Van enkelspan naar dubbel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Van enkelspan naar dubbel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-19 19:47

Wauw! Kom ik ineens een advertentie tegen van een pony wat het perfecte spanmaatje van mn haf zou kunnen worden! Maar nu.. een 2 span? Is dat veel extra werk? Kar kan 2span voor, dus dat is het probleem niet.. zijn hier mensen die van enkel naar dubbel zijn gegaan?

The sky is the limit


Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Van enkelspan naar dubbel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:50

Wat noem je extra werk?
Als je ook regelmatig enkelspan wilt rijden, moet je iedere keer je wagen weer ombouwen. Dat is extra werk.
En je moet twee paarden optuigen en inspannen. Dat kost ook wat meer tijd.

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Re: Van enkelspan naar dubbel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-19 19:58

Ombouwen kost tijd idd, bedoel meer het inspannen ed, als ik nu ga rijden, kan ik met 20 min het erg afrijden

The sky is the limit

Napie
Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Van enkelspan naar dubbel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:03

Dubbelspan rijden kost wel extra werk. Twee pony's voor en na verzorgen. Maar aan de andere kant: ik rij geen dubbelspan meer maar als ik beide pony's beweging zou moeten geven in het enkelspan kost me dat te veel werk. Dubbelspan rijden is gewoon hartstikke leuk en zeker de paarden vinden het geweldig om samen te werken.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Re: Van enkelspan naar dubbel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-19 20:12

Klopt zo denk ik ook, waar ik 1 voor de kar heb, passen ook 2 haha

The sky is the limit

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:16

Je groom kan het ene paard optuigen, jij het andere, dan kost dat je niet veel extra tijd.

Inspannen moest ik vroeger altijd snel doen omdat mijn ene paard altijd direct weg wilde. Die ging dus als tweede voor de kar, zodra die vast zat was het rijden. Ik zette ene paard voor de kar, groom het stuk ongeduld, dan kon ik meteen de bok op zodra ze beiden stonden.
Ik reed zonder broek (doe je meestal eigenlijk wel), dat scheelt ook weer riempjes. Als je het spul eenmaal afgesteld hebt kan het best snel.

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Re: Van enkelspan naar dubbel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-19 20:22

Ik heb geen groom mee, meestal mn vader die het gewoon leuk vind om mee te gaan maar van in en uit spannen niks snapt haha

The sky is the limit

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Van enkelspan naar dubbel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:26

Dan is tweespan rijden een dikke no-go. Gewoon niet, nooit, met twee paarden op stap zonder een groom die weet wat-ie doet. Enkelspan is al niet slim, tweespan moet je echt niet doen.

Leer je vader op z'n minst hoe hij in- en uit moet spannen (ook als je enkelspan rijdt). Áls je een keer om gaat is het verrekte handig als je je paard zo rap als het maar kan kunt uitspannen.

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Re: Van enkelspan naar dubbel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-19 20:28

Bedankt voor de tip! Ik ben opzoek naar een vaste groom, maar dat is heel lastig om te vinden helaas..

The sky is the limit


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 07:01

tweespan rijden is prachtig. maar je moet twee paarden verzorgen en onderhouden. een tweespantuig hebben en onderhouden.
ook moet je altijd met z'n 2-en zijn als je gaat rijden. ik vind het niet verantwoord om alleen op pad te gaan met twee paarden.
en dan wil een tweede paard erbij nog niet zeggen dat je een passend span hebt. wat als de paarden zich niet mogen of gewoon niet bij elkaar passen?
als je een fijn enkelspan paard hebt zou ik het daar bij houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Leliesan en 8 bezoekers