Aansprakelijkheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-19 20:20

Ik heb een verzorgster die met mijn pony ment. Zij is minderjarig, is ALTIJD in gezelschap van haat ouders of 1 ouder. Op de wagen rijdt ze altijd met cap.

Groom rijdt vaak zonder cap, mijn eigen man staat altijd met cap bij me achterop.

Nu vroeg ik me af wie er aansprakelijk is als er iets gebeurt. In mijn veronderstelling ben ik ten alle tijden verantwoordelijk mocht er iets gebeuren. Maar klopt dit inderdaad, hoe zit dat als de groom bijvoorbeeld letsel heeft en geen cap op heeft? Wat doet een verzekering dan en ook als er schade is bij een ander of een ander zijn spullen?


Nynkster
Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:26

Ik denk dat het ook afhankelijk is of je afspraken/contracten hebt?
Je zou ze kunnen laten ondertekenen dat het altijd op eigen risico is en dat jij niet garant staat voor ongelukken die gebeuren.

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-19 20:30

Nynkster schreef:
Ik denk dat het ook afhankelijk is of je afspraken/contracten hebt?
Je zou ze kunnen laten ondertekenen dat het altijd op eigen risico is en dat jij niet garant staat voor ongelukken die gebeuren.


Maar is dat ook Rechtsgeldig mocht er iets gebeuren?

myk_en_shant
Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:52

Paardeneigenaar blijft eindverantwoordelijke.
Tenzij ze betaald, les krijgen, dan ligt de eindverantwoordelijkheid bij de instructrice omdat ze voor haar dienst betaald wordt.

Zo'n contract is schijnveiligheid en is niet rechtsgeldig.

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:57

Onder de 14 ben je als volwassene en eigenaar altijd aansprakelijk, daar boven wordt het minder. Nu gaat er hier een volwassene mee en dan is er dus toezicht en een verantwoordelijke aanwezig. In hoeverre jij in zo'n scenario aansprakelijk bent is de vraag, want bij een volwassen bijrijder is die dat in principe ook ipv van eigenaar.

Qua groom zonder helm is wat lastiger, zelf zou ik eigenlijk als regel hebben, op mijn wagen/pony heb je een cap op. Op wedstrijden is dat ook verplicht, kan je er beter aan gewend zijn als er net wat meer spanning en concentratie komt kijken ipv dat je je laat afleiden door cap die je niet gewend bent.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Nynkster
Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:06

Ik denk als je met juridische hulp een goed contract opstelt dat dat best rechtsgeldig is

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

LDRD
Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:17

Zie bij TAO bij FAQ.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-19 21:19

tamary schreef:
Onder de 14 ben je als volwassene en eigenaar altijd aansprakelijk, daar boven wordt het minder. Nu gaat er hier een volwassene mee en dan is er dus toezicht en een verantwoordelijke aanwezig. In hoeverre jij in zo'n scenario aansprakelijk bent is de vraag, want bij een volwassen bijrijder is die dat in principe ook ipv van eigenaar.

Qua groom zonder helm is wat lastiger, zelf zou ik eigenlijk als regel hebben, op mijn wagen/pony heb je een cap op. Op wedstrijden is dat ook verplicht, kan je er beter aan gewend zijn als er net wat meer spanning en concentratie komt kijken ipv dat je je laat afleiden door cap die je niet gewend bent.


Dat is ook zeker zo, ik zal aangeven dat ze voortaan achterop de cap op moeten. In het begin deed haar vader dat ook maar ik merk de laatste tijd dat hij niet op is. Ze weten dat mijn verzorgster hem sowieso altijd op moet (ik rij zelf ook altijd met).

Ik zal het ook eens bij mijn verzekering navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:03

Ik zou het bij officiele instanties zoals verzekering navragen. Op bokt is al gebleken dat iedere bokker het wel een beetje weet... Maar het gezegde regelmatig niet dé waarheid is.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-19 09:40

Ik heb gisteren bij haar oudere direct aangegeven achterop altijd met cap te rijden.

Ik ga zo mijn verzekering bellen.

Flower033
Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:44

https://legalista.nl/aansprakelijkheid-paard/
voorbeeld op internet waarin het best goed uitgelegd wordt. Een contract opstellen om onder aansprakelijkheid uit te komen, is volgens mij niet rechtsgeldig. Wel kun je regels afspreken om schade te voorkomen. Bijvoorbeeld altijd een cap op, of paard niet los op de poetsplaats laten staan of niet achter het paard langslopen. Ontstaat er schade door dat de bijrijder zich niet aan de regels hield (onder toezicht van ouder) dan kan het zijn dat er een stuk 'eigen schuld' ontstaat waardoor het schadebedrag wordt verminderd.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials


Tango1979
Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:02

Contract opstellen heeft geen enkele zin. De Nederlandse Wet staat altijd boven een contract. Als zij letsel op loopt, komen ze uiteindelijk bij jouw aansprakelijkheidsverzekering verhalen. De meeste AVP's bieden dekking, dus bel je verzekeraar even voor de zekerheid.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers