Mennen in los zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarieLynn
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-12-18

Mennen in los zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 20:20

Ik ben stilaan bezig mijn mini te leren mennen, ik doe dit in onze piste waar wel los zand te vinden is, het is nu niet super diep maar ik merk dat hij dit wel wat zwaar vindt. Heeft iemand tips om het zand wat minder zwaar te maken? En vanaf wanneer kan je spreken over té zwaar? Hij moet natuurlijk ook nog de juiste spieren kweken :P

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Mennen in los zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 20:29

Een sproeier op de bak zetten. Als het nat is is het minder zwaar

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 20:53

Zou je niet eventueel in een weide kunnen mennen ermee in te plaats? Wat voor wagen heb je er achter, misschien is deze te groot/zwaar kunnen in (mul) zand maar 1x hun eigen gewicht trekken op zich. Ene type banden rolt ook vlotter door zand dan het andere type.

MarieLynn
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-12-18

Re: Mennen in los zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 21:26

Ik rij zelf met een hca van 35kg, dus normaal kom ik niet boven 1x zijn gewicht uit. Ik zou eens kunnen vragen of er een wei is waar ik in kan mennen maar ik weet niet of dat zal kunnen

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Mennen in los zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:00

Als de piste te zwaar is, zou ik kiezen om meteen naar buiten te gaan op de weg. Bij het beleren is aan leren om te trekken essentieel en dan is het fijn als de kar gemakkelijk rolt. Dan is de beloning er meteen als de pony durft te duwen in het borsttuig.
Als de bak te zwaar is, zal de pony niet beloond worden bij de aanzet, en ian het leiden tot niet durven trekken.

Te zware bak is in mijn ogen dan ook niet geschikt om een menpony te beleren

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Mennen in los zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:03

Wij hadden destijds hetzelfde probleem en zijn toen ook de weg opgegaan.
In het begin een longeerlijn aan het hoofd erbij en iemand die ernaast liep. Later vanaf de wagen met extra prrsoon en lijn en later gewoon zeg maar. Wel altijd een groom mee.
Als je pony gewent is aan het verkeer en de omgeving is dat meestal geen probleem. Onze pony deed dat super

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Mennen in los zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:33

Gewoon de weg op gaan, laat iemand ernaast lopen met een longeerlijn en uiteindelijk zonder iemand ernaast

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Mennen in los zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:47

Een voorwaarde voor meteen de weg op te gaan vind ik wel dat je ook rustigere wegen in kan hier en daar, auto's passeren is geen probleem maar als het continu is is dat tijdens het beleren toch best vervelend. Enkele keren op voorhand aan de hand wandelen of lange lijnen zodat je weet hoe ze reageren op klein en groot verkeer is dan ook wel zo handig.

HCA is inderdaad niet te zwaar normaal.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:01

Zeker een jong paard moet het leuk vinden om te werken en plezier krijgen in het werk en met los zand leer je dat niet echt. Dus beleer in een wei of ga eerst tussen de lange lijnen laten wennen aan buiten en aan verkeer. Gaat dat echt goed dan zou ik met begeleiding buiten gaan rijden.