Menwagen die matcht bij paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Menwagen die matcht bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 16:02

Hey iedereen!

Mijn tinker kruising van zo'n 1.40 wordt momenteel beleerd. Hij doet het erg goed, mag morgen voor het eerst voor een 4-wielige kar lopen *\o/*
Ik ben ondertussen enthousiast aan het rondkijken naar wat karren, en heb er eentje op het oog waarvan ik graag zou willen weten of het qua afmetingen een beetje een match zou kunnen zijn.

Dit is de kar:

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/rijtuigen-en-koetsen/m1584094275-menkar-gebruikt-maar-in-goede-staat.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

De afmetingen zijn als volgt:
Spoorbreedte: 1.25
Lengte (Voor naar achter): 1.90
Bokhoogte: 1.30
Doorsnee wiel: 75 cm
Hoogte kar: 95 cm

De kar staat niet bepaald dichtbij huis dus ik wil graag al een beetje een idee hebben of het überhaupt een match zou kunnen zijn voordat ik besluit hem te bezichtigen. Ik hoor graag iedereens mening!

welmoedz

Berichten: 1568
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:31

Wat is je doel met de kar? Ga je vooral over de weg? Deze ziet ervoor bijvoorbeeld het bos vrij zwaar uit. Ik zou toch bij een dealer in occasions gaan kijken voor als je nog helemaal geen ervaring hebt met wagens. Dan kun je goed vergelijken en kijken waar je op moet Letten. Ik heb ook eerst een iets goedkopere kar gekocht en spijt als alle haren op mijn hoofd. Nu via dealer weet ik zeker dat ik veilig de weg op kan en mijn pony er goed voor staat :)

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 16:45

welmoedz schreef:
Wat is je doel met de kar? Ga je vooral over de weg? Deze ziet ervoor bijvoorbeeld het bos vrij zwaar uit. Ik zou toch bij een dealer in occasions gaan kijken voor als je nog helemaal geen ervaring hebt met wagens. Dan kun je goed vergelijken en kijken waar je op moet Letten. Ik heb ook eerst een iets goedkopere kar gekocht en spijt als alle haren op mijn hoofd. Nu via dealer weet ik zeker dat ik veilig de weg op kan en mijn pony er goed voor staat :)


Bedankt voor je reactie en de tip! Ik wil gewoon recreatief gaan mennen, maar zou ook graag het bos in willen over een tijdje.. Helaas ligt mijn budget voor een kar niet zo heel hoog dus vandaar dat ik op marktplaats ben geëindigd :o
Maar ik ga toch maar eens rondkijken bij dealers dan! Ik wil er zeker geen spijt van krijgen.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Menwagen die matcht bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:52

Ik vind vooral het bokkussen er erg oncomfortabel uitzien zo enorm schuin. Dan sta je zowat op de kar lijkt het.

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 16:54

Ipsilonka schreef:
Ik vind vooral het bokkussen er erg oncomfortabel uitzien zo enorm schuin. Dan sta je zowat op de kar lijkt het.


Dit viel mij inderdaad bij meerdere wagens op, ik dacht; dat zal dan wel wat inzakken misschien?

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Menwagen die matcht bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:58

Ik vind deze wagen erg groot en zwaar ogen voor een pony van 1.40m. Zeker als je er ook mee in het bos wil gaan mennen.

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 17:01

_Nelleke_ schreef:
Ik vind deze wagen erg groot en zwaar ogen voor een pony van 1.40m. Zeker als je er ook mee in het bos wil gaan mennen.


Oke duidelijk, dankjewel!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Menwagen die matcht bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:25

Waar woon je ongeveer ?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:32

_Nelleke_ schreef:
Ik vind deze wagen erg groot en zwaar ogen voor een pony van 1.40m. Zeker als je er ook mee in het bos wil gaan mennen.

Bokhoogte is 1.30m.. dus lager dan de pony.
Ik denk dat hij groter oogt dan dat hij werkelijk is.

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 17:36

Letsdunit schreef:
Waar woon je ongeveer ?


zuid-holland, redelijk hoog :)

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 17:37

Brainless schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ik vind deze wagen erg groot en zwaar ogen voor een pony van 1.40m. Zeker als je er ook mee in het bos wil gaan mennen.

Bokhoogte is 1.30m.. dus lager dan de pony.
Ik denk dat hij groter oogt dan dat hij werkelijk is.


Ja dit hier zat ik dus ook mee, ik denk dat ik toch zelf moet gaan kijken om erachter te komen hoe groot hij nou daadwerkelijk is..

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Menwagen die matcht bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:55

Ik zou zeggen dat heel deze kar net te groot is voor je pony of dat het vertekent door de hoge bok.
Een lagere bok zou beter zijn, ook voor stillere teugels. Hoe lang ben jij? Ik gaan voor iets waarbij jij stevig met je voeten aan de grond kan zitten en bij de rem kan. Ik heb 2 bokken en bij eentje moet ik wat naar voor zitten anders kan ik niet goed bij de rem en 1 het is minder veilig 2 ik krijg heel erg snel last van m'n rug door de houding.

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 17:58

Nyaleti schreef:
Ik zou zeggen dat heel deze kar net te groot is voor je pony of dat het vertekent door de hoge bok.
Een lagere bok zou beter zijn, ook voor stillere teugels. Hoe lang ben jij? Ik gaan voor iets waarbij jij stevig met je voeten aan de grond kan zitten en bij de rem kan. Ik heb 2 bokken en bij eentje moet ik wat naar voor zitten anders kan ik niet goed bij de rem en 1 het is minder veilig 2 ik krijg heel erg snel last van m'n rug door de houding.


Goede tip! Ik ben zelf niet zo lang, 1.63m, dus ik moet er wel bij kunnen inderdaad

welmoedz

Berichten: 1568
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Menwagen die matcht bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:26

Plaats anders eens een zoektertje in de facebook groepen (mensport marktplaats; verkoop mensport in be en nl), krijg je vast ook veel reactie op :) .

LaScar
Berichten: 282
Geregistreerd: 08-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 10:58

welmoedz schreef:
Plaats anders eens een zoektertje in de facebook groepen (mensport marktplaats; verkoop mensport in be en nl), krijg je vast ook veel reactie op :) .


Bedankt voor de tip! Ga ik zeker doen :)

Maaik
Berichten: 5666
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:20

LaScar schreef:
Nyaleti schreef:
Ik zou zeggen dat heel deze kar net te groot is voor je pony of dat het vertekent door de hoge bok.
Een lagere bok zou beter zijn, ook voor stillere teugels. Hoe lang ben jij? Ik gaan voor iets waarbij jij stevig met je voeten aan de grond kan zitten en bij de rem kan. Ik heb 2 bokken en bij eentje moet ik wat naar voor zitten anders kan ik niet goed bij de rem en 1 het is minder veilig 2 ik krijg heel erg snel last van m'n rug door de houding.


Goede tip! Ik ben zelf niet zo lang, 1.63m, dus ik moet er wel bij kunnen inderdaad


Ik ben net zo lang en heb op verschillende marathonwagens gezeten waarbij ik de bok helemaal naar voren moest zetten om comfortabel te kunnen zitten en bij de remmen te kunnen. Dus dat is inderdaad wel iets om goed mee te nemen in je beslissing. Deze bok lijkt niet verstelbaar?

Mijn voorkeur zou ook een ander model zijn, omdat ik vermoed dat deze wagen wel aan de zware kant is, maar begrijp ook dat als het geld er niet is dat je íets moet. Pony na het beleren stil zetten schiet je ook niets mee op. Zou dan alleen tussendoor wel door gaan sparen voor een lichtere wagen en houdt er rekening mee dat voor dit model kar niet veel markt is.