Slee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Slee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 20:43

Beste bokkers
Ik wil graag met mijn pony Maxx gaan sleeën deze winter, en ik heb een slee gekocht met een "rugsteuntje" (een paar stanten die zouden moeten dienen aan rugleuning). Nu wil ik de slee opknappen/pimpen, heeft iemand een idee welk materiaal ik kan gebruiken voor het pimpen van de rugleuning? (Bijvoorbeeld waterdichte kussen)

Bedankt!


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70435
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:00

Ik verplaats dit topic naar aangespannen rijden.

roekes
Berichten: 751
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:41

Ik heb een lamoen aan een kindersleetje gemaakt en een verhoging om op te zitten. Ik gebruik deze slee al minstens 5 jaar voor mij a welshjes en shetlander

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-19 21:09

roekes schreef:
Ik heb een lamoen aan een kindersleetje gemaakt en een verhoging om op te zitten. Ik gebruik deze slee al minstens 5 jaar voor mij a welshjes en shetlander


Ik dacht eraan om het aan het borsttuig te maken, wat zou jij daarvan zeggen?

roekes
Berichten: 751
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:28

De strengen kan je aan de slee bevestigen.veel mensen doen dat zo. Ik heb er een lamoen aangemaakt, is een stuk veiliger ;) ik ben ook ooit begonnen met touwtjes aan het borsttuig.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 12:35

roekes schreef:
De strengen kan je aan de slee bevestigen.veel mensen doen dat zo. Ik heb er een lamoen aangemaakt, is een stuk veiliger ;) ik ben ook ooit begonnen met touwtjes aan het borsttuig.


Ik zal eens kijken!

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:53

Ik zou eerst zorgen voor een comfortabele en veilige slee, voor zowel jou als de pony. Dat betekent dus een zweng, langere strengen en strengophouders. Daarna zou ik pas aan pimpen gaan denken (kerstlampjes op batterij?).
Ik neem aan dat de pony wel betuigd is / gewend is om voor een wagentje te lopen?

Oy with the poodles, already

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 18:32

Hilary schreef:
Ik zou eerst zorgen voor een comfortabele en veilige slee, voor zowel jou als de pony. Dat betekent dus een zweng, langere strengen en strengophouders. Daarna zou ik pas aan pimpen gaan denken (kerstlampjes op batterij?).
Ik neem aan dat de pony wel betuigd is / gewend is om voor een wagentje te lopen?



Yes tuurlijk!

Ianrowan2009
Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:51

Nou ik weet dat je met sleeën vooral flink gebaad bent met een mooi pak sneeuw :') dus dat heb je vooral nodig! ( grapje natuurlijk ;) )

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 07:53

Inmiddels heb ik een mooi mentuig dus ik ga het denk ik daarmee doen Bedankt voor alle reacties!

Keet
Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:17

Mijn man had een hele fijne zweng gemaakt voor aan de slee. Dit maakte ik aan de voorkant van de slee vast en dan de strengen met veiligheidssluitingen eraan :D
Veel lol van gehad :D ligt nu werkeloos in de garage ivm verkoop pony's :D

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:12

Geen idee hoe groot je pony is .. maar als het een flink robuuste halfinger is ... er staat een Friese tikker op marktplaats te koop .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 09:36

Absolem schreef:
Geen idee hoe groot je pony is .. maar als het een flink robuuste halfinger is ... er staat een Friese tikker op marktplaats te koop .


Is een shetlander ;)

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:41

Maxxxxxxxx schreef:
Absolem schreef:
Geen idee hoe groot je pony is .. maar als het een flink robuuste halfinger is ... er staat een Friese tikker op marktplaats te koop .


Is een shetlander ;)


Oh ja das geen optie nee hahahaha . _O- Die krijgt dat ding niet eens van zn plek af haha

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 13:47

Maxxxxxxxx schreef:
Absolem schreef:

Is een shetlander ;)


Oh ja das geen optie nee hahahaha . _O- Die krijgt dat ding niet eens van zn plek af haha



Nee haha, heb dus wel een mentuig en ga het denk ik daarmee proberen aan de slee, weet nog niet hoe maar morgen komt m'n tuig binnen en dan zie ik het :D

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:46

Zweng aan je slee is echt wel een vereiste (zie toch heel vaak foto's voorbij komen waarbij de strengen direct aan de slee zijn vastgemaakt).

Ik had touwstrengen gekocht ooit, die zijn wat langer dan de eigen strengen, zodat ik wat meer afstand tot de pony kreeg. Verder zijn originele tuig op (zie foto)

Maar hoe leuk het ook is iedere keer, ik krijg zelf enorme pijn in mijn liezen na een tijdje sleetje rijden hahahaha.

[ img ]

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 21:55

Isapaardje schreef:
Zweng aan je slee is echt wel een vereiste (zie toch heel vaak foto's voorbij komen waarbij de strengen direct aan de slee zijn vastgemaakt).

Ik had touwstrengen gekocht ooit, die zijn wat langer dan de eigen strengen, zodat ik wat meer afstand tot de pony kreeg. Verder zijn originele tuig op (zie foto)

Maar hoe leuk het ook is iedere keer, ik krijg zelf enorme pijn in mijn liezen na een tijdje sleetje rijden hahahaha.

[ [url=m/ntWCjr.jpg]Afbeelding[/url] ]



O ik zie wat jij bedoelt aan de voorkant inderdaad, ga dat eens proberen!

DianXX
Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:18

Hoi, mag ik in jou topic een vraag stellen? Ik slee al een paar winters achter de pony. Maar ik ben nu mijn toen gemaakte zweng kwijt en wil dus een nieuwe maken voor deze winter. Ik heb twee balkjes liggen, een lichte en een wat zwaardere. Welke is juist handiger om te gebruiken?
Iemand die mij kan adviseren? Alvast bedankt!

Maxxxxxxxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 05-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-19 19:41

DianXX schreef:
Hoi, mag ik in jou topic een vraag stellen? Ik slee al een paar winters achter de pony. Maar ik ben nu mijn toen gemaakte zweng kwijt en wil dus een nieuwe maken voor deze winter. Ik heb twee balkjes liggen, een lichte en een wat zwaardere. Welke is juist handiger om te gebruiken?
Iemand die mij kan adviseren? Alvast bedankt!


Ik zou zeggen een lichte, minder trek werk, maar wacht maar af wat de rest zegt :) :D

Keet
Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:27

Niet te licht. Ik gebruikte 3x3 balkjes

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:22

Gebruik een zweng die niet kan breken.
Er komt nogal wat kracht op te staan, zowel in het midden als aan de uiteindes. Als je slee vast zit en je pony trekt aan en de zweng breekt, schiet het ding tegen zijn benen en heb je een groot probleem.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Femke_Tweety
Berichten: 11953
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:44

En de zweng gaat soms erg heen en weer wiebelen ook.

Dus de linkerzijkant en de rechterzijkant willen nogal eens om de beurt tegen de grond slaan.
Daar moet het ding wel tegen kunnen.


En denk goed na over je rem.
Of eigenlijk het niet hebben daarvan.
Ik weet dat dat met mijn paard het lastigste was.
Als je de leidsels aantrekt, dan kan het zijn, als het goed glad is en je paard besluit zijn kiezen op elkaar te zetten, dat je niet rémt maar dat je jezelf aan de leidsels met slee en al dichter naar het paard toe trekt...


Mijn paard is nogal een heetkop (wel écht goed gewend aan mennen) en daar had ik toch vaak iemand naast lopen met sleeën voor de veiligheid :j :D

Femke_Tweety
Berichten: 11953
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:53

[ img ]

[ img ]



Ik gebruikte zijn normale tuig, normale strengen verlengd met een set touwstrengen. Simpele slee met zwengetje.
In zijn geval fleecedek, anders werd hij nóg frisser in de kou.

Aan de broek of eigenlijk net achter de kruisriemen een set touwen bij wijze van stengophouders.
(Over de strengstappen kan link zijn)
De normale riemen die ik anders gebruikte om de broek aan de kar te maken, maakte ik nu naar voren vast, aan het borstuig. Daardoor hingen ze niet in de weg, én klapte het borstuig niet te makkelijk naar voor als hij zijn hoofd omlaag deed.
Het lag wat stabieler allemaal.
En ik had vast nog wat kleine aanpassingen, maar die weet ik niet precies meer.


Op de foto's hieronder gebruik ik zo te zien de broekriembevestiging als stengophouders. En nog geen goede zweng. Deze creatie is veel te lang.

Ik ben meer dan eens op pad geweest, dus dan sleutel je steeds weer wat, totdat het naar je zin is...



[ img ]

[ img ]

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:30

Waarom vind je die creatie te lang, Femke_Tweety? Ik vind het er juist aardig veilig uitzien, mocht paard even jolig wat achterbenen de lucht in zwaaien...

Oy with the poodles, already

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:08

Ik vind het ook niet te lang, eerder te kort.
omdat mijn pony nog wel eens jolig wil bokken heb ik dus extra lange strengen. Voordeel daarvan is ook dat bij 'stoppen' de strengen los komen te staan, de zweng in de sneeuw valt en als stopblok voor de slee fungeert. Omdat de strengen lang genoeg zijn bij mij, heb ik afstand genoeg tot mijn pony.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers