16 inch of 19 inch wagen voor welsh

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nijland
Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

16 inch of 19 inch wagen voor welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-19 13:57

Hoi,

Ik heb een welsh pony gekocht,zou 115 moeten zijn, maar ik denk zelf misschien iets groter 1.17/1.18 en wil hier mee gaan mennen.
Ben alleen nog aan het oriënteren voor een wagen.

Ik wil alround kunnen rijden, denk aan dressuur, vaardigheid, binnen marathon, buitenritten zowel op straat als in bos/park.
Ik hou er wel van af en toe een keer lekker gas te geven en een beetje te crossen zeg maar

Ik wil dan ook graag het type marathonwagen hebben.
Wat raden jullie aan?
Met 16 of 19 inch wielen?
En waarom?
Hebben jullie voorkeur voor een bepaald merk en bepaald max. Gewicht wagen?
Voorlopig zal ik enkelspan gaan rijden, misschien ooit in de toekomst tweespan, maar daar ga ik niet van uit dat dit de aankomende jaren al gaat gebeuren omdat ik er nog een groot paard naast heb die nog te goed is voor met pensioen te gaan.

Tjeu van de meulengraaf bied wagentjes aan, zien er op foto leuk uit, vraag me alleen af waar het prijsverschil in zit bij zijn wagens en bij andere wagendealers.

Zou graag jullie ervaringen horen


SCC
Berichten: 886
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:16

qua inch maat van de banden zou ik niet heel erg op vast pinnen.

zo was mijn marathon/recreatiewagen met 16 inch banden net zo hoog qua bok als de kar van mijn buurvrouw met 19 inch wielen.
[ img ]
dit was 16 inch met bokhoogte 1,20 had er een dubbelspan 1 m shetten voor. het is gekocht door een vrouw met een shet van 1 meter en een welsh van 1,20



ik heb nu een 19 en 21 inch marathonwagen met verstelbare bok. (voor en achter andere maat banden) voor mijn irish cob van 1,30 hoog. en zelfs de fries van 1,65 misstaat er niet voor !
ik heb nu zelf vooral gekeken naar het gewicht van de kar, de hoogte van de bok, en de hoogte waar ik het lamoen moet bevestigen

een paard draaft met zijn longen, houdt vol met zijn hart. maar wint met zijn karakter !
<3

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 16 inch of 19 inch wagen voor welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:17

Voor wedstrijden rijden zit je ook gebonden aan maat pony en je spoortbreedte ook daar moet je even goed naar kijken

marga1
Berichten: 879
Geregistreerd: 11-11-10

Re: 16 inch of 19 inch wagen voor welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:38

19" wielen lopen beter. spoorbreedte moet minimaal 125 cm zijn ook voor vaardigheid. Voor enkelspan ook op gewicht letten want met indoormarathon moet er een groom achterop die weegt ook.

nijland
Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-19 21:21

SCC schreef:
qua inch maat van de banden zou ik niet heel erg op vast pinnen.

zo was mijn marathon/recreatiewagen met 16 inch banden net zo hoog qua bok als de kar van mijn buurvrouw met 19 inch wielen.
[ [url=m/hmiXxN.jpg]Afbeelding[/url] ]
dit was 16 inch met bokhoogte 1,20 had er een dubbelspan 1 m shetten voor. het is gekocht door een vrouw met een shet van 1 meter en een welsh van 1,20



ik heb nu een 19 en 21 inch marathonwagen met verstelbare bok. (voor en achter andere maat banden) voor mijn irish cob van 1,30 hoog. en zelfs de fries van 1,65 misstaat er niet voor !
ik heb nu zelf vooral gekeken naar het gewicht van de kar, de hoogte van de bok, en de hoogte waar ik het lamoen moet bevestigen


Wat heeft het voor voordeel.of nadeel, voor en achter andere maat wielen?
Draait het makkelijker als je achter een kleinere maat heb?

nijland
Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-19 21:22

marga1 schreef:
19" wielen lopen beter. spoorbreedte moet minimaal 125 cm zijn ook voor vaardigheid. Voor enkelspan ook op gewicht letten want met indoormarathon moet er een groom achterop die weegt ook.


De spoorbreedte wist ik , en wil.ook idd niet te zwaar, omdat ik voorlopig alleen enkelspan zal rijden

MukiwaCobs
Berichten: 1397
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: 16 inch of 19 inch wagen voor welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:47

Ik zou Tjeu erg aanraden voor een menwagen!
Heb er pas ook eentje gekocht voor mijn tinker en bevalt prima! Mooie degelijke wagen voor weinig geld.

MelanieB
Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:40

Hoe groter de wielen hoe makkelijker het over het algemeen rolt.
Waar je dus vooral op moet letten is de bokhoogte.
Enkelspan voor jouw maatje moet je zoeken naar iets wat liefst niet meer dan 140kg is maar bovenal zo makkelijk mogelijk rolt.

Bijv Gerrit Jan van boven buggy. Hier al jaren tevreden mee, rijd er zowat dagelijks mee en ziet er nog steeds super uit.
Excellent heeft nu ook een klein type, en van veluw mensport heeft ook een mooie klein model nu.
Tjeu heb ik nu 2 wagens van gezien maar kwalitatief valt het me erg tegen, ze zien er wel mooi uit.
Maar voor die prijs mag je ook niet teveel verwachten, de duurdere versies zien er kwalitatief beter uit.
En marktplaats in de gaten houden, kan je regelmatig wel wat leuks op vinden.
Goede wagens behouden hun waarde ook wel.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

nijland
Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 21:31

MelanieB schreef:
Hoe groter de wielen hoe makkelijker het over het algemeen rolt.
Waar je dus vooral op moet letten is de bokhoogte.
Enkelspan voor jouw maatje moet je zoeken naar iets wat liefst niet meer dan 140kg is maar bovenal zo makkelijk mogelijk rolt.

Bijv Gerrit Jan van boven buggy. Hier al jaren tevreden mee, rijd er zowat dagelijks mee en ziet er nog steeds super uit.
Excellent heeft nu ook een klein type, en van veluw mensport heeft ook een mooie klein model nu.
Tjeu heb ik nu 2 wagens van gezien maar kwalitatief valt het me erg tegen, ze zien er wel mooi uit.
Maar voor die prijs mag je ook niet teveel verwachten, de duurdere versies zien er kwalitatief beter uit.
En marktplaats in de gaten houden, kan je regelmatig wel wat leuks op vinden.
Goede wagens behouden hun waarde ook wel.


Rijd jíj met de g.j. van boven buggy ook met 19 inch wielen?
En is deze ook geschikt voor binnenmarathon mee te rijden?
De excellent zag ik er twee van op marktplaats staan, maar de kleuren zijn zo...


MelanieB
Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:35

Ik heb zelf nu 18-17, maar de volgende word 19-18 want heb nu wat grotere ponys ervoor ook Dus heb nu een slagje groter in bestelling.
Buggy is zeker geschikt voor indoor marathons ook, heb er enkele mee gereden.

Ja die kleuren zijn wel opvallend haha, maar neem aan dat hij ze in elke kleur voor je kan regelen :j

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers