Een paard vraagjes over het mentuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ldev
Berichten: 1396
Geregistreerd: 21-02-07

Een paard vraagjes over het mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 11:40

Hoi allemaal,

Een vraagje aan de kenners, mijn paard loopt zowel onder het zadel als aangespannen, al enkele jaren.
Nu hebben wij vorig jaar voor het eerst meegereden met de paardenvierdaagse, en tijdens de vierdaagse bleek dat hij wondjes kreeg van de singel, op deze afstanden.
Nu zag ik bij iemand iets wat mij ideaal leek, weet niet of dat ook daadwerkelijk zo is, maar deze vrouw had een singelbontje/hoes om de hele singel heen, ik kan het alleen niet vinden. Jullie enig idee??

Of een andere oplossing?

En... De afgelopen jaren heeft mijn paard nooit last gehad van het tuig qua drukplekken of iets dergelijks, nu sinds een tijdje wel. Het viel op met verharen.

Nu ben ik opzoek naar een ander tuig, het liefst nieuw denk ik.
Hebben jullie tips voor een goed merk tuig? Ik heb geen idee welk tuig ik nu heb qua merk.
En bestaat er iets als:, een tuig op maat laten maken? Of een nieuwe kopen en dan laten aanpassen?


Anoniem

Re: Een paard vraagjes over het mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:27

Kun je vinden onder borstonderlegger, tuigonderlegger of singelonderlegger ;)

Over nieuw tuig kan ik je niet adviseren, persoonlijk vind ik leer het fijnst.

marga1
Berichten: 890
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Een paard vraagjes over het mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:22

Een singelbontje. En tuig ?? wat wil je ?? Leer , Kunstof. Alle waar is naar zijn prijs. Een schoftje moet wel goed passen anders krijg je daar drukkingen.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:32

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1842763


In dit topic staat hetzelfde bontje wat wij ook gebruiken tijdens de marathon. Ideaal voor mensingels, omdat je eerst de binnen- en buitensingel kan vastmaken, en vervolgens de "flappen" van het bontje kunt dichtvouwen, om de singel heen. Bij een lange dichte hoes krijg je de singels van een mentuig moeilijk dicht.

Zoek op "singelhoes dressuursingel" en dan vind je genoeg online.

Cowgirl
Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:04

Ik heb dacht ik wel eens anatomische singels gezien. En dat zou eens tijd worden. Ik vind de tuigen en met name de schoftjes/singels altijd maar 1 standaard maat hebben.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

bora
Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:41


Het is niet erg iets moois te verliezen beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad. (Heilige anthonius van Rowwen Hèze)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers