Beginners gewicht shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myponys
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-03-20

Beginners gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-20 22:18

Hallo bokkers :)

Ik heb mijn shetlander van 16 jaar ( 110 cm ) net beleerd voor de kar. En vind super leuk om te doen en pakt het snel op :j . Morgen word haar derde keer. De vorige 2 keer heeft ze mij en mij verzorgster getrokken + de kar. Dat is ongeveer 150 kilo. Wanneer is ze ‘ klaar ‘ voor meer kilo’s? Want er kunnen 6 mensen mee op de kar ( 2 op de bok en 4 achterop ). Ik ben zeker niet van plan om er 6 mee te nemen.

Groetjes Melissa
Laatst bijgewerkt door Myponys op 02-07-20 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt


Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Beginners gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:28

Ik zou nooit een shet 6 mensen laten trekken. Verder is het afhankelijk van opbouw van de spieren van je pony, en dat duurt eerder maanden dan dagen, de ondergrond, rolweerstand van je wagen, conditie van je pony en lengte van de rit.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Jorex
Berichten: 9899
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:28

Meestal is de kar al boven de 100 kg. Wat voor kar is het?
Je shet zelf zal rond de 300 kg wegen.
Ik heb zelf een minishet van 120kg voor een lichte wagen van 120kg met 2 volwassenen erop en twee kinderen. Dat zal rond de 3 keer de pony zijn gewicht geweest zijn en dat trok hij gemakkelijk over asfalt. Meestal is dat ook de regel 3x eigen gewicht paard over asfalt, 2x volgens mij gras en 1x zand. Ik pak nu alleen die wagen weer als ze in tweespan staan. Ik men nu met een hca sulky dus pony's hoeven nog niet eens hun eigen gewicht te trekken.

Alex en Jorie <3

Poekkie
Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:32

Jorex schreef:
Meestal is de kar al boven de 100 kg. Wat voor kar is het?
Je shet zelf zal rond de 300 kg wegen.
Ik heb zelf een minishet van 120kg voor een lichte wagen van 120kg met 2 volwassenen erop en twee kinderen. Dat zal rond de 3 keer de pony zijn gewicht geweest zijn en dat trok hij gemakkelijk over asfalt. Meestal is dat ook de regel 3x eigen gewicht paard over asfalt, 2x volgens mij gras en 1x zand. Ik pak nu alleen die wagen weer als ze in tweespan staan. Ik men nu met een hca sulky dus pony's hoeven nog niet eens hun eigen gewicht te trekken.


Mijn shet van +/-95 cm weegt ongeveer 160 kg denk ik (vroeger 180 gewogen maar toen was ze dikker). Dus ik vind 300 kg erg veel, denk eerger rond de 200 a 250. Maar ik heb ook dezelfde richtlijnen gehoord als jij! Wel als max richtlijn voor een gezonde, gespierde pony niet?

Paardengek in hart en nieren!

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:36

Shet weegt geen 300kg, mijn welsh a van 120cm is op gezond gewicht 250kg. Shet zal rond de 200kg zitten met 110cm.
6 personen is gewicht voor maat haflinger/fjord of zelfs paard, niet voor een shet, 2-span shetten zou al krap worden. Zowel wegens gewicht mensen als gewicht kar die daarvoor nodig is.
1x gezond lichaamsgewicht trekken zou ik aanhouden, pony moet er ook plezier in houden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Myponys
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-20 22:37

Sas_Mon schreef:
Ik zou nooit een shet 6 mensen laten trekken. Verder is het afhankelijk van opbouw van de spieren van je pony, en dat duurt eerder maanden dan dagen, de ondergrond, rolweerstand van je wagen, conditie van je pony en lengte van de rit.


Ik ben ook zeker niet van plan om met 6 mensen op pad te gaan. Dat vind ik te veel. Ik rijd op asfalt.

Myponys
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-20 22:39

Jorex schreef:
Meestal is de kar al boven de 100 kg. Wat voor kar is het?
Je shet zelf zal rond de 300 kg wegen.
Ik heb zelf een minishet van 120kg voor een lichte wagen van 120kg met 2 volwassenen erop en twee kinderen. Dat zal rond de 3 keer de pony zijn gewicht geweest zijn en dat trok hij gemakkelijk over asfalt. Meestal is dat ook de regel 3x eigen gewicht paard over asfalt, 2x volgens mij gras en 1x zand. Ik pak nu alleen die wagen weer als ze in tweespan staan. Ik men nu met een hca sulky dus pony's hoeven nog niet eens hun eigen gewicht te trekken.


Ik heb een houten karretje. Maar ik kan hem met gemak rollen. En ik ben echt zo slap als maar kan :D. Thx voor de info!

Jorex
Berichten: 9899
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:56

Mijne is ook een houten boerenwagentje, dus ga er maar vanuit dat je wagen rond hetzelfde gewicht zit als de mijne. Mijne heeft op de weegschaal gestaan. Rolt inderdaad ook zeer makkelijk weg (Als de banden niet leeg staan, want dat doet die van mij helaas de helft van de tijd). Ik ging er altijd vanuit dat een shet van rond de 1.04 al op 250kg zat en die van TS is een slagje groter. Een welsh van dezelfde grootte als de shet weegt sowieso minder, want ze zijn sowieso veel ranker gebouwd. Ik weet dat mijne van 82 cm op 130 kg zit en die van 84 cm die veel slanker gebouwd is zit nu gok ik ook op 130kg, maar die is normaal 120kg. Ja mijn pony trok sowieso de kinderen alleen een deel van de rit, maar wel altijd 2 volwassenen en hij was toen zeer gespierd(en nog hengst wat hielp in de spieren), ik zou het nu niet meer doen met hem enkelspan, want hij is uit conditie.

Alex en Jorie <3

Poekkie
Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:02

Hmm.. mijn haflinger van 1m48 weegt 'maar' rond de 460 kg. Ietwat overgewicht maar zeker geen vetkwab. En die is toch minstens dubbel zo zwaar als een shet van 1m10 zou ik gokken.

Ik heb wel zo'n meetlint van Shires, als je de borstomtrek meet (even opzoeken hoe het juist moet), kan ik je wel het bijhorende gewicht op dat lint geven. Zeker niet nauwkeurig natuurlijk, maar het geeft wel een indicatie.

Paardengek in hart en nieren!

Jorex
Berichten: 9899
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:13

Volgens zo'n rekensite die werkt met een formule zijn mijn pony's al 250 kg terwijl ik weet wat hun gewicht is, dus een meetlint gaat bij een shetlander ook niet werken omdat ze er gemakkelijk 100 kg naast zitten. Maar ik denk dat die van TS dus tussen de 200 en 250 moet zitten, maar om het zeker te weten moet je gewoon wegen bij zulke kleintjes. Mijn jongste is overigens ook een schattig, oudste is 120kg, maar de jongste is net iets breder dus vandaar dat ik die 130 gok. Interessant, ik ben even oude topics over gewichten van shetlanders aan het lezen en daarin komt naar voren dat het lint van pavo wel aardig in de goede richting zit qua gewicht.

Alex en Jorie <3

Poekkie
Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Beginners gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:23

100 kg ernaast? Oeff -O-

Paardengek in hart en nieren!

Onali
Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 01:48

tamary schreef:
Shet weegt geen 300kg, mijn welsh a van 120cm is op gezond gewicht 250kg. Shet zal rond de 200kg zitten met 110cm.
6 personen is gewicht voor maat haflinger/fjord of zelfs paard, niet voor een shet, 2-span shetten zou al krap worden. Zowel wegens gewicht mensen als gewicht kar die daarvoor nodig is.
1x gezond lichaamsgewicht trekken zou ik aanhouden, pony moet er ook plezier in houden.



Mijn shet van 107 cm woog toch echt 278 kg zonder overgewicht ;)
Ligt helemaal aan het type bouw van de pony.
Mijn jongste gaat daar bijvoorbeeld echt niet in de buurt van komen.

Black is the colour of my true love's hair

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 05:13

tamary schreef:
Shet weegt geen 300kg, mijn welsh a van 120cm is op gezond gewicht 250kg. Shet zal rond de 200kg zitten met 110cm.
6 personen is gewicht voor maat haflinger/fjord of zelfs paard, niet voor een shet, 2-span shetten zou al krap worden. Zowel wegens gewicht mensen als gewicht kar die daarvoor nodig is.
1x gezond lichaamsgewicht trekken zou ik aanhouden, pony moet er ook plezier in houden.


Vuistregel is 3x het eigen gewicht op asfalt. Máár wel met een goede wagen die geen zware rolweerstand heeft.

Ik denk als je pony nog weinig training heeft gehad je best kunt af wisselen tussen 2-3 keer eigen gewicht maar daarop dan je afstand aanpast.

Echter als je pony nog erg groen is zou ik eerst wat kms maken zodat hij gewoon went aan de wagen etc en nietdat hij schrikt en er opeens meerdere mensen 'in gevaar' zijn.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

janouk
Blogger
Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:22

Myponys schreef:
Hallo bokkers :)

Ik heb mijn shetlander van 16 jaar ( 110 cm ) net beleerd voor de kar. En vind super leuk om te doen en pakt het snel op :j . Morgen word haar derde keer. De vorige 2 keer heeft ze mij en mij verzorgster getrokken + de kar. Dat is ongeveer 150 kilo. Wanneer is ze ‘ klaar ‘ voor meer kilo’s? Want er kunnen 6 mensen mee op de kar ( 2 op de bok en 4 achterop ). Ik ben zeker niet van plan om er 6 mee te nemen.

Groetjes Melissa


Ik denk dat je zelf te snel denkt.
De pony moet andere spieren gebruiken/trainen dan bij het rijden onder het zadel. Verder moeten pezen en banden in de benen harder worden door het trainen op asfalt. Dit neemt echt wel een aantal weken/maanden in beslag.
Naar mijn idee is 2 mensen op de wagen wel maximaal.
Eerst meer trainen en vooral meer vertrouwen opbouwen voor de koets, voordat je passagiers mee neemt. Je bent als koetsier ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers.

veel plezier vooral en lekker rustig op trainen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:33

wij hebben o.a. een grote shet van 110cm en die weegt 225kg en is gewoon model.
je wagen weegt meestal meer als je denkt ! en ik verwacht dat er autobanden onder zitten?
dat geeft extra weerstand op de weg.
ik zou voor een enkelspan shetlander nooit met meer dan 2 mensen op de wagen gaan zitten.
wij rijden tweespan shetten en zitten altijd met 2 man op de wagen. dat vinden we genoeg. moet ook leuk blijven voor de pony.
en als we een nieuwe pony gaan trainen tot hij lange ritten kan of eens wat zwaarder terrein als dat uitkomt zijn we een jaar verder. en voordat hij dit kan zonder echt moe te worden wel 1,5 jaar.
( maar dan rijden we ook menritten van 30-40km).

dit lijkt een lange tijd, maar we nemen echt de tijd om alles rustig op te bouwen zodat ze graag blijven werken en het leuk vinden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 4 bezoekers

cron