Pony bang voor wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vkhorses
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-10-19

Pony bang voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-20 11:46

Ik heb recentelijk een pony beleefd in het tweespan
Alleen de pony die ervaren is al heel snel reageerd op de kleine hulpen waar de andere pony moeite mee heeft waardoor als we naar stal gaan vanuit stilstand komt de wagen tegen de achterbanden van de onervaren pony hierdoor schrikt zij en springt de lucht in wat natuurlijk heel gevaarlijk is .
Wie heeft er bepaalde oefeningen of trucjes hoe we dit kunnen oplossen alvast bedankt voor de reacties
Mvg vkhorses


ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Pony bang voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:47

De onervaren pony in het enkelspan eerst wat meer ervaring op laten doen?

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

agee
Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:51

Je kunt het beste hulp zoeken van een ervaren menner, en die eerst laten kijken naar je tuig.
Want als de wagen tegen de achterbenen van de pony loopt, dan is het tuig van de pony niet goed afgesteld. Dit kan nl. anders niet gebeuren.

Edit: Heb je een foto van je aanspanning? Daarop is al veel te zien.

Vkhorses
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-20 11:53

agee schreef:
Je kunt het beste hulp zoeken van een ervaren menner, en die eerst laten kijken naar je tuig.
Want als de wagen tegen de achterbenen van de pony loopt, dan is het tuig van de pony niet goed afgesteld. Dit kan nl. anders niet gebeuren.

ReadTheRulez schreef:
De onervaren pony in het enkelspan eerst wat meer ervaring op laten doen?

Helaas lukt dat niet omdat de pony heel onzeker is in het enkelspan
Waardoor ze alleen maar wil rennen met een hazen loopje
agee schreef:
Je kunt het beste hulp zoeken van een ervaren menner, en die eerst laten kijken naar je tuig.
Want als de wagen tegen de achterbenen van de pony loopt, dan is het tuig van de pony niet goed afgesteld. Dit kan nl. anders niet gebeuren.


agee schreef:
Je kunt het beste hulp zoeken van een ervaren menner, en die eerst laten kijken naar je tuig.
Want als de wagen tegen de achterbenen van de pony loopt, dan is het tuig van de pony niet goed afgesteld. Dit kan nl. anders niet gebeuren.


De wagen en tuig zijn afgesteld alleen als de ene pony al trekt en de andere niet dan komt ze ertegen aan aan de achterkant

agee
Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:55

agee schreef:
Je kunt het beste hulp zoeken van een ervaren menner, en die eerst laten kijken naar je tuig.
Want als de wagen tegen de achterbenen van de pony loopt, dan is het tuig van de pony niet goed afgesteld. Dit kan nl. anders niet gebeuren.


De wagen en tuig zijn afgesteld alleen als de ene pony al trekt en de andere niet dan komt ze ertegen aan aan de achterkant[/quote]


Dan is het dus niet goed afgesteld. Want bij een juiste optuiging mag dit niet gebeuren.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Pony bang voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:23

Met een juiste afstelling komt de wagen niet tegen de hakken aan. Dus de boel is nu niet goed afgesteld.

Je ervaren pony moet ook wat wachten op zijn spanmaatje. Snel voorwaarts lijkt wel braaf, maar juist gedoseerd voorwaarts is braaf (bij een trager spanmaatje dus zelf ook wat minder snel naar voor).

Ik denk dat er wat stapjes over geslagen zijn. De paniek in het enkelspan die je beschrijf is niet goed en moet je voorkomen.
En dat geld nu in het 2span net zo.
Ik denk dat je een hele brave pony heb, want anders was die nu al niet meer in te spannen.

Wat zegt je instructeur hier van?

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:40

Dennis schreef:
Met een juiste afstelling komt de wagen niet tegen de hakken aan. Dus de boel is nu niet goed afgesteld.

Je ervaren pony moet ook wat wachten op zijn spanmaatje. Snel voorwaarts lijkt wel braaf, maar juist gedoseerd voorwaarts is braaf (bij een trager spanmaatje dus zelf ook wat minder snel naar voor).

Ik denk dat er wat stapjes over geslagen zijn. De paniek in het enkelspan die je beschrijf is niet goed en moet je voorkomen.
En dat geld nu in het 2span net zo.
Ik denk dat je een hele brave pony heb, want anders was die nu al niet meer in te spannen.


Wat zegt je instructeur hier van?



Precies dit, ik ga er ook vanuit dat je geen instructeur hebt want dan was dit aanmodderen niet gebeurt.

Wel zou ik je met klem willen verzoeken op zoek te gaan naar goede en ervaren hulp! Als je zo met de pony doorgaat is het gedoemd tot ongelukken...


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Pony bang voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:43

Hoe veel ervaring met mennen heb je zelf. Als ik jou manier van schrijven zie heb ik mijn twijfels over je in het profiel gemelde leeftijd.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony bang voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:52

Wat voor wagen of kar heb je, wat voor type borsttuig/gareel, hoe staan je strengen? Ponys even lang? Dissel lang genoeg? Rijd je met broek? En hoe is die afgesteld dan?

Wat doe je als de ene pony te snel vertrekt en de andere te traag, mentechnisch gezien?



Een wagen hoort echt niet tegen de benen van je pony aan te kunnen komen. Je verkloot je pony er mee.
Dan gaat er in het tuig iets niet goed, en -en dit klinkt niet aardig maar is als wake up bedoeld en niet per se om lelijk te doen- dan gaat er ook iets behoorlijk fout in de eigenlijke menkunsten.

agee
Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:22

Femke_Tweety schreef:
Wat voor wagen of kar heb je, wat voor type borsttuig/gareel, hoe staan je strengen? Ponys even lang? Dissel lang genoeg? Rijd je met broek? En hoe is die afgesteld dan?

Wat doe je als de ene pony te snel vertrekt en de andere te traag, mentechnisch gezien?



Een wagen hoort echt niet tegen de benen van je pony aan te kunnen komen. Je verkloot je pony er mee.
Dan gaat er in het tuig iets niet goed, en -en dit klinkt niet aardig maar is als wake up bedoeld en niet per se om lelijk te doen- dan gaat er ook iets behoorlijk fout in de eigenlijke menkunsten.

Precies dit.
Al denk ik dat TS niet meer gaat reageren in dit topic.
Hopelijk volgt er geen topic van TS over een ongeluk ... :=


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 5 bezoekers