Kleine handen voor achenbach systeem ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsbethG
Berichten: 55
Geregistreerd: 21-10-16

Kleine handen voor achenbach systeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 18:13

Misschien een rare vraag maar zijn er meer mensen die niet zulke grote handen hebben, (heb echt kinder handjes) en daardoor meer moeite hebben met het Achenbach systeem in 1 hand?

Ben sinds kort weer begonnen met mennen op de stal waar ik de frieze paarden onder het zadel rijd en merk dat ik hier echt moeite mee heb...

Vroeger Deurne opleiding gedaan en daar ook menles gehad van Ad Aarts en meen me te herinneren dat ik er toen ook al moeite mee had...

Nu kan ik wel zeggen dan rijd ik maar gewoon in dressuur houding maar wanneer ik wendingen wil rijden en ik zou mijn zweep moeten gebruiken voor aanwijzingen zou het wel handig zijn dit te kunnen...

Uiteraard oefenen we verder en ga ik weer les nemen maar was benieuwd of er meer mensen last van hadden?

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Kleine handen voor achenbach systeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 18:24

Ik heb dit ook, heb het idee dat de standaard leidsels gemaakt zijn voor mannenhanden.
Toen ik mijn eigen pony ging mennen heb ik door Hulzebosch senior mijn leidsels 2 mm smaller laten maken, lijkt weinig maar is een enorm verschil.

Anoniem

Re: Kleine handen voor achenbach systeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:26

Hand klein als in: 'de leidsels passen niet in mijn vuist' of in 'de afstand/hoogte tussen de leidsels is te klein'

Zelf heb ik de onderste leidsel tussen pink en ringvinger. Het is niet rijden (officieel) via het Achenbach, maar het geeft mij wel meer ruimte -> stuur met mijn kleine handen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleine handen voor achenbach systeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:27

Een fijner smaller leidsel kan een wereld van verschil maken is mijn ervaring.
Met een grof leidsel kom ik de baan bijna niet rond op 2 handen, met een smal leidsel gaat het probleemloos.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kleine handen voor achenbach systeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:38

Ik rijd nu met leidsels van 15mm breed, voorheen had ik ze van 20 mm. Dit ment voor mij zoveel fijner! Eerder verschoof t telkens en had ik ook moeite om met 1 hand te rijden. Nu gaat dit prima!

ElsbethG
Berichten: 55
Geregistreerd: 21-10-16

Re: Kleine handen voor achenbach systeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 09:11

Oh dan ga ik daar eens voor kijken! Bedankt voor de tips!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:10

Oh wat heerlijk herkenbaar.

Mijn handen zijn ook te smal. Ik pas dus lekker kunstgrepen toe door mijn wijsvinger te gebruiken. Of door gewoon altijd in dressuurstijl te mennen.

Ooit investeer ik nog in dure smalle leidsels. Maar nu nog even niet.

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Kleine handen voor achenbach systeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:18

Ik heb ook kleine handen of eigenlijk korte vingers. Die dikke leren leidsels glijden continue uit mijn handen en ook het sturen levert me te weinig ruimte. Nou had ik de laatste paar keer tijdens de men les een soort springteugels gepakt (van webbing en met stopjes) en die zijn smaller en veel lichter en nu gaat het me een stuk makkelijker af.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Kleine handen voor achenbach systeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:40

Ik heb toen ook speciaal voor mijn handen smalle soepele leidsels aangeschaft! Werkt ideaal zo :D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Kleine handen voor achenbach systeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:18

Ik weet niet of je met handschoenen rijdt maar de ene handschoen is de andere niet.