Warm blijven tijdens het mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 00:32

Ik ben een ontzettende koukleum en ik heb menles in de avonduren, buiten... Nu is het nog wel te doen maar ik ik zie met angst uit naar de herfst en winter :)

Wat zijn nou de echt goede kleding items om warm te blijven op de koets?

Vanavond had ik een petje op, dun vest aan onder een rubber regenjas en dunne nepleren menhandschoenen en een spijkerbroek. Het ging maar was wel erg fris.

Voor als het nog iets kouder wordt denk ik aan muts, sjaal, dikke handschoenen (van die gele hertenleren?) winterschoenen etc. Maar ook wat is fijner een menschort of een skibroek of zelfs zo'n winteroveral? Waterdicht is een pre anders moet ik alles ook nog in rubber regenkleding zien te proppen.

Kortom, wat zijn jullie tips en ervaringen?

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 01:00

Skibroek of menschort is wel heel prettig.
Heb zelf een skai leren menschort die is idd waterdicht met een wollen binnenzijde. En een lekkere warme jas. Ik heb zelf vaak een skijas aan. Die zijn meestal goed waterdicht

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 02:22

Laagjes, evt thermo ondergoed.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 03:42

Ik ben ook zo’n vreselijke koukleum. Ik weet mezelf redelijk warm te houden met een elektrischverwarmde jas (op batterij) met daarover een skipak of een winteroverall. Echter mijn handen en voeten blijven een probleem. Ik kan niet mennen met echt dikke handschoenen. Ik stop wel van die heat zakjes in mijn schoenen en handschoenen maar dat is onvoldoende.

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:17

Bij de zeeman hebben ze dun maar wel heel warme thermo leggings en shirts die draag ik in de winter onder mijn spijkerbroek en mijn trui, zijn voor mij echt de uitvinding

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:37

Thermo kleding eronder helpt al
Ik ben echt heel blij met mn bokdeken.

Ik hou vooral last van koude voeten en handen en als het echt fris is en vooral als het een beetje waait een koud gezicht.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:46

Ik draag tijdens het mennen in de winter thermo ondergoed wat je ook draagt met skien. Verder als het echt koud is een oude skibroek of een overal als ik lang op stal ben. Maar meestal heb ik wel genoeg aan een goede wat wijdere spijkerbroek. En ik draag een paar oude Uggs als het niet regent. Altijd warme voeten! Probeer niet teveel strakke lagen te dragen maar 1 strakke op je huid en dan wat lossere lagen. Dan blijf je beter warm :)

meggiemeg

Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:58

Skibroek of Thermobroek, kan je vrij in bewegen en uit trekken als je het toch te warm krijgt

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:01

Voor je handen zou je eventueel naar sealskinz handschoenen kunnen kijken. Deze hadden ze voorheen in een paardrijvariant, nu niet meer, maar ook de "gewone" handschoenen zijn heel geschikt.

Dit zijn handschoenen die ze onder andere in het leger ook gebruiken, echt volledig waterdicht en winddicht. Ik heb ze nu sinds een paar jaar en ik wil nooit meer anders, ik heb sindsdien niet 1x meer koude vingers gehad. Midden in de winter mijn handen met handschoenen in een emmer water stoppen en nog geen koude vingers krijgen, heerlijk!

Ze zijn verkrijgbaar in allerlei verschillende warmte categorieën, maar ze zijn niet echt dik. Ik rijdt er ook bijvoorbeeld met dubbele teugel mee.

Ik heb mijn meest recente direct bij sealskinz UK gekocht en super service, heel snel en netjes geleverd. Bij mij gaan ze met intensief gebruik ongeveer 3 jaar mee.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:18

Menschort of paardendeken over je benen en schoot maakt een enorm verschil.
Ik pakte vaak gewoon de zweetdeken, maar die is niet waterdicht.
Andere dekens wel natuurlijk, en sommige voorschoten ook.


Verder, ouderwets maar wel echt functioneel: een degelijke, gevoerde waxjas. En dan liefst één die vrij lang is, met voldoende bewegingsruimte onder om fatsoenlijk te kunnen bewegen. Vaak zitten er wel splits en dergelijke, naar niet altijd. Bij aanschaf even in de gaten houden.
Nadeel vind ik dat ze uiteindelijk smerig worden (en soms gaan stinken, de een wel de ander niet) functioneel zijn ze wel.
Zeker als je daaronder ook handig kleren kiest.
Wat dikker katoenen shirt, dunne sportfleece en daarover evt warme trui.

Benen: ik deed vaak een ouderwetse maillot of legging onder een spijkerbroek.
Werkt erg goed.
Evt nog regenbroek daaroverheen. Dan dus menschort of paardendeken.

Schoenen: stevige wandelschoenen evt twee paar sokken waarvan 1 hoog over de legging of maillot.
En dat menschort/deken over je voeten laten vallen.

Hoofd: ik zou voor echte kou kiezen voor iets van leer.
Een goede leren hoed is functioneler bij echte kou of regen dan een pet.
Kan alleen als je geen cap op moet bij menles.

Handen: blijft lastig omdat je voldoende mobiel wilt zijn,en wil kunnen voelen.
Ook hier de ervaring dat echt leer beter werkt dan namaak leer.
Te strakke handschoenen maken je handen ook snel koud.
Voor buitenrit heb ik wel met echte winter handschoenen gereden (geen paardenspul) maar voor les heb je dan te weinig feeling.
Evt lederen menhandschoenen gecombineerd met vingerloze handschoenen wil ik zelf ooit nog eens proberen.

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:27

Ik zit altijd achterop, dus over handschoenen kan ik je niet adviseren. Ik stak mijn handen altijd in mijn jaszakken ;)

Ik had skisokken, thermolegging en daarover een spijkerbroek of winterrijbroek. Maar je zou ook voor een skibroek kunnen kiezen. En afhankelijk van de temperatuur een thermoshirt, laagjes (lange mouw shirts, trui, vest) en een skijas.

Een warme col om mijn nek. En een band om de oren warm te houden passte net onder de bandjes van mijn cap ;)

Ik zag er wel als een michelinnpoppetje uit. Maar ach, veel menners letten niet op het mooie plaatje. Dus ik kwam er mee weg :D

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:40

Lekker schapenvachtje op je bok is ook fijn :+:

Sowieso is wol of wol/zijde het fijnste als onderlaagje. Je hebt ook dunne wolle mutsjes die eventueel nog onder je cap passen :)
Laatst bijgewerkt door Keet op 18-09-20 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:44

Toen ik nog mende had ik altijd gewoon mijn cap op. Houd meer warmte vast dan een gewoon petje. En daarnaast winterhandschoenen en een skibroek aan. Ben ook een koukleum. Maar hier hield ik het altijd redelijk warm. En tijdens het mennen bewoog ik ook regelmatig mijn handen. Zodat ze in beweging bleven en dus warmer dan als je alleen de leidsels vast houdt.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:47

Hier mennen we met waterdichte winter overalls (te koop bij werkkleding verkopers) in combi met verwarmde handschoenen en dan blijf je echt goed warm! We mennen voor ons werk, dus hele dagen op de menwagen en alleen zo blijven we warm. Ziet er niet uit maar iedereen is fan na een keer proberen dus we lopen er in de winter allemaal zo bij haha!

Anoniem

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:50

Zorgen dat je voeten en hoofd warm blijven doet al veel. Verder ja thermo kleding. Goeie wind en water dichte jas. Menschort.

Handschoenen heb ik geen ervaring mee. Ik rijd zelf altijd met de meest simpele en soms zelfs gewoon zonder in de winter.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:51

Hmm, misschien leren handschoenen met voering, kniekousen met (thermo) laarzen, een wollen trui met een parka of een lange wollen jas met met poncho? In beide gevallen bedek je ook een deel van je benen. Een pet met lange zijkanten, een beetje een russische muts idee, is ook erg lekker.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:12

sjouk_L schreef:
Voor je handen zou je eventueel naar sealskinz handschoenen kunnen kijken. Deze hadden ze voorheen in een paardrijvariant, nu niet meer, maar ook de "gewone" handschoenen zijn heel geschikt.

Dit zijn handschoenen die ze onder andere in het leger ook gebruiken, echt volledig waterdicht en winddicht. Ik heb ze nu sinds een paar jaar en ik wil nooit meer anders, ik heb sindsdien niet 1x meer koude vingers gehad. Midden in de winter mijn handen met handschoenen in een emmer water stoppen en nog geen koude vingers krijgen, heerlijk!

Ze zijn verkrijgbaar in allerlei verschillende warmte categorieën, maar ze zijn niet echt dik. Ik rijdt er ook bijvoorbeeld met dubbele teugel mee.

Ik heb mijn meest recente direct bij sealskinz UK gekocht en super service, heel snel en netjes geleverd. Bij mij gaan ze met intensief gebruik ongeveer 3 jaar mee.


Dat ga ik even opzoeken want mijn handen krijg ik echt niet warm gehouden.

Edit: ik vind verschillende types in verschillende prijscategorieën. Welke gebruik jij? En, heb je dan nog voldoende gevoel om dressuur te rijden?

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:25

Een echt schapenvachtje, liefst met hoger haar is heerlijk.

Wil je er echt lekker warm bij lopen raad ik je dit gevoerde overall aan:
https://www.basiqpbm.nl/m-wear-5470-wal ... 61c1785038
Echt een game changer :D

En voor de overige dagen: de zilco winter schootkleed is echt geweldig. Liefst de lange die houden tot je tenen warm.
Zijn soepel en zacht, warm als dekentje, water en winddicht, en door klitteband voorop makkelijk op en af te stappen.
Ik draag ze elke dag in de winter.
https://nicolevoormenners.nl/product/zi ... ing-apron/

Verder goede sjaal, als het echt vriest dan eventueel oorwarmers op de cap, en bij extreme kou ook neus en mond bedekt door bivakmuts.
Muckboots. Eventueel nog met verwarmde zooltjes.
Verwarmde bodywarmer (aliexpress is ook je vriend in deze).
En voor de echte kou of langdurige uren in kou heb ik verwarmde handschoenen.

pjer
Berichten: 1576
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 11:16

Wow wat een hoop antwoorden! Die sealskins handschoenen ga ik zo eens opzoeken. Ik heb nu voor het rijden een set van Busee met binnen en buiten handschoenen, maar om te mennen lijkt me dat te dik.

Die overals ga ik toch ook nog eens researchen. Ik heb een lastige maat dus dat is best tricky.

En ik ben ook wel een beetje nieuwschierig naar zo'n menschort vooral ook als het regent Maar vraag me wel af of dat niet te veel gedoe is bij het op en afstappen.

En verder steeds meer laagjes toevoegen dus :D

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:27

Lukasje schreef:
Dat ga ik even opzoeken want mijn handen krijg ik echt niet warm gehouden.

Edit: ik vind verschillende types in verschillende prijscategorieën. Welke gebruik jij? En, heb je dan nog voldoende gevoel om dressuur te rijden?


Ik heb nog modellen van vorig jaar, maar die uit deze link lijken er erg veel op:
https://www.sealskinz.com/gloves/womens ... -black.htm

Als je helemaal naar beneden op de productpagina scrollt staat er een balkje met nummer 0-5. Hoe hoger het nummer, hoe warmer de handschoenen. Deze zit op 3- cold wheater. Hoe hoger dat nummer, hoe warmer ze natuurlijk zijn.

Ergens op de site staat ook een maat opmeet uitleg en die klopt erg goed.

Ik heb 1 set op nummer 2 en 1 set op nummer 3 en beide zijn ze fijn met dressuur rijden, ook op dubbele teugel.

Ze zijn volgens mij niet dikker dan de roeckl winterhandschoenen, maar wel warmer.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:48

Kop thee, pak peuken, warme sokken en rijhandschoenen helpen al een hoop _/-\o_
En sowiso even een beetje wiebelen en strekken om de tien minuten

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:02

2 van zulke handschoenen, krabber eruit halen, leidsels erdoor steken, handen erin...?
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:12

sjouk_L schreef:
Lukasje schreef:
Dat ga ik even opzoeken want mijn handen krijg ik echt niet warm gehouden.

Edit: ik vind verschillende types in verschillende prijscategorieën. Welke gebruik jij? En, heb je dan nog voldoende gevoel om dressuur te rijden?


Ik heb nog modellen van vorig jaar, maar die uit deze link lijken er erg veel op:
https://www.sealskinz.com/gloves/womens ... -black.htm

Als je helemaal naar beneden op de productpagina scrollt staat er een balkje met nummer 0-5. Hoe hoger het nummer, hoe warmer de handschoenen. Deze zit op 3- cold wheater. Hoe hoger dat nummer, hoe warmer ze natuurlijk zijn.

Ergens op de site staat ook een maat opmeet uitleg en die klopt erg goed.

Ik heb 1 set op nummer 2 en 1 set op nummer 3 en beide zijn ze fijn met dressuur rijden, ook op dubbele teugel.

Ze zijn volgens mij niet dikker dan de roeckl winterhandschoenen, maar wel warmer.



Dankje!
De Roeckl heb ik en die voldoen wanneer ik dressuur rijd omdat ik dan toch in beweging ben maar voor mij echt onvoldoende wanneer ik dressuur-men.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:17

Handschoenen met verwarming erin

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Warm blijven tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:19

Back on Track kleding! Reflecteert eigen lichaamswarmte, echt heel aangenaam (spreekt een echte koukleum).