Aangespannen rijden en scheefheid oplossen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnnoNiemand
Berichten: 869
Geregistreerd: 16-05-18

Aangespannen rijden en scheefheid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-19 14:53

Tot nu toe had ik alleen ervaring met scheve paarden onder het zadel. Nu ook voor de kar. Heb nu een paard die heel erg rechtsgebogen is. Linksom een volte of door de hoek gaat dan ook zo krom als een banaan, met het hoofd naar rechts. :+

Gebruik ik de zweep aan de linkerkant (bij linksom rijden), dan denkt het paard snel dat het moet aandraven. En snelheid lost dit probleem helemaal niet op. Ik probeer het daarom eerst in stap goed op te lossen. We hebben les hoor, de komende twee weken is mijn instructie echter op vakantie. Dus moet me er toch even zelf mee redden. Zit eraan te denken om er maar weer eens achter te gaan lopen, ipv op de kar te zitten. En dan zien of het paard wat flexibeler wordt met slangenvoltes etc. Omdat het paard zo scheef is, loopt het ook nog niet goed nageeflijk. Dat begint in stap overigens wel te komen. In draf is het vanwege de scheefheid nog heel lastig.

Nu lijkt het mij interessant om eens met anderen die hier ervaring mee hebben over te kletsen. Hoe hebben jullie scheefheid voor de kar opgelost?

Overigens, het paard is zeer recent bij de tandarts geweest. Er waren geen grote afwijkingen. Ik zit er wel aan te denken binnenkort een fysio of osteo te laten komen (ben er dan nog niet over uit welke vd 2. Tips zijn welkom).


Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Aangespannen rijden en scheefheid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:00

4/5/6kante voltes rijden. Kleine scherpe hoekjes, zorgen dat hij niet naar binnen 'omvalt'. Dus hoekje en recht, hoekje en recht, hoekje en recht.
Niet te veel binnen hand pakken maar vooral buiten hand geven, maar weer er voor waken dat hij niet omvalt.
Tempo niet te hoog, maar dat doe je al.
Slangevoltes zijn wel leuk, maar als het probleem nu nog zo groot is denk ik dat steeds om stellen niet de kracht en het evenwicht ten goede komt.

En verder veel oefenen, oefenen, oefenen. Dit is niet zomaar ff op gelost.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

janouk
Blogger
Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:05

Dit lossen wij op met veel werk vanaf de grond. Aan de hand voltes stappen en het gewicht van de binnenschouder naar de buitenschouder drijven met een zweepje.
Veel werken aan de dubbele longe, tempo niet te hoog, steeds naar buiten sturen als het gewicht teveel op de binnenschouder komt.
Voor de koets is dit lastiger op te lossen, maar ook dan het tempo niet te hoog en veel hoefslag vrij rijden, ook gewicht van schouder naar buiten laten plaatsen.
Dit is eerder weken/maanden werk, dan dat het is opgelost in dagen.
Telkens stapje beter.

Er zijn maar heel weinig paarden helemaal recht: dus eigenlijk is het dagelijkse training: recht maken

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Lindsey_99
Berichten: 2474
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Aangespannen rijden en scheefheid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:41

Scheefheid onder het zadel of voor de wagen maakt wat rechtrichten betreft niet uit. Dat doe je vanaf de grond en zijn dezelfde oefeningen om te beginnen (wat Janoek aangeeft)

Over de IJssel

assie
Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:42

Mijn merrie is ook een beetje vergeten hoe ze linksom moet buigen en wil het liefst rechtsgesteld lopen. De afgelopen tijd hebben we vooral buiten gereden en ben ik helemaal niet met dressuur bezig geweest. Of nouja, ze mocht ook niet als kameel rondstampen, maar we hebben niet echt gewerkt aan netjes inbuigen ofzo.
Nu net weer begonnen met les.
Met les maak ik haar los door juist op de rechterhand stelling naar links te vragen. We rijden heel veel binnenhoefslag en daar vraag ik steeds of ze wil buigen (maar dan wel rechtuit blijven lopen).
Dat vraag ik door twee kneepjes in de rechtse leidsel en die dan iets toe te staan zodat ze naar links buigt.

Ook ondersteun ik veel met de zweep aan de linkerkant. Juist door hem veel aan te leggen (en dan niet toe te staan dat ze harder gaat) weet ze dat als de zweep haar op de romp raakt ze opzij moet, ipv te versnellen. Ik gebruik vooral stem om te activeren en als ik haar echt wil laten versnellen met de zweep, dan gebruik ik hem op de kont.

