Bitloos mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:52

Ik men nu 1 jaar probleemloos bitloos kaakgekruist met mijn tinker. Daarnaast ga ik mee als groom met andere menners. Deze menners staan huiverig tegenover bitloos mennen en daar heb ik alle begrip voor.

Zij hebben lang niet dezelfde vertrouwensband met hun paard en hun paarden hebben ook veel meer pit. Ook zien en behandelen ze hun paard eerder als een soort machine. Ik vrees dat veel menners hun paarden zo zien en behandelen.

Zelf heb ik ook geen menopleiding gevolgd en denk dat, wanneer ik die wel zou hebben gehad, ik wss. ook anders tegenover bitloos mennen zou staan.


Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:52

judjuk schreef:
Ik men nu 1 jaar probleemloos bitloos kaakgekruist met mijn tinker. Daarnaast ga ik mee als groom met andere menners. Deze menners staan huiverig tegenover bitloos mennen en daar heb ik alle begrip voor.

Zij hebben lang niet dezelfde vertrouwensband met hun paard en hun paarden hebben ook veel meer pit. Ook zien en behandelen ze hun paard eerder als een soort machine. Ik vrees dat veel menners hun paarden zo zien en behandelen.

Zelf heb ik ook geen menopleiding gevolgd en denk dat, wanneer ik die wel zou hebben gehad, ik wss. ook anders tegenover bitloos mennen zou staan.


[ [url=m/dhuwFe.jpg]Afbeelding[/url] ]



Tuurlijk, menners die mennen met bit zien hun paard als machine.


Het wordt steeds interessanter hier....
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 06-05-19 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:54

Ik open nu je foto.

Heeft iemand ooit geholpen om het tuig correct en veilig af te stellen (los van het hoofdstel dus)

Ik kan niet alles zien, maar lamoen lijkt erg vreemd te hangen.
Je borsttuig is ook erg smal, en daarmee onprettig voor je paard.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:20

judjuk schreef:
Zij hebben lang niet dezelfde vertrouwensband met hun paard en hun paarden hebben ook veel meer pit. Ook zien en behandelen ze hun paard eerder als een soort machine. Ik vrees dat veel menners hun paarden zo zien en behandelen.


Dit is zo’n ontzettende dooddoener hè. Ik zie het vaker langskomen in van die bitloos groepen, maar ik vind dat altijd zo’n nare reactie, sorry dat ik het zeg :o Het is gewoon je paard het beste kennen en daarop inspelen, of dat nou met of zonder bit is. Vrijwel alle menners die ik ken hebben veel passie en liefde voor hun dieren en dat zijn menners met hete tuigers tot dikke tinkers voor de huifkar. De mate waarin je een band hebt hangt niet af van of je wel of geen bit gebruikt.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:27

Ach ja.

Ik zie mijn paard inderdaad als machine, en heb er totaal geen band mee... :')
Super heetkop Lusitano hier.

Lukasje
Berichten: 11249
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:41

judjuk schreef:
Zij hebben lang niet dezelfde vertrouwensband met hun paard en hun paarden hebben ook veel meer pit. Ook zien en behandelen ze hun paard eerder als een soort machine. Ik vrees dat veel menners hun paarden zo zien en behandelen.
[ [url=m/dhuwFe.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat voor een belachelijke aanname is dit?! :# -:(- ~~}>

Ik probeer altijd netjes te blijven en iedereen in zijn waarde te laten maar hier word ik boos om!

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:52

Lukasje schreef:
judjuk schreef:
Zij hebben lang niet dezelfde vertrouwensband met hun paard en hun paarden hebben ook veel meer pit. Ook zien en behandelen ze hun paard eerder als een soort machine. Ik vrees dat veel menners hun paarden zo zien en behandelen.
[ [url=m/dhuwFe.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat voor een belachelijke aanname is dit?! :# -:(- ~~}>

Ik probeer altijd netjes te blijven en iedereen in zijn waarde te laten maar hier word ik boos om!



Sorry dat mijn reactie veel lijkt op veralgemening. Dat komt doordat ik dit telkens weer vaststel. Ik weet helemaal niet hoe deze mensen door de week met hun paard omgaan, maar kan me bij hen geen drastische ommeswitch voorstellen. 3 op 3 is 100% toch.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:03

Steekproef n=3 op een kleine 100.000 menners


En dan nog.
Hoe weet je in #_&€naam dat die 3 geen goede band hebben.



Waarom ga ik hier eigenlijk op in?

Lukasje
Berichten: 11249
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:07

Femke_Tweety schreef:
Waarom ga ik hier eigenlijk op in?


Omdat jij dit allicht even belachelijk vind als ik en om zulke onzin ook boos word :)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:48

@judjuk... Je hebt inderdaad een paar menners zo, maar dat is compleet onafhankelijk van de optoming en ligt gewoon compleet aan het soort persoon :') De laatste keer dat ik met een koetsentocht mee was was een menner zijn paard aan het uitdraven en stappen aan de hand na het koetsen om hem nadien nog te stretchen. Ja, die menner reed gewoon met bit. Zijn paard was wel kerngezond, luisterde goed en de menner was duidelijk begaan met zijn welzijn. Heeft niets te maken met hun band, dat bit of bitloze. Da's puur training. Ze staan gewoon op hetzelfde niveau. Je traint je paard bitloos, je traint je paard met bit, je traint je paard zoals de boeren om het verschil tussen links en rechts te kennen zodat ze maar een teugeltje nodig hebben, als dat al nodig is,... Niets te maken met de band, echt. Da's gewoon hard werk ongeacht de optoming. Ik ga even blij zijn met een paard dat tot in de puntjes met bit is getraind als tot in de puntjes zonder :)

Bitloos is niet gelijk aan supergoede ruiter/supergoede menner/supergoede band.
Bit is niet gelijk aan mishandelende ruiter/ik zie mijn paard als machine/slechte band.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:42

Mijn machientje vertelde me gisteren toch echt dat ze geen zin had in bakwerk
Nou dan mag machientje lekker mee op buitenrit. Met bit.

3 menners "kennen" en de rest daar zo op veroordelen. Dat is niet zo netjes.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:24

Mijn 25-jaar oude machine waarbij geen band mee heb.

Vandaag:

Afbeelding


Ik kom er normaal ongeveer 1x in de week. Staat op pensioen op een stal ver weg.
Omdat die stal het beste voor hém is.

Hij is net niet fit momenteel.
Dus rij ik de afgelopen tijd ruim anderhalf uur per dag.
Om hem te kunnen verzorgen, medicijnen en gezondheid af te stemmen.
Medicijnen die me ongeveer 500 euro per maand kosten (in NL, buitenland iets goedkoper)

Maar een band heb ik niet met hem, want ik rijd en men met bit.
Het is een machine, puur op de wereld voor mijn genoegen.


Kijk, totaal geen vertrouwen:
Afbeelding

0,0 band samen
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die laatste 2 zijn in de Soesterduinen.

En nee, daar staat geen hek om heen.
En touwtjes zijn er ook al niet weggefotoshopt.



Maar je ziet het, 0 band, 0 vertrouwen. Ik gebruik hem als een machine.

Want rijden en mennen doe ik met bit.

(Liverpoolstang en kimblewick, nog échte bitten ook dus...)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:29

gerpiegorp schreef:
judjuk schreef:
Zij hebben lang niet dezelfde vertrouwensband met hun paard en hun paarden hebben ook veel meer pit. Ook zien en behandelen ze hun paard eerder als een soort machine. Ik vrees dat veel menners hun paarden zo zien en behandelen.


Dit is zo’n ontzettende dooddoener hè. Ik zie het vaker langskomen in van die bitloos groepen, maar ik vind dat altijd zo’n nare reactie, sorry dat ik het zeg :o Het is gewoon je paard het beste kennen en daarop inspelen, of dat nou met of zonder bit is. Vrijwel alle menners die ik ken hebben veel passie en liefde voor hun dieren en dat zijn menners met hete tuigers tot dikke tinkers voor de huifkar. De mate waarin je een band hebt hangt niet af van of je wel of geen bit gebruikt.


Nu ben je ook alle mensen over 1 kam aan t scheren hè....

Jullie overdrijven ook wel erg zeg... 1 iemand zegt dit niet de hele bitloze groep.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:34

We reageren toch ook op één iemand? Die ene persoon die nogal kwetsend was in zijn uitlating.
Dus wordt er gereageerd om het tegendeel aan te geven in hun eigen situatie. Ipv te zeggen dat alle bitloze menners onaardig zijn. ;) .

Lijkt mij niets mis mee.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:26

Gaat dit nou een topic worden waarin iedereen zich aangesproken voelt en dan maar foto's gaat plaatsen van wat voor band ze wel niet hebben met hun paard....kom op mensen we weten toch wel beter.

Laat die gast. Beetje goede blik op zijn foto zegt al genoeg: paard past niet tussen het lamoen. Lijkt mij ook erg prettig voor het paard :j .
Kortom iemand die zulke uitspraken doet en zo zijn paard voor de wagen heeft staan kan ik echt niet serieus nemen...moet er eerder een beetje om lachen :') .

Laten we het leuk houden want we hadden een goede 'discussie' op gang.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:19

Ik vind -ondanks dat de optuiging niet top is - het geheel wel een plezierige uitstraling. Ik vind de reacties op zijn opmerking wel agressief en over de top, blijkbaar voelen jullie je aangesproken en wil je dat verdedigen.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:45

Dankje sunny43 ;-)

Ook de feedback over het te smalle borsttuig en lamoen neem ik graag mee.

Back on topic :-)

AngelaF27 schreef:
Misschien een rare vraag want mijn ervaring ligt niet in het mennen maar toch wil ik er wel aan beginnen. Hoe zit het met bitloos mennen en wie weet de mogelijkheden hier in? Voordat ik mijn pony klaar heb voor het echte werk ben ik zo een jaar verder want we doen t echt heel rustig aan ivm haar verleden. Omdat ik zelf geen ervaring met beleren voor de kar heb, gaan we dit ook onder begeleiding doen maar ik zou graag willen weten hoe het met bitloos zit. Misschien is er iemand met ervaring hier in die me wat kan helpen met de mogelijkheden? Betreft een welsh merrietje van 5 jaar.


Toen mijn tinker vorig jaar aan de kletter ging met zijn liverpoolstang, besloot ik om het over een andere boeg te gooien.

Tijdens het langelijnen, eerder in zijn opleiding, bleek al dat ie een sidepull snel oppikte.
Dat heb ik dan eerst ook voor de kar geoefend in de bak, dan op rustige wegen, maar 100% vertrouwde ik het niet.

Bitloze optomingen zijn er in verschillende inwerkingen. Onze kaakgekruiste komt mee bij de strengere optomingen, maar minder sterk dan een hackmore bvb.

Wij gingen voor de fra dietsji. Er zijn ruiters onder het zadel, die de release ervan niet zo vlot vinden. De nylon kaakriemen trekken veel zand en stof aan. Lederen kaakriemen zouden onderhoudsvriendelijker geweest zijn. Het hoofdstel is volgens de producent wel geschikt om mee te mennen.

Zeer zeker is er met je 5jarige welshje nog een mooie toekomst voor jullie weggelegd. Langzaam maar zeker, veel plezier samen. :-)