Leren tuig onderhouden (modder)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnnoNiemand
Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Leren tuig onderhouden (modder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 15:18

Na een ritje in deze tijd van het jaar zit mijn tuig onder de modder. Ik vraag mij af hoe anderen dat reinigen. Wat ik zelf doe is de modder er af spoelen onder de slang. Het leer is goed ingevet, dus ik zou zeggen dat water het leer niet perse uitdroogt. Ik wil niet na iedere rit met zadelzeep aan de slag omdat dit het leer juist wel uitdroogt. Dat zou betekenen dat ik na iedere rit schoon moet maken met zadelzeep en vervolgens alles moet invetten. Het inspannen en rijden alleen al duurt mij al lang genoeg. :+

Hoe doen jullie dit? Andere mensen kijken mij raar aan als ik het leer afspoel. :') Maar ik wil de modder en het zweet er altijd wel even af hebben.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 20-10-19 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt


tamary
Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leren tuig onderhouden (modder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:21

Tussen kosten goed tuig, vochtige plek van bewaren en modder, voor webtech (ideal) gekozen. Nu is dat nog enkel een borst voor slepen (pony's laten helpen met werk idee), maar ook dan is makkelijk schoon houden wel zo fijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

AnnoNiemand
Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Re: Leren tuig onderhouden (modder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-19 15:24

Ja, ik wil t.z.t. ook over op kunststof, maar de tuigen die ik nu heb zijn nog goed dus ik wil niet meteen weer investeren nu.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:28

Ik spoel mijn goed ingevette tuig ook altijd af met de tuinslang (modder, zweet, haar eraf). Gewoon even afspuiten en meestal droog ik het dan even snel oppervlakkig na met een oude handoek zodat het ergste nat eraf is. Zadelzeep en daarna uitgebreid invetten doe ik twee keer per jaar.

Tomni
Berichten: 15
Geregistreerd: 12-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:52

Ik veeg het tuig af met een natte doek zodat de modder weg is (evt. met wat lederzeep), daarna afdrogen met een droge doek.
Ik doe dit dadelijk tijdens het aftuigen, dan is de modder nog niet te hard aangekoekt. Is dan ook maar 10 minuten werk. Singel wordt het vuilst, deze houdt ik wel eens onder de kraan.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:26

Gewoon na de rit het tuig afspuiten met de tuinslang. Niet enkel de modder verwijderen, nog veel belangrijker is het zweet en speeksel, dat vreet in. Nat leder tuig nooit in de zon drogen (dat zal nu niet moeilijk zijn :roll: ) en verder af en toe goed invetten.

Don't take anything for granted


Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Leren tuig onderhouden (modder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:59

Ik spoot mijn ledere tuig af met water en ik had een handdoek die ik ooit gedrenkt had in ledervet waarmee ik het overtollige water weghaalde en daarmee meteen een vetje erop. Ik rij al tien jaar kunststof dus nu is het easy peacy

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Jet, OmgiliBot, xDaylight en 54 bezoekers