Bitloos mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AngelaF27
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-18

Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 10:40

Misschien een rare vraag want mijn ervaring ligt niet in het mennen maar toch wil ik er wel aan beginnen. Hoe zit het met bitloos mennen en wie weet de mogelijkheden hier in? Voordat ik mijn pony klaar heb voor het echte werk ben ik zo een jaar verder want we doen t echt heel rustig aan ivm haar verleden. Omdat ik zelf geen ervaring met beleren voor de kar heb, gaan we dit ook onder begeleiding doen maar ik zou graag willen weten hoe het met bitloos zit. Misschien is er iemand met ervaring hier in die me wat kan helpen met de mogelijkheden? Betreft een welsh merrietje van 5 jaar.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:46

Wel menervaring.

En ik weet dat er mensen voor bitloos kiezen bij mennen, het bestaat iig.

Maar ik vind het risico nog een stukje groter dan onder de man.

Dus wees voorzichtig.


Groene menner, groene pony, bitloos.
Eerste reactie bij mij is dan oei.

AngelaF27
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 10:49

Femke_Tweety schreef:
Wel menervaring.

En ik weet dat er mensen voor bitloos kiezen bij mennen, het bestaat iig.

Maar ik vind het risico nog een stukje groter dan onder de man.

Dus wees voorzichtig.


Groene menner, groene pony, bitloos.
Eerste reactie bij mij is dan oei.


Kan ik goed begrijpen. Dit ponytje heeft nogal een achtergrond dus het is een hele bewuste keuze om voor bitloos te gaan. De vraag is hoe ze t op zal pakken, ik kan altijd nog over op bit als t echt niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:51

Als je wedstrijden (KNHS) wilt rijden kan dit niet bitloos. (Regels)

Buiten wedstrijden om kun je natuurlijk wel bitloos rijden als de pony en jij er goed op reageren. Je rem is mennend toch anders dan paardrijdend. Verstandig om haar onder begeleiding te beleren. Want groen op groen is bij mennen een no-go ivm veiligheid :)

AngelaF27
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 10:58

Bubblewrap schreef:
Als je wedstrijden (KNHS) wilt rijden kan dit niet bitloos. (Regels)

Buiten wedstrijden om kun je natuurlijk wel bitloos rijden als de pony en jij er goed op reageren. Je rem is mennend toch anders dan paardrijdend. Verstandig om haar onder begeleiding te beleren. Want groen op groen is bij mennen een no-go ivm veiligheid :)


Nee tis enkel voor hobbymatig lekker ritjes maken hier door de bossen en de natuur.

Ben ik met je eens, veiligheid voor alles.

Anoniem

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:10

Dan zou ik eens kijken naar geschikte bitloze hoofdstellen voor mennen en de reactie van de pony er op ;)

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:13

ik raad een side-pull aan :) dit is de duidelijkste vorm van druk voor een paard en communiceert ook fijn tijdens het mennen is hier de ervaring. zijnde dat dit een goedpassende is en de ringen niet ver opzij staan

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:27

Hier een menner maar geen ervaring met bitloos en ook geen voorstander van. In België al wel gehoord dat bij ongevallen de verzekering wel eens moeilijk kan doen hierover.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:27

Hier ook een menner maar ook geen (bewuste) ervaring met bitloos mennen.
Er zijn tegenwoordig wel speciale hoofdstellen maar ik zou het echt niet durven ook omdat ik te weinig andere communicatie middelen heb in geval van 'nood'.

Omdat ik het metaal ook een beetje heb afgezworen en vooral omdat ik door idioten op de weg nog al eens een noodstop moest maken, heb ik een kunststof flexibel bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:38

De vraag is vooral; heb je met een bitloze optoming minder te zeggen dan met bit? Heb je minder communicatie?
In sommige gevallen zal dat zo zijn, dat een sidepull minder sterk inwerkt dan een stang dat begrijpt iedereen en is ook voor een deel het ook doel ervan. Bij de keuze tussen een trens en een hackamore is het wellicht andersom. Waarom vinden we menners met hackamore dan een gek idee, en met trens niet?
Natuurlijk zijn er voorbeelden van paarden die er bij bitloos mennen vandoor zijn gegaan en waar van alles gesneuveld is. Het gekke is dat dat bij bitloos altijd aan de optoming ligt, en bij menners met bit aan de situatie/medeweggebruikers/handigheid van de menner. Dat vind ik jammer, het kán zo zijn natuurlijk, maar het is moeilijk objectieve conclusies te trekken.

Ik durf er zelf niks van te zeggen wat er veiliger is; ik men niet en weet niet hoe het voelt. Ook ben ik niet persé voor of tegen bitloos. Ik vraag me wel af hoeveel er traditie is, "mennen hoort met bit". In hoeverre bitloos als gehele categorie niet geschikt is, of dat slechts enkele optomingen niet geschikt zijn en andere optomingen wel., net zoals wellicht sommige bitten geschikter zijn dan anderen. En tenslotte de vraag in hoeverre het afhankelijk is van de voorkeur van je paard en de ervaring van de menner.
Geen antwoorden dus hier, vooral veel extra vragen. Wel een heel interessant onderwerp :j

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:17

@Blijheid, helemaal akkoord!

Ik men bitloos sinds ik mijn hoofdstel een keer had ingewisseld voor haar dressuur-bitloos-optoming. Ik was het beu van altijd dat stom hoofdstel maar te vergeten wat ik sowieso nooit gebruik om te rijden, want ik heb haar bitloos en met bit opgeleerd, maar bitloos vind ik gewoon een hoop minder gedoe, en dan kan ze lekker zoveel rare gezichten trekken als ze wil zonder in de weg gezeten te worden in de mond. Als ze eens iets raars tegenkomt of een dame met heel wat parfum ruikt trekt ze namelijk snel echt rare gezichten :') Het is nogal een humoristisch paard.

Nu vind ik persoonlijk dat het veel gemeen heeft met het bit/bitloos debat. Veel gaat om traditie, veel gaat om "zonder bit heb je niks in je handen". Wel, ik kan je zeggen, als je een paard van +- 700kg en meer hebt en die beslist ervandoor te gaan? Dan maakt de optoming eigenlijk niets meer uit.

Ik vind persoonlijk dat er heel weinig getraind wordt om op druk te wijken, of dat nu het bit is of neusinwerking, hackamore of kaakgekruist. Ruiters en menners hangen er een hoofdstel aan en rijden alsof hun paard vanaf het begin wel weet wat alles betekent. Alsof je paard geboren is om op druk te wijken. Als er nu eens meer zou geoefend worden op druk, meer release gegeven werd als het paard reageert op druk, dan zouden er een hoop minder vooroordelen en problemen zijn, imo.

En het spijtige is dan ook nog eens dat het traditioneel denken ook echt een serieus averechts geloof bevat dat als je bv. met een heel zwaar bit rijd, je heel goed kan rijden. Ik heb dat altijd zever gevonden, ik zal dat altijd zever vinden. In de mensport vind ik dat het denken net iets erger doorgeduwd geweest is. Ik ken net zoveel verhalen van paarden die met bit ervandoor gegaan zijn...

De basis blijft training, en waar de training stopt, beginnen de onnozele discussies zoals bit/bitloos, ook voor de koets. Het is een beetje als die oogkleppen, daar ben ik ook absoluut niet voor. Merrie verschiet zich te pletter als ze die opheeft, zonder is ze haar ouwe trouwe zelf.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:25

Ik men bitloos inderdaad met een sidepull.
Ik vind het onzin dat je meer hebt te zeggen met bit.
Als een pony aan de kletter gaat, dan kun je druk leveren met de sidepull en druk leveren met bit.
En ja in blinde paniek rem je niks.
Ik denk dat je je pony heel goed moet laten beleren en daarna begeleiding moet houden tot jullie een top combi zijn.
Zelf wat omklooien is natuurlijk onveilig.
Hier remt de pony keurig op de sidepull en gaat het super.
Daarnaast heb ik een veel blijere pony die lekker mee op buitenrit gaat!

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:35

Eerst zelf lessen en zo leren hoe de hulpen werken.

Bij mennen lopen de leidsels door ringen op de halsriem en op het schoftje. Daardoor heb je totaal geen zijwaartse werking zoals je wel hebt vanaf de rug.
Ook de afstand tussen paardenhoofd en je handen is veel groter. Daardoor heb je ander contact.

Wat je ook kiest, het moet vooral heel erg duidelijk zijn voor je paard. Dat is bij mennen op de weg echt nog veel belangrijker dan onder het zadel.
Want jij kunt netjes rijden, maar er zijn veel verkeersdeelnemers die soms onverwacht rare dingen doen. En dan moet jij heel zuiver en snel je paard kunnen helpen hoe hij moet reageren.
Weet wat je doet en...
Rij veilig!

(Ik heb zelf bitloos mennen nooit aangedurfd. Er zijn veel verschillende bitten en ook met mennen is een bit zo scherp als je eigen hand.)

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:35

Wij mennen bitloos met een sidepull, heb nu alleen een foto van voor de slee haha.

Juist met beleren lijkt het mij makkelijker, want dan weet hij niet anders. Die van mij is altijd met bit gereden en ben toen met rijden naar bitloos overgestapt en vervolgens met mennen ook. Ik heb hier geen problemen mee ervaren. Ze reageer precies hetzelfde. Ik denk ook niet dat een bit ze wel tegen zou houden..

Vind het jammer dat er zoveel negativiteit rondom bitloos mennen is. Ik heb tijdens de vierdaagse in Zorgvliet veel commentaar gehad, werd aangestaard, nagewezen en hoorde steeds heel negatief “Kiek dan die ment zonder bit, levensgevaarlijk”. Best ironisch dat iemand met een hysterisch 2 span mij dan vertelt hoe gevaarlijk bitloos mennen wel niet is, terwijl hij zelf als eerste moet starten om te voorkomen dat zijn paarden aan de kletter gaan en hij ze niet meer kan houden als ze ingehaald worden terwijl die van mij gewoon rustig door blijft hobbelen. Ieder zn ding toch..


Afbeelding

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:57

Jets, wat een domper voor wat een leuke uiting moet zijn zeg :( Je fjord ziet er wel echt prachtig uit zo voor de slee!

Hier beseffen de dorpjes het gelukkig niet meteen. Pas als iemand een babeltje met me slaat kijken ze eens naar haar neus, waar dus geen connectie zit met haar mond. Maar ik kan me voorstellen dat bij een hoop menners het snel misloopt, al die vooroorlogse ideeën...

Wat wel leuk is, ik ben Belgisch en woon ook in België, maar één van de eerste keren dat ik met mijn dame buitenging op haar touwhalstertje ontmoette ik een Nederlands koppel dat in het bos wandelde en de weg vroeg. Even in het gesprek merkte de man mijn 'hoofdstel' op, en hij zei heel gelukkig tegen me, "Jij rijd zonder bit? Wat super zeg!" Vrouw was ook super vriendelijk. Ik was 16, maar die kleine opmerking herinner ik me nog steeds :)

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 23:05

Wat iemand in zijn eigen stukje land/bak doet kan ik niks van zeggen. Maar zodra er andere mensen er mee in de problemen kunnen komen vind ik het niet meer verantwoord. Ik ben als menner dan ook geen voorstander van mennen zonder bit. Als het mis gaat gaat het echt goed mis, en heb je de mazzel dat je paard er niks aan over houdt heb je wel een paard met trauma.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 23:11

Jets schreef:
Wij mennen bitloos met een sidepull, heb nu alleen een foto van voor de slee haha.

Juist met beleren lijkt het mij makkelijker, want dan weet hij niet anders. Die van mij is altijd met bit gereden en ben toen met rijden naar bitloos overgestapt en vervolgens met mennen ook. Ik heb hier geen problemen mee ervaren. Ze reageer precies hetzelfde. Ik denk ook niet dat een bit ze wel tegen zou houden..

Vind het jammer dat er zoveel negativiteit rondom bitloos mennen is. Ik heb tijdens de vierdaagse in Zorgvliet veel commentaar gehad, werd aangestaard, nagewezen en hoorde steeds heel negatief “Kiek dan die ment zonder bit, levensgevaarlijk”. Best ironisch dat iemand met een hysterisch 2 span mij dan vertelt hoe gevaarlijk bitloos mennen wel niet is, terwijl hij zelf als eerste moet starten om te voorkomen dat zijn paarden aan de kletter gaan en hij ze niet meer kan houden als ze ingehaald worden terwijl die van mij gewoon rustig door blijft hobbelen. Ieder zn ding toch..


[ [url=m/Gd4x5f.png]Afbeelding[/url] ]
Als eerste wat een prachtige foto! Van een prachtig dier! Geen ervaring met mennen. Enkel met bit zeer lang geleden. Wel een start gemaakt met bitloos lang teugelen komt ook geen bit in pony. Pony is niet ingereden. 1 het blijven dieren het kan altijd misgaan. Maar veel kan voorkomen worden door een juiste basis. Wat al eerder genoemd is het wijken voor druk en het paard gevoelig maken als dit er niet is. Basis geduld herhalen en de tijd nemen zodat paard ook zich ontwikkeld. En vanuit rust dingen leert en zo vertrouwen krijgt en heeft zal veel beter reageren in onverwachte situaties. Er zullen uitzonderingen zijn altijd. Voorbeeld vh hysterisch tweespan lijkt mij zoiets dat ze enkel in dit gedrag worden bekrachtigd.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 23:17

Bedankt voor de leuke complimenten :)

Vind het altijd bijzonder dat mensen de illusie hebben dat er met bit niks mis kan gaan.. Ik heb niks tegen een bit en ik vind ook echt niet dat iedereen bitloos zou moeten rijden, maar begrijp niet dat mensen wel iets tegen bitloos hebben.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 23:53

Jets schreef:
Bedankt voor de leuke complimenten :)

Vind het altijd bijzonder dat mensen de illusie hebben dat er met bit niks mis kan gaan.. Ik heb niks tegen een bit en ik vind ook echt niet dat iedereen bitloos zou moeten rijden, maar begrijp niet dat mensen wel iets tegen bitloos hebben.


Ik zeg nergens dat het met bit niet fout gaat. En ik zeg ook nergens dat ik iets tegen bitloos heb. De combinatie mennen en bitloos vind ik gewoon niet met elkaar rijmen.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 07:04

Als een paard gaat, gaat een paard toch, al heb je 10 bitten tegelijk in. Een dier van een paar honderd kilo houd je niet tegen.
Ikzelf ben doodsbang op een wagen (te veel ongelukken gehad, paarden met bit :') ) maar ik zal als ik jou was haar toch professioneel laten beleren omdat je zelf geen ervaring hebt.
Die ervaring komt wel als je pony de goede begingselen heeft, hetzelfde als met onder het zadel.... je gaat ook geen pony zadelmak maken als je niet kan rijden :o

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 07:37

Ik rij zelf mijn beide paarden altijd zonder bit. Ik heb een ontzettende hekel aan een bit. Zeker in de verkeerde handen.

Vroeger heb ik heel veel gemend en hoe braaf mijn fjord ook is/was, ik zou dit nooit zonder bit doen. Ik snap dat het leuk is en ik vind het er ook heel bijzonder uitzien, maar als iemand het mij vraagt zou ik het met klem afraden. Dit komt omdat je met het mennen een stuk verder bij je paard vandaan bent. Je voelt de kleinste aanwijzingen van spanning of 'spoken' niet aankomen. En zien kan je het vaak pas als het al te laat is. Als je paard dan aan de kletter gaat heb je niets meer te vertellen én hangt er nog een kar achteraan. Als je rijdt en je valt, gaat je paard verder, maar hangt er niets meer achter hem.

Ik snap dat het mooi en bijzonder is, maar zeker met een onervaren pony en menner lijkt mij dit een heel slecht plan. :( Als ik bitloos wil blijven rijden, stop ik met mennen. (Wat ik dus ook heb gedaan.) ;)
Laatst bijgewerkt door Isabel_k op 29-04-19 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 07:38

Als een paard gaat, dan gaat ie. Als ie echt wil. Dan hou je er niks aan. Klopt. Helemaal mee eens.

Maar het gaat niet om het gaan. Het gaat om die paar (mili)seconden daarvoor.

Met bit kun je al mennend net even sneller en nog net iets duidelijker, (scherper) in komen. Daardoor kun je net die piek eraf halen en voorkom je dat je paard in die splitsecond dus wel gaat. Soms is die prikkel net wat nodig is om paardlief uit de paniek te halen.
Door de lange lijnen zit er meer ruis op de lijn dan onder het zadel.
In de meeste situaties gaat dat prima. In de meeste situaties red je je ook prima zonder dat bit en kun je lekker rondsturen.
Ik hou ervan zo licht mogelijk contact te hebben en als paard het op een trensje goed doet, ipv de liverpool... Doen!

Maar in die paar situaties waar het nodig was, was ik (als menner, maar vaker als groom) erg blij dat er ijzer in hing zeg maar. Daardoor kon de noodrem net aangehaald worden.

Bijvoorbeeld toen er ineens een luchtballon zijn brander boven ons aanzette, toen er een vogelkanon naast ons afging of toen er een groep op hol geslagen ruiters langskwam.
Dan kan je paard nog zo bomproof zijn..... Maar dan is schrikken en rennen toch een eerste reactie.


Oja toevoeging: of het traditie is of gezond verstand.... ik zie in de mensport steeds meer mensen (ook aan de top) hun span op trens, appelbitje etc rijden. Neusriemen gaan losser. Er wordt echt goed over nagedacht en er wordt ook afgeweken van traditie.
Maar ik denk dat de meesten toch zullen bedanken voor bitloos. Simpelweg voor de veiligheid. En niet de traditie. Als het namelijk misgaat met mennen, gaat het veel misser. En je hebt niet alleen de verantwoordelijkheid voor jezelf en jouw paard. Maar ook voor je medemensen.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:42

degene die bitloos rijden en de bitrijders ervan betichten traditioneel te zijn en als die gaat het je toch niets meer te zeggen dus maakt het niet uit of je wel of geen bit in hebt, zjin natuurlijk net zo star dan in hun beredeneren dat de traditionele over die zonder bit. dus die reacties slaan kant noch wal.

Los daarvan ga ik mee met het stuk hierboven. de communicatie is terdegen anders, dan onder het zadel. daarnaast zijn er een groot scala aan verschillende bitten die je kunt proberen, je hoeft er niet meteen groot geschut in te hangen.

nog weer een ander stuk, vraag ik mij af hoe het verzekeringstechnisch zit. In Dld moet je bijvoorbeeld een extra verzekering voor je paard afsluiten, waar in vele polissen ook staat dat zonder bit rjiden of mennen, je niet verzekerd bent. Nu weet ik in NL niet precies hoe of wat, maar als je als verkeersdeelnemer met de koets een ongeluk veroorzaakt, kan ik mij best voorstellen dat de discussie of jouw tuig wel correct is om in het verkeer te mogen deelnemen discussies kan oproepen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:56

En daarom kent de bit-bitloos discussie geen eind. Langs beide kanten wordt er geroepen dat de andere zo ongelofelijk fout of gevaarlijk of onwetend zijn, dat het gewoon niet bijdraagt aan een goede discussie. Veel argumenten slaan gewoon weer op traditie, daarom wordt dat voor pro-bit zo vaak bovengehaald. :)

Ik ben ook niet anti-bit, integendeel. Ik heb liever dat mensen er een trensje insteken dan zo'n rotte rawhide sidepull waarmee ze dan de gevoelige huid van de paardenneus helemaal openschuren. Maar ik heb dan ook liever een leren sidepull dan een stang en trens. +:)+

Je kan met een sidepull best evengoed inwerken naar achteren toe, zoals op de koets. Nogmaals, het gaat om je paard te leren wat druk is. Als je paard nooit geleerd is bitloos te rijden of te mennen, gaan er velen het gewoon rotslecht doen zonder bit, want newsflash, het is ze nooit geleerd geweest. Als je je kind leert dat links links is en rechts rechts, kan je niet gewoon op haar linkerschouder blad duwen zonder context en dan verwachten dat je links bedoelt.

De basis is zo belangrijk, maar die wordt dan niet aangehaald. Ik ken veel te veel menpaarden die ik van mijn leven niet voor een koets zou zetten zonder eerst een serieuze heropleiding. Maar paarden die in draf wegschieten voor de koets als iemand ze loslaat word dan als veilig gezien, en een kalm paard dat bitloos in stap vertrekt is levensgevaarlijk. Nogal een tegenstelling, niet?

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:00

Daarbij is er een groot verschil of je een relaxt rondje draaft door het bos met de koets zonder veel andere weggebruikers of je rijdt met de koets op volle snelheid door de marathonhindernissen.

Ik lees hier over je paard leren wijken voor druk voor een bitloishoofdstel, maar juist dat is door de manier van leidselvoering niet goed mogelijk voor de koets, want de leidsels lopen door de leidselogen en werken niet echt zijwaarts met druk. Je ment door de leidsels aan de ene kant te geven en aan de andere kant op druk te houden. De leidsels zijn 2,5 meter lang waardoor je ook ruis krijgt in je hulp. En in tweespan loopt de leidselvoering weer anders.

Verder loopt het paard tussen de bomen en wil je niet dat het paard wijkt voor druk van de bomen in de bochten. We besteden juist veel aandacht aan het niet wijken voor druk van de koets.

Kortom voor mij is bitloos rijden met de koets te tegenstrijdig voor het paard m de afstemming top te krijgen dat je in het heetst van de strijd kleine hulpen kan blijven geven.
We streven naar een paard dat op eigen benen loopt, in balans, voor de koets, zodat de aanleuning aan het bit heel licht is.
We kunnen Janouk voor de koets op 2:pinken aanleuning op het bit in galop een wending laten lopen. In samenspel.