen. Pony'tje van onder 1 meter, volwassen menner, gewicht van de (vaak vierwielige) wagen, de rijbaan als pittige ondergrond, dressuuroefeningen... Dan wordt het mennen een erg onaangename ervaring voor ze. En dat kan zich ook vertalen in rennen, vluchten, hangen etc.

Natuurlijk helemaal geen idee of dat bij jou zo is. Laatst zag ik een lichte man met een sulky en dat ging echt prima, dus tot die groep kan jij natuurlijk ook gewoon behoren. Voor hetzelfde geldt is dit dus helemaal niet aan de orde bij jou en sla ik de plank hier helemaal mis. In dat geval: sorry. Maar voor de zekerheid wil ik het toch maar even noemen. Want de meeste menners die ik dat zie doen hebben dat niet eens in de gaten. Die denken dat het prima gaat.


Ook een goede inderdaad! Gelukkig bij mij niet aan de orde. Ik weeg zelf 65 kilo en ik rij met een sulky van 35 kilo die goed in balans hangt. Toch bedankt voor het mee denken!


Ah, gelukkig. Fijn om te lezen. :o

Ik duim dat je een oplossing gaat vinden.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:25

Ik zou toch echt dit dier nogmaals medisch laten bekijken... het klopt gewoon niet.. ook dat de oud eigenaar je niets wilt vertellen over de medische behandelingen zegt genoeg...

Als ik een paard zou verkopen en er zouden zaken zijn die de nieuwe eigenaar wilt weten over het verleden zou ik met alle liefde alle info geven... daar is het paard namelijk ook bij gebaat...

Geld voor de onderzoeken kan beter gebruikt worden voor de uiteindelijke behandeling dan dat onderzoeken dubbel gedaan moeten worden... daar is iedereen meer mee gebaat.. tenzij de oud eigenaar iets te verbergen heeft...

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 15:45

Ja vind ik ook, vind het ook jammer dat ze er niks over wil zeggen maar het is helaas niet anders.

Peet_Paneel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:30

yvje86 schreef:
Ik zou dat persoonlijk niet doen je paard laten rennen. Ik wil niet weten wat voor ongelukken daaruit voort kunnen komen.
Ik zou proberen het rennen voor te blijven door zelf de controle te houden. Gaat stap goed dan een hele rustige draf, gaat dat niet goed terug naar stap. Totdat hij jouw tempo gaat aanhouden. Gaat hij goed in een rustige draf, dan iets harder. Gaat dat niet, direct weer terug naast een rustigere gang.
Ik denk echt dat je op basis van rust en vertrouwen moet werken, voor jezelf is het ook eng om de controle te verliezen en daar is niemand bij gebaat.
Pas wanneer alles gecontroleerd gaat kun je de volgende stap in snelheid uitbouwen.


Precies zo zou ik het ook aanpakken. Dan wel eerst uitsluiten of de pony lichamelijk helemaal goed is.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:38

Misschien is het wat saai, maar is het ook een idee om opnieuw te beginnen. Dus met lange lijnen, alles weer oefenen en laten conditioneren. Stap voor stap. Op een bepaald moment zul je dan of niets merken, of merken waar het knelpunt zit.

AnnoNiemand

Berichten: 879
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:46

Ik herken dit gedrag van een van onze paarden. Niet exact als in er vandoor gaan, maar wel liefst alleen hard willen. En hier was dat toch een medisch probleem én scheefheid. Dus ik ben altijd erg gericht op rechtrichten. Dat heeft mega veel geholpen. En zo nu en dan als ik weer merk dat hij de rust niet kan vinden, laat ik de osteopathie weer komen. De dag daarna kan ik weer in alle rust mennen. Dus bij ons is dit puur iets lichamelijks.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:24

Fijn dat je de pony wil laten checken door je DA.