Pony gaat rennen voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 20:36

Na lang twijfelen besloten dit topic aan te maken. Ik ga eerst wat achtergrond informatie geven en daarna het probleem geven.

Ik heb een nmprs pony van 10 jaar. Gekocht toen hij 2,5 was als helemaal groene pony. Na een jaar verkocht met heel veel spijt omdat ik een andere pony had waar ik een hele goede klik mee had en alles mee deed. Toen zij moest worden ingeslapen heb ik Sil terug gekocht. Inmiddels was hij 6 jaar.

De vrouw waar hij tussendoor is geweest heeft hem uiteindelijk niet aan mij terug verkocht. Hij heeft een paar weken bij iemand anders gestaan en daar heb ik hem weer van gekocht. Ik heb gehoord dat hij niet meer voor de wagen kon en dat hij onder behandeling stond bij een dierenarts bij mij in de stad. Waarom hij niet voor de wagen kon heb ik nooit gehoord. Hij kon wel recreatief ingezet worden maar geen wedstrijden.

Ik heb de dierenarts gebeld maar omdat ik de behandeling niet had betaald willen ze mij de informatie niet geven. Dit terwijl het mijn eigen dierenarts is. Heel vervelend!

Ik heb hem een paar jaar recreatief gereden en afgelopen jaar had ik heel veel motivatie en ben ik weer naar les gegaan. En daar zijn de problemen begonnen. Tijdens de lessen werd hij ineens heel sterk en wilde er wel eens vandoor gaan. Geen wenselijke situatie. Het leek er op dat hij bang was voor de grote wagens die ook in de les rijden. Op advies van mijn instructeur oogkleppen gaan gebruiken. Dit leek te helpen maar helaas begon het gedrag weer. Wederom op advies een ander bit. Dit leek ook te helpen maar helaas niet voor lang. Ik heb iemand anders met hem laten rijden. Die zei dat ik harder in mijn hand moest zijn. Nog weer iemand anders zei dat ik misschien iets kon gebruiken waardoor er meer druk op zijn neus kwam te staan. Toen ben ik gestopt met lessen en ben ik zelfs een tijd niet naar stal geweest.

Ik was er helemaal klaar mee. Ik wil niet rijden met heel veel druk. Ik was er zelfs zo klaar mee dat ik hem wilde verkopen of in een natuurgebied wilde zetten. Dit uiteindelijk niet gedaan omdat ik te bang ben dat iemand hem pijn gaat doen om het gewenste gedrag te laten zien.

Na twee maanden heb ik hem weer ingespannen. Een heerlijke rit gehad! Ik ben zo gek op deze pony. Hij was licht in de hand en ik kon er alles mee. Ik heb besloten alleen nog maar recreatief te rijden. Als dat leuk gaat hebben we daar beide het meeste plezier in. Vandaag had ik hem voor de derde keer voor de wagen en helaas was het weer helemaal mis. Wederom sterk en heel erg aan het drammen.

Wat kan ik nog doen? Terwijl ik dit type wil ik graag de dierenarts nogmaals vragen. Misschien is er lichamelijk iets, kan alleen niet bedenken wat. Wie wil met mij mee denken?

Pony is recent naar de tandarts en osteopaat geweest.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:22

Lastig als je zo niet weet waar je het moet zoeken... Is hij wel eens door een fysio nagekeken op eventuele blokkades? Misschien dat dit je helpt met een richting. Merk je met longeren iets?

Anders is het misschien een idee om hem helemaal van nul opnieuw te laten bekeren door een expert

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:20

Zonder live te zien, is het lastig beoordelen wat er aan de hand is.

Het komt vaker voor dat paarden bang zijn voor andere aanspanningen in de les. Trainen om meer vertrouwen te krijgen.
Al eens in het tweepan laten trainen? Paarden leren het meest van een ervaren spangenoot. Heb je ervaren menner met gelijke pony in de buurt om een paar keer twee span te rijden?

Het vervelende is dat je niet weet wat er ooit gebeurd is in het verleden. Een ongeluk kan gebeurd zijn en dat maakt het lastig voor het paard vertrouwen te hebben.

Heeft de instructie al eens de leidsels overgenomen? Een handige ervaren menner kan ook helpen om de pony te helpen vertrouwen te krijgen.

Vraag hulp van een ervaren meninstructeur om in praktijk te kijken hoe de pony te helpen

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 08:23

Kidde fysio is inderdaad al geweest.

Janouk hij heeft tweespan gelopen maar ook dat was ellende. En een instructeur heeft inderdaad al eens de leidsels overgenomen. Advies was meer druk.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:22

Hoeveel tijd zat er tussen de 1e, 2de en derde keer dat je hem inspande ? Zou het een spieren probleem kunnen zijn ?

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:33

Even een hele andere gedachten gang; wat voer je hem? Mijn (makkelijke) pony werd ook rennerig voor de wagen en dat bleek achteraf te komen door Pavo care4life.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 12:59

Letsdunit schreef:
Hoeveel tijd zat er tussen de 1e, 2de en derde keer dat je hem inspande ? Zou het een spieren probleem kunnen zijn ?


Dat is een goede! Er zat elke keer een week tussen. En dan tussendoor heeft hij rust gehad en een keer rustig gelongeerd. Het is wel zo dat we langs een buis reden waar water uit kwam. Toen begon het etteren weer. En dat hield niet meer op. Tot we zelfs op een zandpad kwamen en hij dacht een sprintje te nemen. Heb hem toen een weiland in gestuurd en toen hield hij over.

Het gekke is dat hij in stap dan heel rustig is en dan is hij ook zacht in de mond. In draf gaat hij weer vastpakken. Maar ik krijg hem dus wel weer in stap.

xSCWx schreef:
Even een hele andere gedachten gang; wat voer je hem? Mijn (makkelijke) pony werd ook rennerig voor de wagen en dat bleek achteraf te komen door Pavo care4life.


Hij krijgt momenteel geen brok of muesli. Heeft hij wel een tijd gehad maar dat is al meer dan een jaar geleden en daar werd hij ook heet van.

Happinez

Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:09

Is het vooral vastzetten en gaan ?
Of vooral veel drammen ?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 15:23

Ik kan hem tegenhouden met mijn hand, maar als ik loslaat is hij weg en krijg ik hem ook niet meer terug. Op les zeiden ze elke keer los laten en opvangen maar dat gaat niet. Het was op een bepaald moment zelfs zo dat ik moest stoppen met de les omdat ik de kracht begon te verliezen. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn en toen ben ik ook gestopt met de lessen.

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:04

Maar als je niet meer lest, kan de instructeur je niet helpen.
Oefenen, oefenen oefenen. Kan je niet een aantal prive lessen nemen?
Ik weet niet hoe handig jezelf bent als menner. Als je zelf te veel vast houdt van voren, geeft dat ook reactie van je pony.

Mijn tip, neem orive lessen en zoek samen naar een oplossing die bij jou en jouw pony past.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 08:28

Prive lessen heb ik gedaan na de clublessen maar we hebben moeten stoppen omdat het niet meer ging. Na 15 minuten hield ik hem niet meer. Dus helaas gaat dat ook niet. Advies toen was meer druk op de neus. En zoals gezegd wil ik niet met teveel druk rijden. Maar loslaten kan in deze niet (is ook bevestigd door verschillende instructeurs) want dan is hij weg. En dat is dus niet elke keer zo maar wel regelmatig.

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:33

Misschien dan een idee om hem een maandje in training te zetten bij een ervaren menner om de menopleiding opnieuw te laten doen.

En als dat dan ook niet lukt, is de conclusie dat de pony iets heeft meegemaakt waardoor hij niet meer geschikt is als menpony. Niet ieder paard is geschikt als menpaard

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:54

janouk schreef:
Misschien dan een idee om hem een maandje in training te zetten bij een ervaren menner om de menopleiding opnieuw te laten doen.

En als dat dan ook niet lukt, is de conclusie dat de pony iets heeft meegemaakt waardoor hij niet meer geschikt is als menpony. Niet ieder paard is geschikt als menpaard


Dit advies vind ik het beste advies. En dan gaan voor een echte goede.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 09:11

Hebben jullie goede aanraders?

Ik blijf het dan wel vreemd vinden dat hij hier jaren recreatief goed gelopen heeft en vanaf het moment dat ik naar les ging het ineens mis ging en nu ook niet zo goed meer gaat.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:17

Wordt hij ook bereden? Of bijvoorbeeld met dubbele longe aan het werk gezet? Hoe reageert hij als hij dan aan het werk gezet wordt en er meer van hem gevraagd wordt? Als het iets lichamelijks is zou hij het dan ook doen lijkt me. Recreatief is vaak veel rechtuit en er is afleiding. Serieus aan het werk vraagt wel meer van een paard. Je tuig past wel goed en de bak is niet te zwaar?

Waren er andere combinaties aanwezig toen je priveles had?

Ik weet helaas geen goede adressen maar het is wel een goed idee om hier een prof bij te halen

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:25

Berry van de Bosch van VDB stables in Someren.

Maar wat capopjekop zegt zou ik ook eerst nakijken.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 09:30

capopjekop schreef:
Wordt hij ook bereden? Of bijvoorbeeld met dubbele longe aan het werk gezet? Hoe reageert hij als hij dan aan het werk gezet wordt en er meer van hem gevraagd wordt? Als het iets lichamelijks is zou hij het dan ook doen lijkt me. Recreatief is vaak veel rechtuit en er is afleiding. Serieus aan het werk vraagt wel meer van een paard. Je tuig past wel goed en de bak is niet te zwaar?

Waren er andere combinaties aanwezig toen je priveles had?

Ik weet helaas geen goede adressen maar het is wel een goed idee om hier een prof bij te halen


Hij wordt niet bereden. Hij is ook maar 95 centimeter.

Dubbele longe, enkele longe is allemaal prima. Tuig past hem ook goed en we reden buiten op het veld toen de problemen begonnen.

Bij de priveles was ik helemaal alleen in de bak aanwezig.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:59

Ymor schreef:
Ik blijf het dan wel vreemd vinden dat hij hier jaren recreatief goed gelopen heeft en vanaf het moment dat ik naar les ging het ineens mis ging en nu ook niet zo goed meer gaat.


Dat is niet zo vreemd hoor. Het kan een oorzaak hebben..... Wellicht toen een keer een slechte ervaring gehad en nu is dat gedrag een gewoonte geworden omdat het mennen hem daaraan herinnerd.

Wat ik een beetje mis in je verhaal, wil het paard hard omdat het nerveus/bang is? Of uit enthousiasme, wordt hij te heet?

Ik zou ook gaan voor een maandje in training bij een ervaren trainer die de rust weer terug kan brengen bij het paard. Zodat hij weer ontvankelijk is voor de hulpen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:31

Het klinkt mij als spanning in de oren, dat hij zoveel spanning opbouwt door iets dat hij daarom alleen nog maar hard wil gaan. En de associatie iedere keer aan de vorige keer spanning maakt het circeltje rond.

Hij is in stap rustig zeg je, dus het begint in de draf..wat gebeurd er als je hem een paar rondjes wat meer laat gaan? Raakt hij dan spanning kwijt of wordt het erger?

Denk dat hem een maand in training zetten bij een prof een goede stap kan zijn.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 10:38

Kelly_ann schreef:
Ymor schreef:
Ik blijf het dan wel vreemd vinden dat hij hier jaren recreatief goed gelopen heeft en vanaf het moment dat ik naar les ging het ineens mis ging en nu ook niet zo goed meer gaat.


Dat is niet zo vreemd hoor. Het kan een oorzaak hebben..... Wellicht toen een keer een slechte ervaring gehad en nu is dat gedrag een gewoonte geworden omdat het mennen hem daaraan herinnerd.

Wat ik een beetje mis in je verhaal, wil het paard hard omdat het nerveus/bang is? Of uit enthousiasme, wordt hij te heet?

Ik zou ook gaan voor een maandje in training bij een ervaren trainer die de rust weer terug kan brengen bij het paard. Zodat hij weer ontvankelijk is voor de hulpen.


Dat eerste wat je zegt klopt niet met het verhaal. Dat zou betekenen dat hij dit gedrag ieder moment laat zien, en dat is niet het geval. Soms is hij braaf en soms is hij het niet.

Ik weet niet of hij nerveus, bang of enthousiast is. Vind ik lastig te beoordelen. Het lijkt soms vanuit angst te komen maar andere momenten dan weer niet.


Elisa2 schreef:
Het klinkt mij als spanning in de oren, dat hij zoveel spanning opbouwt door iets dat hij daarom alleen nog maar hard wil gaan. En de associatie iedere keer aan de vorige keer spanning maakt het circeltje rond.

Hij is in stap rustig zeg je, dus het begint in de draf..wat gebeurd er als je hem een paar rondjes wat meer laat gaan? Raakt hij dan spanning kwijt of wordt het erger?

Denk dat hem een maand in training zetten bij een prof een goede stap kan zijn.


als je hem wat meer laat gaan dan gaat hij galopperen en krijg je hem met heel veel moeite terug.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:58

Ook als je hem net zo lang laat galloperen tot hij moe wordt?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 11:06

Heb ik nog niet geprobeerd. Kan ik nog wel eens doen. Maar in een les is dat natuurlijk onverantwoord.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:17

Dat rennen herken ik van een Fries die ik ooit voor de kar had. Geen idee of het misschien overeenkomt met wat er met jouw pony aan de hand is, maar je zou de rug en de hals eens op de foto kunnen laten zetten. Bij de Fries bleek het KS te zijn. Wil je niet ongerust maken, maar wellicht zou je het kunnen uitsluiten. En een Osteopaat kan wel een hoop voelen, maar niet alles. Voor hetzelfde geldt zit er een zenuw knel, die bij een bepaalde beweging ineens geprikkeld wordt.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Pony gaat rennen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 11:23

Goede! Bedankt voor de tip.

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:25

Ik zou dat persoonlijk niet doen je paard laten rennen. Ik wil niet weten wat voor ongelukken daaruit voort kunnen komen.
Ik zou proberen het rennen voor te blijven door zelf de controle te houden. Gaat stap goed dan een hele rustige draf, gaat dat niet goed terug naar stap. Totdat hij jouw tempo gaat aanhouden. Gaat hij goed in een rustige draf, dan iets harder. Gaat dat niet, direct weer terug naast een rustigere gang.
Ik denk echt dat je op basis van rust en vertrouwen moet werken, voor jezelf is het ook eng om de controle te verliezen en daar is niemand bij gebaat.
Pas wanneer alles gecontroleerd gaat kun je de volgende stap in snelheid uitbouwen.