Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 06:58

Vorig jaar opende ik dit topic: [AR] Nieuw in de menwereld: help!

Ondertussen is mijn zusje aan het lessen bij Jan Tuin voor haar menbewijs en staat onze welsh pony bij stal Hulkensteijn om beleerd te worden.

We hebben ondertussen groen licht gekregen om te gaan kijken voor een karretje. En toen sloeg de paniek in haha. Want wij weten nog helemaal niks over welke wagens fijn zijn, waarop te letten, etc.

Dus toen dacht ik.. Wellicht kunnen bokkers weer met mij meedenken met naar welke wagens ik het beste zou kunnen kijken:

- Marathonwagen
- Geschikt voor wedstrijden, sowieso dressuur en misschien ook vaardigheid en/of marathon.
- willen er ook mee naar buiten kunnen met 2 personen (niet ons hoofddoel)
- maat: welsh a pony/ 1.20 m

Ons budget is hoger dan wat we in eerste instantie hadden (Kan ik evt. via pb geven).

De Sportbuggy van Gerrit Jan van Boven spreekt ons overigens nog steeds erg aan.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...


Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:18

Belangrijk is dat je goed naar het gewicht en de maat kijkt van de koets, zeker het gewicht is wel heel belangrijk als je met een enkelspan pony ook marathons wil rijden.

In de wedstrijden zie je de leica of anatomic veel, deze kun je kopen bij de Lemerij, Johan van Veluw of Kraay.
Ik denk overigens dat Wito van Stal Hulkesteijn je hierin ook goed kan adviseren.

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

janouk
Blogger
Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:24

Inderdaad, overleg met Wito. Hij kan je precies uitleggen wat het beste gaat paasen bij jouw pony en jouwwensn

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:25

Vraag wito even mee te kijken! Via hem heb ik mijn menkar toen gekocht bij iemand die hij kent
[ img ]

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 07:30

Bedankt allemaal! Hij is sowieso voor ons ook aan het zoeken en kijkt met ons mee/geeft advies. Vind het zelf ook erg leuk en leerzaam om zelf te zoeken, vandaar dat ik nog wat aanvullende info hier zoek.

Er zijn voor mijn gevoel zoveel verschillende soorten wagens, dat ik nog niet goed een selectie kan maken met wat wel/niet interessant is voor ons.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:32

Ik zou gewoon naar je budget kijken en zoeken voor een marathonwagen. Welke etc is dan gewoon een kwestie van smaak vind ik!

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

conejo
Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:12

Hier zelf ook op zoek due lees ook even mee. Ook een welhs A pony aan het beleren (met professionele hulp)

Wat ik zelf graag handig vind(door ervaring in het verleden) is een marathon wagen waar van de voor 2 kunnen zitten maar de stoel ook naar het midden geschoven kan worden voor bij wedstrijden. En achter zitplaats voor 2 mensen met rugleuning. Niet om met 4 man op de kar te gaan maar om zowel achter als voor fijn te kunnen zitten.

Misschien ook iets om over na te denken.

9-4-2011 verliefd - 5-5-2012 verloofd - 7-6-2013 getrouwd...
11-4-2014 trotse moeder geworden van Feline
9-7-2016 trotse moeder geworden van Fenna

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 11:43

Vind ik een goede tip Conejo!

Ik denk dat we sowieso een afspraak gaan maken voor een sportbuggy, ben daar stiekem heel erg weg van.

Iemand ervaring en met deze wagens?

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Fotografie91
Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:24

Cardy schreef:
Vind ik een goede tip Conejo!

Ik denk dat we sowieso een afspraak gaan maken voor een sportbuggy, ben daar stiekem heel erg weg van.

Iemand ervaring en met deze wagens?


Ik heb zelf de techno van van boven voor enkelspan pony de lichte versie. De sportbuggy was voor mij net wat te licht voor het ook af en toe dubbel span.
Maar van boven is echt een super dealer vind ik!
Ik ben zelf bij 3 dealers geweest en eigenlijk sprak van boven mij het meest aan kwa service en garantie.