Neemt het paard trouwens ook meer druk op een van beide leidsels?
Dan kan het ook nog wel lonen om de kant met meer druk los te maken door daar kleine ophoudinkjes te geven en toe te staan zo gauw paard nageeft. Niet vergeten om op de (te) lichte kant contact te houden.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Aangespannen rijden en scheefheid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:51

Wat een interessant topic! Ik men zelf niet, maar heb wel eens een men lesje gehad.
Ik vroeg toen hoe paarden voor de koets kunnen oefenen om rechter te worden.
Instructeur kon me daar geen antwoord op geven eigenlijk.
Ik lees even mee!

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:59

Dat is voor de wagen nog lastiger als onder zadel! Allicht heeft het paard er baat bij dat je hem ook berijdt, en longeert aan de dubbele longe en daar ook werkt op het recht richten.

Voor de wagen doe ik wat ook reeds is aangebracht: vierkanten rijden. Gaan die goed, dan zeshoeken, achthoeken ... maar eigenlijk steeds “in vierkanten denken”.
Probeer op de moeilijke zijde, net zoals je onder zadel ook doet, niet op het binnenleidsel te blijven hangen.
Maak ook geen te kleine voltes, dat heeft geen zin. Een slangenvolte vind ik wel kunnen wanneer je ook daar je vierkanten inbouwt.
En probeer op de “goede”, makkelijke zijde ook eens een keertje kort een lichte tegenstelling te vragen.

Edit: mss nog een aanvulling maar dat vraagt wat kunde anders wordt het snel een ruk- en plukwerk en dat is uiteraard niet de bedoeling!
Wanneer je paard op de volte naar binnen valt, hem “omzetten” naar de andere kant waarbij je niet enkel het hoofd maar ook de schouder meeneemt.
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 26-09-19 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11210
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:00

Def schreef:
Wat een interessant topic! Ik men zelf niet, maar heb wel eens een men lesje gehad.
Ik vroeg toen hoe paarden voor de koets kunnen oefenen om rechter te worden.
Instructeur kon me daar geen antwoord op geven eigenlijk.
Ik lees even mee!


Euh, andere instructeur onder de arm nemen zou ik zeggen >;)

Don't take anything for granted

Horsie84
Berichten: 547
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:07

Wij mennen met welsh a-tjes. Sinds we les hebben in lijnen werk, wat super leuk is, zien we langzaam de ponys veranderen. Zeer positief en nog belangrijker de ponys vinden het leuk en wij ook!

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:24

Lukasje schreef:
Def schreef:
Wat een interessant topic! Ik men zelf niet, maar heb wel eens een men lesje gehad.
Ik vroeg toen hoe paarden voor de koets kunnen oefenen om rechter te worden.
Instructeur kon me daar geen antwoord op geven eigenlijk.
Ik lees even mee!


Euh, andere instructeur onder de arm nemen zou ik zeggen >;)


Was een eenmalig gebeuren inderdaad ;)

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Ladygiroc
Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Aangespannen rijden en scheefheid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:31

Is het geen optie om aan de hand/longe recht te richten?

Toen ik net begon met mijn pony was ze ook heel scheef voor de wagen, maar aan de longe viel het eigenlijk heel erg mee. Uiteindelijk zat ik zelf onwijs te *** met sturen. Inmiddels krijg ik ze wel recht voor de wagen. Nadeel van een shet is dat je er zelf niet op kan gaan zitten dus moet klungelen ernaast.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Spaikey
Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 21:35

ik werk dan weer veel op de volte, de buitenleidsel vragen en geven uiteraard duidelijkere hulpen dan onder het zadel. En leren dat ze op een zweep hulp moeten zakken in de hals. Dubbele longe longeren goed buitenzijde erbij houden ook weer dat geven en nemen. En vooral niet gaan plukken met de binnenhand deze stil houden geven mag best wat langer zodat ze buigen leren, dmv je buitenhand te volgen als ze dit snappen kun je met kleine hulpen zo de hoeken rijden straks.

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

AnnoNiemand
Berichten: 869
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-19 22:03

Wat veel goede tips komen er al voorbij! Ik reageer er later nog even op maar vind het nu al een waardevol topic! :)

Sunshinedaan
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 23:33

Ik oefen met mijn mini paardje veel aan de langeteugel om haar soepel te houden.
Geen 'klungelen ernaast' zoals LadyGiroc het noemt :+ maar serieus voltes, buigwerk, overgangen en tempocontrole.
Eigenlijk net als onder het zadel, maar dan ernaast lopend :)

Sinds ik zo'n training 1x per week meepak, is mijn paardje veel soepeler geworden en valt echt veel minder over haar schouder naar binnen.

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Ladygiroc
Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:16

Hoe gaat het nu TS?

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie


AnnoNiemand
Berichten: 869
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 18:15

Goed!!! Instructie was inmiddels ook alweer terug van vakantie. Ik heb veel zelf geoefend en zo nu en dan les genomen. Het gaat nu echt super! De lessen gaven echt handige tips en tricks waardoor bleek dat ik eigenlijk al heel erg op de goede weg was zelf! De instructie was zeer tevreden. :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers