Mini mee met de menwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Mini mee met de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 19:54

Ik heb een leuke pony (1,55 m) die voor de kar staat. Maar ik heb ook een mini appaloosa van 1,05 cm hoog. Beiden hebben beweging nodig, dus ik dacht hé kan ik die kleine ook meenemen als ik met de grote voor de kar een ritje ga maken.

Leuk idee, maar ik heb nu al angstbeelden: mini aan t lamoen geknoopt, grote maakt een bocht te kort en kleine pony is geplet tussen kar en boom. Of mini achter de menwagen en ze loopt met die kleine hoefjes in de spaken van t wiel. Brrr....

Maar toch, ik vraag me af of iemand wel eens een andere pony mee heeft genomen terwijl je rijdt met de menwagen.

Qua tempo geen probleem, die kleine loopt harder en heeft meer uithoudingsvermogen dan de grote.

O en mocht ik dit serieus gaan overwegen, ik doe zoiets alleen samen met een ervaren instructeur.

Maar vooralsnog wisselen de romantische beelden van met z'n allen op stap, zich af met horrorbeelden van ellendige ongelukken.....

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:00

Niet aan het lamoen knopen, dat is éen ding dat zeker is. En ook niet aan de kar. Extra groom mee achterop, die de mini vasthoudt, en je hebt geen probleem. Ik heb het vroeger wel eens gedaan met een jaarling die mee ging.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Mini mee met de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:15

Ik doe het ook wel eens. De pony voor de kar en de handpony zijn op dezelfde stemcommando's te 'besturen'.
De handpony heb ik vast met mijn rechterhand. De menpony stuur ik eenhandig met links (via Achtenbach).

Het gaat prima. De pony's vinden het erg leuk om te doen. Ik doe het niet op straat. Enkel in het bos en als er een 2e persoon beschikbaar is.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:18

Voordat mijn pony beleerd was nam ik haar ook mee achter de menwagen, zus mennend met haar fjord en ik achterop zittend met longeerlijn en daaraan mijn pony. Vastknopen zou ik zelf niet snel doen.

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Re: Mini mee met de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 20:23

Aha, mooie tip: niet vastknopen!
Ik neem dr ook onder t zadel mee. En inderdaad daar knoop ik dr ook niet vast. Dan rij ik met één hand en de andere hand houd ik t halstertouw van de pony vast. En ik rij altijd met groom. Dus die kan dan mooi vasthouden.

Hoe zit t dan met de spaken van t wiel? Niet bang dat die hoefjes er tussen komen?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:28

Marijke Hammink heeft wel filmpjes op haar facebook staan van merries waarbij de veulentjes zijn vastgeknoopt aan het lamoen en mee gaan. Ik weet niet of ik het zou doen, maar de filmpjes vind ik erg leuk om te zien.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:42

bonny123 schreef:
Hoe zit t dan met de spaken van t wiel? Niet bang dat die hoefjes er tussen komen?


Als de pony achter de kar loop kan dat niet. Groom zit achterop en laat de pony achter de kar aan lopen. Gewoon niet de kans geven langszij te komen.

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Re: Mini mee met de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 22:08

Haha, dat betekent ook een opvoedcursus. De kleine pony loopt graag voorop, dus ze moet dan even aaneleren om echt achter te blijven :)

Ik ga dat toch maar proberen. En vastbinden, nee niet doen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Mini mee met de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:19

Pony in tandem er voor zetten. Kan de kleine voorop lopen zonder in de wielen te komen. En je kan hem besturen

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:21

janouk schreef:
Pony in tandem er voor zetten. Kan de kleine voorop lopen zonder in de wielen te komen. En je kan hem besturen


Moet je wel tandemtuig hebben en zelf langspan kunnen mennen. Lijkt me eigenlijk niet de meest simpele oplossing :D

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Re: Mini mee met de menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 17:58

Ach jee tandem, lijkt een goed plan. Maar dan krijgen ze echt ruzie. De kleine wil en kan sneller. En de ander is dominant en vind dat ie voorop moet lopen.

Erachter gaan we eerst proberen. Zodra t kan maken we filmpje :)

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:33

Dit is ook nog een optie:



Ik zou dit zelf nooit aandurven maar het ziet er wel spectaculair uit :wow: