Hoe kies ik een geschikte wagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spoonwise
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-08-12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Hoe kies ik een geschikte wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 13:25

Als ik een kar wil kopen voor mijn E-pony, waar moet ik dan vooral op letten?

Ik heb momenteel deze wagen op het oog, niet nieuw, ik wil recreatief gaan mennen...
Waar moet ik op letten?

Ja de remmen zijn goed, de kar heeft altijd netjes binnen gestaan...

[ img ]


Alvast bedankt!

Hachi of Silkenhome - [VOLG] Remus de Windsprite
FLG Gitana (paard/Gaited Baroque horse)

Survivor of the Mongol Derby 2019


Vkhorses
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:50

Akeyti schreef:
Als ik een kar wil kopen voor mijn E-pony, waar moet ik dan vooral op letten?

Ik heb momenteel deze wagen op het oog, niet nieuw, ik wil recreatief gaan mennen...
Waar moet ik op letten?

Ja de remmen zijn goed, de kar heeft altijd netjes binnen gestaan...

[ [url=m/TDl1tO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Alvast bedankt!




Ik denk persoonlijk dat je moet vragen bij de mensen die je de wagen aanbieden als je de wagen met je eigen pony mag testen zodat je zeker weet dat alles past en het ook last bij wat jij wil doen
De belangerijk te punten heb je al gezegd
Altijd binnen gestaan en dat de remmen het goed doen
Ook is het belangerijk dat de lamoen recht is en niet een beetje verbogen
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Spoonwise
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-08-12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-20 08:55

Super bedankt dat helpt zeker! Het is voor mij de eerste kar die ik ga kopen dus even zoeken in dat ik niets vergeet, bedankt! We gaan sowieso eerst kijken voor de kar hier heen komt

Hachi of Silkenhome - [VOLG] Remus de Windsprite
FLG Gitana (paard/Gaited Baroque horse)

Survivor of the Mongol Derby 2019

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:38

Sorry maar ik vind dit echt een ouderwetse blokkendoos wagen.
Er staan genoeg leuke en sportiever uitziende wagens op marktplaats en /of bij koetsenbouwers/ handelaren. Je wilt toch ook iets wat een beetje mooi uitziet als dat kan zou ik zeggen. En in ieder budget zijn er wagens maar soms moet je even zoeken en geduld hebben.
Waar ik op zou letten is dat de wagen licht loopt en makkelijk te trekken is. Gewicht niet te zwaar, wat vaak al gauw wel is. Liefst wagen wegen op weegbrug om zeker te weten wat hij weegt. De remmen moeten goed zijn en niet na een paar keer remmen vast gaan zitten. ( Kijk ook of er genoeg remvloeistof in het reservoir zit.) Hij moet fijn veren zodat je niet bij elk ongelijk paadje door elkaar geschud wordt. De boom moet breed genoeg zijn voor je paard. Het fijnste is als je de wagen kan uitproberen met je eigen paard of het paard van de mensen die de wagen verkopen.

Ik zie dat de wagen die je op het oog hebt een 6 persoons is. Gezien de langere bankjes achter. Ik zou voor een kortere 4 persoons gaan. Je zit met een e pony toch niet met meer dan 3 mensen op de wagen zou ik zeggen. Wordt al gauw te zwaar dan.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:40

Je moet vooral goed bedenken wat je ermee wilt, op wat voor bodem ga je ermee rijden ?
Vraag naar het gewicht van de kar.

Als je gaat kijken goed opletten of er nog profiel op de banden zit.

Met een E pony kun je prima met meer dan 3 mensen op pad, als je de regel aanhoud op verhard max 3x zijn eigen gewicht en op onverhard 2x zijn eigen gewicht.

Ipsilonka
Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hoe kies ik een geschikte wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:10

Ook een recreatief gereden paard verdiend een knappe wagen achter zijn bips. Zo’n wagen zou ik nog geen eens met geld toe mee willen nemen.
Maar goed advies, kies een wagen die Max 250 kg weegt. Ga zelf op de wagen zitten om te voelen of je er goed op past. Als je te klein bent voor een wagen heb je niet genoeg balans en grote kans op lichamelijke klachten bij de menner.
Spaar liever even door en koop dan wat waar je lang mee toe kan.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:16

Wat een rare berichten.
Dit is toch een super leuke wagen om mee te beginnen :j
Ja er zijn sjiekere, maar die zijn ook meteen sjieker in de portemonnee.
En als het mennen heel goed bevalt kan er altijd nog gekeken worden naar een luxere wagen.

Ondanks de kattige berichten zijn er ook al tips gegeven.
Is het lamoen recht, trekt hij gemakkelijk vooruit, zit je zelf lekker.

Veel plezier met het toekomstige mennen.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 23-08-20 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:16

Dit zijn ondingen, ik heb er zo een gehad, worden jij en je paard niet blij van.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:20

als je meteen een fijne wagen koopt waar je goed op zit en die fijn loopt wordt de ervaring van het mennen ook leuker. en als je bovenstaande wagen koopt en je wilt hem ooit verkopen, krijg je er weinig voor terug terwijl je nu waarschijnlijk nog genoeg ervoor moet betalen.
dit is niet vervelend bedoeld maar zo gaat het in de praktijk.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hoe kies ik een geschikte wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:23

Klopt, ik heb de mijne uiteindelijk voor 100 euro verkocht terwijl ik er 500 voor betaald heb, dat deed even goed zeer.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hoe kies ik een geschikte wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:26

Ik heb een zelfde gehad, te weinig gaan mennen, lag niet aan de kar.
En hem voor hetzelfde geld paar jaar later weer verkocht. (350,-)

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:10

Tja ik denk dat het heel belangrijk is dat je goed op het gewicht van de kar let want te zwaar is echt niet handig want dan word het lastig als je meer mensen mee wil nemen of als je in het bos gaat rijden moet je ook de zandpaden mee kunnen nemen . Weet dat je het alleen voor recreatie wil doen, maar zou wel in ieder geval een kar doen waar de spoorbreedte in ieder geval 125 is dit mocht je toch meer ambities krijgt je wel een onderling wedstrijdje zou kunnen starten met een te smalle kar is dit lastig .
Dit is mijn karretje die ik als eerste had een super wagentje alleen helaas een spoorbreedte van 110 dus mag hier geen marathons mee starten
[ img ]
[ img ] maar verder super fijn en niet zwaar. Mijn marathon wagen is eigenlijk voor het mooie aan de zware kant voor de pony niet om zo mee te rijden want als hij rolt dan rolt hij maar als ik van tevoren geweten had had ik naar een karretje wat lichter was gezocht
[ img ]
Heb nu een jonge pony dus die heeft alleen nog maar voor de oude gestaan dus moet nog gaan ervaren
Of dit gaat werken
Maar het aller belangrijkste is niet besparen op veiligheid en dan ook zorgen dat je er goed over nadenk succes ermee en hopelijk laat je nog even weten wat het geworden is

Rana is super lief

Spoonwise
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-08-12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe kies ik een geschikte wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 21:22

Jeetje wat een berichten zitten hier tussen.. Ik was gaan kijken bij de kar, hij loopt licht, kon hem zelf zeer makkelijk verplaatsen en zag er prima uit. Ik hoef geen luxe marathonwagen, het gaat om rondjes over verharde wegen rond het dorp. Maar ik heb er alsnog vanaf gezien, om andere redenen, ik wil namelijk voorlopig toch nog geen kar kopen.. Blijf nog gewoon even lekker lange teugelen en slepen, helemaal prima voor nu...

Bedankt voor alle tips, ik snap alleen nog steeds niet wat er precies mis was met deze wagen. Alle reacties zijn een beetje persoonlijk oordeel of niet onderbouwd die hem afkraken... Zoals ik zei liep hij super soepel, altijd droog gestaan, nette remmen, banden altijd netjes bijgehouden... Geen idee wat er dan mis is met deze wagen? Wil graag leren dus onderbouwde punten zijn nog steeds meer dan welkom :)

Hachi of Silkenhome - [VOLG] Remus de Windsprite
FLG Gitana (paard/Gaited Baroque horse)

Survivor of the Mongol Derby 2019

janouk
Blogger
Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe kies ik een geschikte wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 06:25

Ik snap veel reacties wel. Je krijgt reacties met ervaringen van ervaren menners

Deze wagen die je op het oog hebt, is veel zwaarder en oncomfortabeler voor paard en menner dan de nieuwere generaties koetsen.

De nieuwere generaties zijn goed geveerd, rollen heel soepel, de lamoen is vaak onafhankelijk telescopisch, voor- en achterrem, geveerde bokkussen etc. Als je daar eenmaal mee gereden hebt, wil je niet meer terug naar dit oude model.

Vergelijk het met een ouderwetse fiets, zonder versnellingen, geen vering, achteruitraprem, zwaar trappen versus een moderne stadsfiets of racefiets: comfortabel geveerd, versnellingen, gemakkelijk rollend etc.

Het is dus helemaal niet vervelend bedoelt, als mensen deze wagen afraden vanuit hun ervaringen.

Mijn tip: rijd eens mee met een combinatie met zo' n koets en ook met een combinatie met een nieuwere generatie koets en vergelijk dan wat je vindt.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Spoonwise
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-08-12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-20 11:12

Door omstandigheden moet ik toch afzien van het kopen van een wagen in het algemeen, het nadeel bij veel moderne karren vind ik de beperkte zitplek, ik heb hond en spullen mee sowieso, andere mensen...

Ik rijd graag op mijn opoe fiets trouwens... Dat heb ik zelfs in Tjechie gedaan ooit, is wel een uitdaging :')

Ik snap de reacties ergens maar beetje meer onderbouwen en je verplaatsen in andersmans schoenen en beurs kan soms ook geen kwaad...

Hachi of Silkenhome - [VOLG] Remus de Windsprite
FLG Gitana (paard/Gaited Baroque horse)

Survivor of the Mongol Derby 2019


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers