Tweespan met mijn paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ratties4life
Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Tweespan met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 16:16

Hallo allemaal!

Het is misschien een rare vraag, maar is het mogelijk om met een tweespan te rijden waar maar een dier daadwerkelijk trekt?

Ik zal de situatie een beetje uitleggen:

Mijn ruin (Quarter Horse) heeft behoorlijke artrose in zijn achterbenen. Dit is iets erfelijks wat we helaas niet wisten bij de koop. Dit betekent dat hij niet mag trekken.

Mijn merrie (Noord Zweeds trekpaardkruising) wordt nu beleerd om voor de kar te lopen. Aangezien ze bijna een siamese tweeling zijn, lijkt het mij voor hun leuk om samen voor de kar te kunnen en zo samen lekker te kunnen rijden zoals we dat eerst onder het zadel deden.

Is het mogelijk om Buck op een veilige manier in te spannen zonder dat hij daadwerkelijk gewicht hoeft te trekken? En kan Spirit dan in haar eentje trekken zonder daar problemen mee te krijgen?

Moeilijk uit te leggen, maar hopelijk is het gelukt. Als ik verder nog iets duidelijker moet maken hoor ik het graag!


Roos_h
Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Re: Tweespan met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:36

Als het je er vooral om gaat dat je ze allebei gezellig mee op pad kan nemen, kan je de Quarter in principe gewoon aan de kar erbij vastmaken (als hij tenminste wel verkeersmak is enzo en de kans dat hij in paniek raakt klein is). Wij hebben dat een paar jaar geleden ook gedaan met 2 paarden die dikke maatjes zijn, waarvan er eentje voor de kar liep en de ander dat niet kon (en we vonden hem toen te oud om het hem nog te leren (27)) Meestal namen we hem aan de hand mee tot we in een veilige omgeving waren met genoeg ruimte en bonden we hem daarna naast het trekpaard :)

Tinker Gijs <3

Ratties4life
Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 16:38

Hoe deden jullie dat dan aangepakt? Heb je er toevallig een foto van?

Ons Buck is echt bijna bomproof, het is en blijft een paard, dus die 100% kan ik nooit garanderen. Maar als er een paard is waar ik naar alle plekken van de wereld durf dan is het Buck.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Tweespan met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:46

Je zou hem ook in het dubbelspan kunnen zetten en hem zodanig uit de strengen halen dat hij niet mee kan trekken.
Maar: normaal weegt een dubbelspanwagen meer als een enkelspanwagen tenzij je een enkelspan aanschaft waarop een dissel kan (ipv het lamoen).

Don't take anything for granted

Cowgirl
Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Tweespan met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:10

Of je gaat tandem rijden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

janouk
Blogger
Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:14

Ja, dat kan door de strengen langer te zetten (uit de trek zetten)
Je rijdt met de koets alleen veel vaker over het harde. Kan het paard met de artrose werken op het harde?

Zijn het temperament, de gangen en de stokmaat redelijk gelijk?
Vooral als je een paard voorwaarts moet werken en de andere juist terug werken, is het lastig rijden

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Ratties4life
Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 17:32

janouk schreef:
Ja, dat kan door de strengen langer te zetten (uit de trek zetten)
Je rijdt met de koets alleen veel vaker over het harde. Kan het paard met de artrose werken op het harde?

Zijn het temperament, de gangen en de stokmaat redelijk gelijk?
Vooral als je een paard voorwaarts moet werken en de andere juist terug werken, is het lastig rijden


Wat dat betreft heb ik gelukkig heel erg luie paarden, ze hebben allebei een trage stap en harder dan een drafje op zijn tijd zullen we niet gaan :+ . Veel lange ritten zullen we ook niet maken om deze reden. Gewoon een paar (2/3/4) keer per week een uurtjeStokmaat scheelt nog geen 3 cm, dus dat lukt ook prima. Echt werken kan ik het niet noemen. Spirit train ik vooral ook veel op de grond, naar 'buiten' gaan we puur voor de leuk om een keer lekker frisse lucht te snuiven. Buck krijgt ook schoenen aan voor de demping en zodat hij zijn voeten niet te veel afslijt i.v.m. sloffen.

Muisbal
Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Tweespan met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:57

Zoals eerder gezegd, je kan ze in tandem inspannen.

En wat wij deden met een paard dat niet ingespannen kon lopen (accepteerde het niet en later ook vanwege artrose niet) was het paard achter de wagen meenemen. Mennen doe je als het goed is toch altijd met z'n 2en, dus iemand ging achterop zitten/staan en nam het 2e paard aan een longeerlijn mee.

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:03

hallo

Misschien is dit een antwoord op je vraag
Als je twee koeien halsbanden hebt dan bind je het rechtse paard met een touw aan de halsband van het trekkende paard
Je zal zien de quarter loopt zo mee en blijft er gewoon naast lopen zonder te werken
Ik laat mijn jonge paarden voor dat ik ze beleer altijd zo mee lopen
als ze dit eenmaal kennen heb je er zoveel voordeel aan
Als je trekpaard maar rustig is en goed beleerd is want hij is de leader

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:08

Tandem zou ik dan niet meteen kiezen. Het vereist van jezelf een grotere vaardigheid en ik vind dubbelspan toch veiliger.

Nu ik het stukje hierboven herlees, vind ik mijn uitleg van de dubbelspanwagen niet zo helder. Ik bedoelde dat ik geen 2spanwagen zou kopen omdat die standaard meer wegen dan een enkelspan. Dus kijken naar een enkelspan waarop een dissel kan opdat het gewicht voor het ene trekkende paard niet te groot wordt.

Don't take anything for granted

jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:14

Kun je zelf al mennen? Zoniet, of om op te frissen, zsm les nemen!
Liefst al voor je Noordzweed beleerd is, want dan begrijp je beter waarom dingen gaan/ moeten zoals ze gaan bij mennen en wat je paard leert. Kun je het proces en commentaar van de beleerder beter begrijpen. En met een ervaren lespaard is beter leren dan met je eigen groentje.
En is erg leuk!
Veel plezier!

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Tweespan met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:11

Als je de quarter los in de strengen zet en de leidsel op hem iets terug gespt dan zal hij niet trekken. De meeste kracht bij het trekken zit in de voorbenen volgens mij. Denk er wel aan dat het rijden van wendingen ( en dan vooral de wending over de kant van je quarter) wel een andere belasting mee brengt waar hij misschien wel last van zou kunnen hebben.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Ratties4life
Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Tweespan met mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 20:31

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga het sowieso nog door spreken met de dierenarts, want zijn gezondheid en welzijn staan natuurlijk voorop! Hij heeft er gelukkig bijna geen pijn meer aan dat het al helemaal dicht gegroeid, maar dat betekent niet dat hij weer volledig belastbaar is inderdaad.

Als corona weer gaat liggen ga ik er weer mee aan de slag en ga ik inderdaad ook lessen. Maar dat komt. Het heeft allemaal geen haast.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers