Anatomische mensingel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NienSCHaap
Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 02:20

:wave: Ik ben opzoek naar een anatomische mensingel, heb er wel een paar gevonden op het internet maar nog niet gevonden wat waarschijnlijk past.
Te breed/dik of te lang, maar misschien hebben jullie nog tips?
Welke singels er nog meer zijn of ervaring met een anatomische singel.
Ik heb een Arden tuig maar de pony blijft de oksels steeds kapot lopen met name in de galop, dan baal je als het net dicht is en na het rijden weer open is gegaan.
We hebben al van alles geprobeerd maar hoop dat de anatomische haar net dat extra vrijheid geeft dat ze zich niet kapot loopt :o
Eventueel andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom! :j

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D


Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 07:49

ik heb zelf een singel van IDEAL, maar het ligt ook een beetje aan de pony.
mijn buikige pony past hij minder mooi dan de minder buikige pony.
Is je tuig verder wel goed op andere punten? Schoftje niet krap?

Zilco heeft ook een anatomische singel, alleen heb ik daar geen ervaring mee helaas.

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

NienSCHaap
Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 08:12

Nynkster schreef:
ik heb zelf een singel van IDEAL, maar het ligt ook een beetje aan de pony.
mijn buikige pony past hij minder mooi dan de minder buikige pony.
Is je tuig verder wel goed op andere punten? Schoftje niet krap?

Zilco heeft ook een anatomische singel, alleen heb ik daar geen ervaring mee helaas.


Heb je van ideal de anatomische of een gewone singel, eerder onder het ideal tuig liep ze zich ook wel eens kapot maar dat schoftje lag voor geen meter die gebruiken we op de andere pony. Mijn tuig is vorige week toevallig gecheckt en ligt nog goed. Is op maat gemaakt voor haar, maar ze is wel wat afgevallen. Het probleem heb ik ook als ze wat voller is helaas.
Die van zilco heb ik ook gezien enige probleem is dat die zo breed is dat daar geen ruimte voor is.

Nu is het wel dat ik waarschijnlijk uit kom om er een te laten maken, denk ik :o

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:27

Welk onderdeel van de singel gaat de oksel op open?

Anders iets om die plek heen doen, als in bont of neopreen oid tot je het ideale gevonden hebt en dat kan soms wel even duren.

Je kunt het probleem eventueel ook bespreken met je zadel/tuig maker of die ideeën heeft.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:32

Mijn pony liep zich ook open nu heb ik een anatomisch gevormde ideal singel en geen last meer.

Loopt je pony zich echt open op de singel zelf of zit je gesp gewoon te laag ?

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:14

NienSCHaap schreef:
Nynkster schreef:
ik heb zelf een singel van IDEAL, maar het ligt ook een beetje aan de pony.
mijn buikige pony past hij minder mooi dan de minder buikige pony.
Is je tuig verder wel goed op andere punten? Schoftje niet krap?

Zilco heeft ook een anatomische singel, alleen heb ik daar geen ervaring mee helaas.


Heb je van ideal de anatomische of een gewone singel, eerder onder het ideal tuig liep ze zich ook wel eens kapot maar dat schoftje lag voor geen meter die gebruiken we op de andere pony. Mijn tuig is vorige week toevallig gecheckt en ligt nog goed. Is op maat gemaakt voor haar, maar ze is wel wat afgevallen. Het probleem heb ik ook als ze wat voller is helaas.
Die van zilco heb ik ook gezien enige probleem is dat die zo breed is dat daar geen ruimte voor is.

Nu is het wel dat ik waarschijnlijk uit kom om er een te laten maken, denk ik :o


excuses, de anatomische ja :)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

NienSCHaap
Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 13:05

palousa_boy schreef:
Welk onderdeel van de singel gaat de oksel op open?

Anders iets om die plek heen doen, als in bont of neopreen oid tot je het ideale gevonden hebt en dat kan soms wel even duren.

Je kunt het probleem eventueel ook bespreken met je zadel/tuig maker of die ideeën heeft.


De anatomische singel is het idee van de tuigpasser ook, ik besprak het probleem met haar omdat ze de pony's ook behandeld.
Ik heb er van lapjes, bontjes en een singel hoes om heen gehad maar ook daar kwam het probleem voor het is echt de singel zelf waar ze op stuk loopt, de gespen hebben we al laten vermaken. Me tuig is nu een aantal keren weer terug naar Arden geweest. Heb is echt wel een probleem waar we wat langer tegen aan lopen en ik dan steeds niets kan om het wondje weer te laten genezen.

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

NienSCHaap
Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 13:06

bcd94 schreef:
Mijn pony liep zich ook open nu heb ik een anatomisch gevormde ideal singel en geen last meer.

Loopt je pony zich echt open op de singel zelf of zit je gesp gewoon te laag ?


Op de singel zelf, de gespen op de singel zitten ver boven het wondje en hebben we al laten vermaken omdat we ook eerst dachten dat het daar van kwam.

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

NienSCHaap
Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 13:09

Nynkster schreef:
excuses, de anatomische ja :)


Oké, eens kijken of iemand in de buurt zo'n singel heeft. Dat ik hem een keer kan proberen. Het is de overweging waard en anders zal ik er eens moeten laten maken. :j

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:23

Trek je dan het vel van de oksel onder de singel vandaan? (Even de voorbenen optillen)
Van welk materiaal is de singel? Misschien is je pony daar wel gewoon gevoelig voor.
Heeft hij het ook bij een longeersingel of met een zadel op?

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

NienSCHaap
Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 17:52

palousa_boy schreef:
Trek je dan het vel van de oksel onder de singel vandaan? (Even de voorbenen optillen)
Van welk materiaal is de singel? Misschien is je pony daar wel gewoon gevoelig voor.
Heeft hij het ook bij een longeersingel of met een zadel op?


Ja ik doe haar benen steeds naar voren, het is zowel met het leren singel van Ideal als de kunstof van Arden. Met het longeren niet zo zeer dat is een neopreen singel. Maar met de singel hoes vlvan neopreen erom heen heeft ze het wel weer :')

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:16

Heb je al een simpel singeltje van Zilco geprobeerd? Ik had hetzelfde probleem, inmiddels een ander schoftje, maar de luxe singel van Zilco deed al wonderen. Die is zo smal, zacht en flexibel. Wellicht het overwegen waard. Deze heb ik het dan over: https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... rettyPhoto

NienSCHaap
Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 18:24

LinSa schreef:
Heb je al een simpel singeltje van Zilco geprobeerd? Ik had hetzelfde probleem, inmiddels een ander schoftje, maar de luxe singel van Zilco deed al wonderen. Die is zo smal, zacht en flexibel. Wellicht het overwegen waard. Deze heb ik het dan over: https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... rettyPhoto


Nee nog niet geprobeerd dacht ga eerst eens een beetje kijken voor ik straks allemaal singeltje heb :')
Vandaar dat ik hier eens wou vragen, dankje ik ga er eens naar kijken en kijken of dat past met het tuig.

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:34

Ruitersportzaak Fugers heeft voor mij een singel gemaakt van neopreen. Helemaal op maat.
Van haar vorige singels had ze het ook opengehaald. Nu geen last meer van met de nieuwe singel.
Zal morgen als je wilt een foto maken.

LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:16

NienSCHaap schreef:
LinSa schreef:
Heb je al een simpel singeltje van Zilco geprobeerd? Ik had hetzelfde probleem, inmiddels een ander schoftje, maar de luxe singel van Zilco deed al wonderen. Die is zo smal, zacht en flexibel. Wellicht het overwegen waard. Deze heb ik het dan over: https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... rettyPhoto


Nee nog niet geprobeerd dacht ga eerst eens een beetje kijken voor ik straks allemaal singeltje heb :')
Vandaar dat ik hier eens wou vragen, dankje ik ga er eens naar kijken en kijken of dat past met het tuig.


Ja snap ik hoor, ik heb nu ook 4 singels liggen voor een pony :+ succes!

NienSCHaap
Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 21:49

Cryssie schreef:
Ruitersportzaak Fugers heeft voor mij een singel gemaakt van neopreen. Helemaal op maat.
Van haar vorige singels had ze het ook opengehaald. Nu geen last meer van met de nieuwe singel.
Zal morgen als je wilt een foto maken.


Blijft die singel dan ook een beetje goed liggen? Ik ga de ruitersportzaak eens opzoeken dankjewel.

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:46

NienSCHaap schreef:
Cryssie schreef:
Ruitersportzaak Fugers heeft voor mij een singel gemaakt van neopreen. Helemaal op maat.
Van haar vorige singels had ze het ook opengehaald. Nu geen last meer van met de nieuwe singel.
Zal morgen als je wilt een foto maken.


Blijft die singel dan ook een beetje goed liggen? Ik ga de ruitersportzaak eens opzoeken dankjewel.


Zeker. Helemaal geen problemen mee.

Wendy_Komen
Berichten: 6281
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 07:47

Wat je als tijdelijke oplossing kan proberen mits je met broek rijdt, is een touwtje van de broek naar de singel doen aan beide zijdes. Zo voorkom je dat de singel te dicht tegen de oksels aankomen. (Tijdelijke oplossing! Mariska heeft dat toen bij Katinka met goede resultaten gedaan)

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 07:53

Ik heb een anatomische singel van iDeal. Is een tijdje goed gegaan en toch vorige week ook weer open.
Ook in de galop en bij langere ritten.

Ik ga nog een keer proberen wat minder strak aan te singelen.

En anders ga ik een bontje maken. Heb het idee dat het door de gesp komt van de singel

bora
Berichten: 1386
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:05

Ik heb dit probleem ook gehad. Bij mij is het opgelost door een cellpad hoes om de singel en er voor zorg dat de buitensingel goed achter de gesp van binnensingel blijft liggen. Daardoor zit er niet te veel tuig in de oksels.

https://nicolevoormenners.nl/product/ce ... gelhoes-2/
Deze hoes heb ik rond mijn singel

Het is niet erg iets moois te verliezen beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad. (Heilige anthonius van Rowwen Hèze)

NienSCHaap
Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-20 12:05

bora schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad. Bij mij is het opgelost door een cellpad hoes om de singel en er voor zorg dat de buitensingel goed achter de gesp van binnensingel blijft liggen. Daardoor zit er niet te veel tuig in de oksels.

https://nicolevoormenners.nl/product/ce ... gelhoes-2/
Deze hoes heb ik rond mijn singel


Bedankt voor de tip ik zal er eens naar kijken voor zo'n hoes of zoiets er om heen past.


Wescha schreef:
Ik heb een anatomische singel van iDeal. Is een tijdje goed gegaan en toch vorige week ook weer open.
Ook in de galop en bij langere ritten.

Ik ga nog een keer proberen wat minder strak aan te singelen.

En anders ga ik een bontje maken. Heb het idee dat het door de gesp komt van de singel


Ja ze gooi zo hoog de benen op en zoveel beweging (een hackney) en galopperen is idd van de week was wondje eigenlijk zo goed als 'weg' dat ik dacht het kan wel en het was er weer ;( ik heb ook al gaatje losser geprobeerd maar dan gaat het schoftje schuiven.


* Ik zal vanmiddag eens een foto maken van alles dat geeft natuurlijk een beter beeld.

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

assie
Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 07:57

Laat je de singel wel los genoeg?
Ik heb van meerdere menners met paarden met singelwondjes gehoord dat sinds ze losser aansingelen, de wondjes weg zijn.
Het hoeft allemaal natuurlijk niet zo strak als bij een zadel omdat er geen ruiter op zit. (Uiteraard ook niet zo los doen dat het hele zaakje gaat draaien :+ )

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

NienSCHaap
Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-20 19:01

assie schreef:
Laat je de singel wel los genoeg?
Ik heb van meerdere menners met paarden met singelwondjes gehoord dat sinds ze losser aansingelen, de wondjes weg zijn.
Het hoeft allemaal natuurlijk niet zo strak als bij een zadel omdat er geen ruiter op zit. (Uiteraard ook niet zo los doen dat het hele zaakje gaat draaien :+ )


Wat je zegt inderdaad, ik heb een gat losser geprobeerd maar dan gaat me schoftje echt schuiven. Een gat strakker word er inderdaad ook niks beter op.

Gisteren gauw het schoftje even opgelegd voor foto misschien dat jullie dan makkelijker tips kunnen geven in het cirkeltje heeft ze dan de singel wondje.
[ img ]

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:45

Schuift het schoftje dan ook tijdens het rijden (zoals hij normaal zit)?
En staat z'n rechter voorbeen nu naar voren of gewoon recht (niet zo duidelijk te zien op m'n telefoon)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

MirandaMalik
Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Anatomische mensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:54

Kun je er niet gewoon een bontje omheen doen of heb je dat al geprobeerd?
Want er lijkt op zich ruimte genoeg.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 5 bezoekers