(Men) pony kopen, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

(Men) pony kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 07:55

Mijn moeder & ik gaan rustig aan opzoek naar een (jonge) pony om weer mee te gaan mennen. *\o/*

We hebben zelf een paar jaar terug een pony beleerd voor de wagen en deze uitgebracht op de wedstrijden. Dus ervaring met de mensport is er.

Helaas bleek onze vorige pony toch wat lichamelijke problemen te hebben en hebben we hem uiteindelijk moeten in laten slapen.

Nu begint het toch wel weer te kriebelen dus gaan we opzoek naar een leuke pony.

Mijn vorige pony was niet aangekocht voor het mennen maar voor de eventing, dus ik heb totaal geen idee waar ik nou het beste op kan letten als we opzoek gaan naar een pony om uiteindelijk marathons mee te gaan rijden.

We hebben wel al een paar eisen op het lijstje staan, zoals schofthoogte en leeftijd. Maar waar moeten we nog meer op letten?

Tips zijn dus van harte welkom.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: (Men) pony kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:22

Betrouwbaar, zeker ook langs de weg met eventueel groot verkeer.
Als de pony die je op het oog hebt al beleerd is op pad gaan. Zelf inspannen om te kijken hoe deze reageert, ook zelf mennen, ho is ho, zeker in het verkeer als je even moet wachten is dat belangrijk.
Een goed opgeleide pony is goud waard. Eventueel laten keuren als je daar waarde aan hecht.
Wij hebben een fries, pas op latere leeftijd bij ons gekomen, erg fijn paard voor de wagen en in de omgang. Gisteren bij de dierenkliniek tussen de verdovingen door steeds moeten wachten, deed totaal niet moeilijk, bleef heerlijk aan een los touwtje bij me staan ook als er vreemde paarden voorbij kwamen. Zo fijn als een paard goed opgevoed is.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 08:39

meggiemeg schreef:
Betrouwbaar, zeker ook langs de weg met eventueel groot verkeer.
Als de pony die je op het oog hebt al beleerd is op pad gaan. Zelf inspannen om te kijken hoe deze reageert, ook zelf mennen, ho is ho, zeker in het verkeer als je even moet wachten is dat belangrijk.
Een goed opgeleide pony is goud waard. Eventueel laten keuren als je daar waarde aan hecht.
Wij hebben een fries, pas op latere leeftijd bij ons gekomen, erg fijn paard voor de wagen en in de omgang. Gisteren bij de dierenkliniek tussen de verdovingen door steeds moeten wachten, deed totaal niet moeilijk, bleef heerlijk aan een los touwtje bij me staan ook als er vreemde paarden voorbij kwamen. Zo fijn als een paard goed opgevoed is.


Bedankt voor de tip.
We kijken nu vooral naar de wat jongere pony's ( vooral onbeleerd) omdat deze gemakkelijker binnen budget vallen.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: (Men) pony kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:21

Kijken of pony al goed in handen is, hoe de gangen zijn, beenwerk en hoe staat hij/zij op z'n hoeven en slijt hij zijn hoeven af.
En kijk hoe de verkoper met de pony omgaat hier kan je ook al veel aan zien.

PownyOwner
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-12-18

Re: (Men) pony kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:24

Liefst een pony de de basis voor de wagen al kent en ook goed betrouwbaar in het verkeer is.

Ik dacht ook een menpony gekocht te hebben.. ze kon voor de wagen. Ja, dat klopte.. maar zodra er niemand meer naast haar liep raakte ze van slag.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: (Men) pony kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:34

Wat wil je gaan doen met de menpony ?
Recreatie, Dressuur/vaardigheid , Marathon ?
Er staat momenteel bijvoorbeeld een erg leuke Cob op Marktplaats, lijkt me voor de recreatie en hier en daar een wedstrijdje een super leuke pony.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 16:42

Letsdunit schreef:
Wat wil je gaan doen met de menpony ?
Recreatie, Dressuur/vaardigheid , Marathon ?
Er staat momenteel bijvoorbeeld een erg leuke Cob op Marktplaats, lijkt me voor de recreatie en hier en daar een wedstrijdje een super leuke pony.


Ik ben echt wel opzoek naar een pony voor de marathons, dus geen recreatie pony. :)

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: (Men) pony kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:04

Als je erheen gaat, probeer pony dan goed uit (indien beleerd uiteraard).

Zoek je een specifiek kleurtje?
En welk formaat?
Ik weet wel een knappe Welsh van 1m27 die braaf beleerd is. Ook langs de weg. Met potentie voor de marathon. Is dat iets wat je wil?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 21:32

assie schreef:
Als je erheen gaat, probeer pony dan goed uit (indien beleerd uiteraard).

Zoek je een specifiek kleurtje?
En welk formaat?
Ik weet wel een knappe Welsh van 1m27 die braaf beleerd is. Ook langs de weg. Met potentie voor de marathon. Is dat iets wat je wil?


Qua kleur maakt het ons niet zo veel uit. We zitten te denken aan een grote D pony omdat ik hem dan zelf eventueel kan rijden mocht het bijvoorbeeld erg koud zijn