Nadat ik mijn techno had heeft Van boven mij ook nog paar keer gebeld hoe die beviel en als er wat was dat ik hem gelijk moest bellen.
Zelf ongelukje gehad met jonge pony en daardoor lamoen los uit de voor stok haha. Dus ik belde hem daarover en toen gaf die telefonische uitleg hoe ik het zelf kon maken! :D

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook

assie
Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:05

Als het kan: probeer een paar verschillende karren uit.
Ik ben zelf bijvoorbeeld fan van karren met schokbrekers. Fijne stabiliteit en ligt als een huis. Luchtvering moet steeds worden opgeblazen en bladvering vind ik oncomfortabel.
Maar het is per persoon verschillend wat iemand fijn vindt. Dus probeer er een aantal uit.

Oja: zet je kar op de weegbrug voor je hem koopt. Zoveel wagens blijken in werkelijkheid zwaarder te zijn dan dat bij verkoop wordt gezegd. En zeker bij enkelspan pony vind ik dat je niet teveel gewicht moet meeslepen. Helemaal als je marathons gaat rijden. Naar mijn mening; kies dan niet voor de comfortabele zitjes achterop of de bokstoel met kussen ernaast. Dat is alleen maar extra gewicht.

Succes met winkelen :)

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:15

Zelf ben ik enorme fan van de Laat wagens maar hij bouwt niet voor echt kleine pony’s.

Dan zou ik zoals Ir1ne zegt gaan shoppen bij Kraaij, de Lemerij of Johan van Veluw .

Je laat je goed begeleiden +:)+ , dit klinkt absoluut niet als “ik knoop mijn pony even voor de wagen en ju” en ik zou Wito zeker betrekken bij de aanschaf van een wagen.

Starten met mennen kost een flinke hap maar beter even flink investeren in goed en veilig materiaal!

En veel menplezier!

Don't take anything for granted

Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:55

de Laat begint bij 215 kg geloof ik, dat is zelfs voor een klein paard al aan de zware kant :)

Wat Assie zegt: allerlei extra zitjes weegt alleen maar meer. met een fijne marathonwagen kun je prima met zn tweeën op pad :)

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:11

Amado schreef:
Ik zou gewoon naar je budget kijken en zoeken voor een marathonwagen. Welke etc is dan gewoon een kwestie van smaak vind ik!



Jij kan beter gewoon geen advies geven omtrent dit onderwerp.

Als je marathon wil gaan rijden is grote, gewicht en welk type wel degelijk van belang. Dus wat aansluit bij je pony. En niet welke je 'leuk' vind.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:50

Absolem schreef:
Amado schreef:
Ik zou gewoon naar je budget kijken en zoeken voor een marathonwagen. Welke etc is dan gewoon een kwestie van smaak vind ik!



Jij kan beter gewoon geen advies geven omtrent dit onderwerp.

Als je marathon wil gaan rijden is grote, gewicht en welk type wel degelijk van belang. Dus wat aansluit bij je pony. En niet welke je 'leuk' vind.


Dit is mijn mening. Mijn advies was om het gewoon met Wito te bekijken. Die zegt ook heus wel wanneer een menkar bijv te zwaar of te groot is. Lijkt mij vrij logisch dat je er geen wagen van 300kg achter gooit toch?

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:29

Mmm nee, zó logisch is dat helaas niet. Wij hebben jaren menopleidingen gegeven en kunnen boeken vol schrijven met de meest gekke, rare, bizarre, onwaarschijnlijke anekdotes.

Don't take anything for granted

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-19 16:01

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken.. Kon nog niks zeggen omdat het nog niet zeker was, maar: vandaag een wagen opgehaald!

Een 3 jaar oude Sportbuggy. Super blij mee:

[ img ]

En ook nog even mogen proefrijden:

[ img ]

Helemaal blij mee. Nu nog het tuig.. Als het goed is gaan we voor het Ideal luxe tuig in de kleur Chestnut (licht bruin).

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 05:49

Leuk wagentje, past er mooi achter.
Stoeltje lijkt mij voor marathons echt afschuwelijk maar dat is persoonlijk.


Ik ben lui, ik heb een ideal kunststof tuig. Maar daar ben k wel heel blij mee en t kan zo onder de kraan.
Heb je ook in bruin.

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 06:40

Amado schreef:
Vraag wito even mee te kijken! Via hem heb ik mijn menkar toen gekocht bij iemand die hij kent
[ [url=m/vh3PFV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jouw wagen is te laag zo te zien. Leidsels lopen over de achterhand van je paard.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:19

Ir1ne schreef:
Stoeltje lijkt mij voor marathons echt afschuwelijk maar dat is persoonlijk.


Dat klopt wel! Ben je ooit van plan marathon te rijden, zou ik wel een ander stoeltje kiezen. Hier heb je te weinig grip, kans eruit te glijden.

Don't take anything for granted

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 10:39

Goed om te weten! Zal het duur zijn, het vervangen van het stoeltje? Stoeltje nu is prima hoor, wel iets krap voor mijn zusje maar het kan wel.

Woensdag gaan we voor het eerst onze eigen pony voor de kar doen (En misschien ook wel zelf mennen), spannend!

Wilde overigens in eerste instantie ook voor kunststof gaan, maar we vinden de licht bruine kleur toch wel erg gaaf passen bij onze schimmel welsh. En die is helaas alleen in het leer haha...

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Ir1ne
Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:55

Mbt de stoel moet je GJ van Boven zelf ff vragen.
De chestnut wordt ook nog een stuk donkerder.. voordeel van kunststof is dat t niet verkleurd. Iets vervangen aan een Chestnut tuig en t moet altijd "Bijkleuren"

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:27

Cardy schreef:
Wilde overigens in eerste instantie ook voor kunststof gaan, maar we vinden de licht bruine kleur toch wel erg gaaf passen bij onze schimmel welsh. En die is helaas alleen in het leer haha...


Ik geef je wel 100% gelijk dat het lichte bruine leder erg mooi is bij een schimmel, maar dat blijft niet zo mooi hoor. Tuig krijgt toch meer te verduren dan bv een zadel of hoofdstel. Wil je voor het praktische gaan en je wil per se leder, dan nam ik eerder zwart. Wil je echt weinig werk, dan is kunststof ideaal hoor, èn bovendien sterk!

Don't take anything for granted

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 11:36

Dat het verkleurt weet ik inderdaad, net zoals het verschil tussen kunstof/leer en de voor- en nadelen. Toch gaan we hiervoor, als deze kleur in het kunstof verkrijgbaar was dan hadden we dat uiteraard wel gedaan. Maar ja.. Moet er ook steeds naar kijken haha.

Wellicht dat ik er over een jaar anders overdenk, maar dat zien we dan wel. En als het mennen heel erg bevalt.... Gaan we misschien wel voor een training en wedstrijd tuig.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:43

Cardy schreef:
Dat het verkleurt weet ik inderdaad, net zoals het verschil tussen kunstof/leer en de voor- en nadelen. Toch gaan we hiervoor, als deze kleur in het kunstof verkrijgbaar was dan hadden we dat uiteraard wel gedaan. Maar ja.. Moet er ook steeds naar kijken haha.

Wellicht dat ik er over een jaar anders overdenk, maar dat zien we dan wel. En als het mennen heel erg bevalt.... Gaan we misschien wel voor een training en wedstrijd tuig.


Het oog wil natuurlijk ook wel wat ;)

Don't take anything for granted

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw met mennen: welke marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 12:20

Haha precies dat!

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers