Nare ervaring: Sealtex bit bandage om liverpool men bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Gebruik jij dit product?

Poll eindigt op

Ja, dit werkt prima!
9 (17%)
Nee, ik heb niks om mijn bit
36 (69%)
Nee, ik gebruik een zeemleren lapje
7 (13%)

Totaal aantal stemmen: 52


Sonraffie

Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Nare ervaring: Sealtex bit bandage om liverpool men bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 23:24

-‼️⚠️Latex bit bandage⚠️‼️- (sharing=caring)
Tip voor iedereen die de latex bit bandage gebruikt, kijk eens in je paard zijn mond!
Omdat een normale liverpool best scherp in werkt dacht ik, ik haal zo’n bit bandage dan is mijn bit wat zachter....
Hij liep er prima mee (toonde geen verzet oid) tis dat ik per toeval even in zijn mond keek
Zoals je kunt zien brand dit spul in op de tong, arme jongen!
Nu hebben we een zeemleren lapje er omheen gedaan, dit werkt ten minste wel zacht.

Gaat om dit product:
Afbeelding

Foto van de tong:
Afbeelding

Ik wil jullie hier voor waarschuwen omdat er weinig over te vinden is op internet....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:28

Jaren gebruikt nooit een probleem geweest. Tinker kon niet tegen metaal in zijn mond, bitbandage ging goed.

Weet je zeker dat de bandage mooi glad zonder plooien heeft gezeten?

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Nare ervaring: Sealtex bit bandage om liverpool men bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:29

Dit ligt aan hoe het erop gedaan is hoor.. rijdt er al jaren mee.. nooit problemen gehad

Sonraffie

Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 23:30

karuna schreef:
Jaren gebruikt nooit een probleem geweest. Tinker kon niet tegen metaal in zijn mond, bitbandage ging goed.

Weet je zeker dat de bandage mooi glad zonder plooien heeft gezeten?



Ja heel zeker! Maar er is denk ik bijna niemand die in zijn paards mond gaat kijken als er verder geen reden toe is, dus denk dat er veel meer paarden zijn die dit hebben/krijgen maar de eigenaar er geen erg in heeft.

Hij liep er namelijk prima mee...

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Nare ervaring: Sealtex bit bandage om liverpool men bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:44

ik weet dat mensen allergisch kunnen zijn voor latex, misschien is precies jouw paard allergisch?

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Nare ervaring: Sealtex bit bandage om liverpool men bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 00:12

Mijn paard had dit ook, alleen met sweet iron bitje. Bleek ook een allergische reactie.

Wat het ook kan zijn als het geen allergische reactie is, en het netjes was aangebracht, dat het paard te weinig speeksel maakt. Als je latex handschoenen bijvoorbeeld over je arm wrijft, krijg je uiteindelijk ook blaren. In de mond gaat dat nog wat sneller.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 00:22

sannerebbel schreef:
Omdat een normale liverpool best scherp in werkt dacht ik, ik haal zo’n bit bandage dan is mijn bit wat zachter....


Is dat zo ja?
Ben serieus benieuwd waar je dat vandaan haalt?

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Nare ervaring: Sealtex bit bandage om liverpool men bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 00:36

Ik denk dat de latex stropt en een soort van brandblaren geeft. Goed dat je mensen hiervoor waarschuwt! Er komen veel letsels voor in de mond waar veel mensen denk ik ook geen erg in hebben. Zelfs met bitten aangemeten door een bitfitter! Tijd geleden een lezing over gehad en daar kwam zo'n bandage en rubber bit ook in voor waren ze ook niet over te spreken. Beste maar een gewoon simpel bitje, enkel gebroken of stang en een vaste zijkant dat geeft de minste letsels volgens onderzoek. Dus ik zou de bandage ed er lekker aflaten.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Nare ervaring: Sealtex bit bandage om liverpool men bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 00:46

Nog 1 tip...als je je paard zijn tong uit zijn mond wil halen. Pak even het halster met dezelfde hand erbij, voor het geval hij zijn hoofd aan de kant trekt, dan gaat je hand mee. Een paard kan zijn tongbeen breken.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Nare ervaring: Sealtex bit bandage om liverpool men bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 06:39

Ik heb dit al vaker gehoord en gezien. Paarden die weinig speekselen, veroorzaakt de latex brandwonden.
Je kan beter natuurzeem om het bit naaien en dat goed nat maken voor je het bit indoet.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 07:29

Allereerst waarom zou een liverpool normaal al scherp inwerken? Volgens mij ben je daar zelf bij.

Ik dacht ook dat het best bekend was dat deze bit bandages ‘brandplekken’ kunnen veroorzaken als het paard een droge mond heeft/niet voldoende speeksel aanmaakt. Het spul is dan te stroef in hun mond. Maar uiteraard nooit verkeerd om te waarschuwen.

Beter is inderdaad zoals Janouk al aangeeft, echt natuurzeem om het bit te naaien. Als je paard dit nodig heeft natuurlijk.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:23

Mariljo schreef:
Nog 1 tip...als je je paard zijn tong uit zijn mond wil halen. Pak even het halster met dezelfde hand erbij, voor het geval hij zijn hoofd aan de kant trekt, dan gaat je hand mee. Een paard kan zijn tongbeen breken.

Goede tip. Had ik ook niet bij stil gestaan. Thanks.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Nare ervaring: Sealtex bit bandage om liverpool men bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:56

Ben ik de enige die bij de gedachte aan latex en zeemleer plus bit in mijn mond een benauwd no-thanks-gevoel krijgt :x

Goed dat je de mond controleerde, ts. Het is zomaar mogelijk om veel te missen bij paarden.

Sonraffie

Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 13:23

Mariljo schreef:
Nog 1 tip...als je je paard zijn tong uit zijn mond wil halen. Pak even het halster met dezelfde hand erbij, voor het geval hij zijn hoofd aan de kant trekt, dan gaat je hand mee. Een paard kan zijn tongbeen breken.


weet ik maar heb maar 2 handen, dus 1 hand de tong en 1 hand aan mijn telefoon om een foto te maken ;)

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:50

sannerebbel schreef:
Mariljo schreef:
Nog 1 tip...als je je paard zijn tong uit zijn mond wil halen. Pak even het halster met dezelfde hand erbij, voor het geval hij zijn hoofd aan de kant trekt, dan gaat je hand mee. Een paard kan zijn tongbeen breken.


weet ik maar heb maar 2 handen, dus 1 hand de tong en 1 hand aan mijn telefoon om een foto te maken ;)

Daarom met dezelfde hand als je de tong vast hebt want anders gaat het nog fout als je pech hebt.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Nare ervaring: Sealtex bit bandage om liverpool men bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:12

Ik heb dit vaker gehoord. Goed dat er eens een foto is van wat het kan aanrichten. Je kunt het latex niet "voorweken" zoals je met natuurzeem kunt/moet doen. Dat wordt echt boterzacht. Gelukkig had je het in de gaten, echt wel schrikken als je intentie juist was om het wat zachter voor hem te maken.

Sonraffie

Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 20:37

Karina schreef:
Ik heb dit vaker gehoord. Goed dat er eens een foto is van wat het kan aanrichten. Je kunt het latex niet "voorweken" zoals je met natuurzeem kunt/moet doen. Dat wordt echt boterzacht. Gelukkig had je het in de gaten, echt wel schrikken als je intentie juist was om het wat zachter voor hem te maken.



Ja was echt even schrikken maar is nu al bijna niets meer van te zien gelukkig!

Harmony25
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:34