Goede maat / kar voor een shet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nyaleti
Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Goede maat / kar voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-19 12:02

Na 4 jaar zo af en toe eens een rondje te mennen, besloten om het nu toch echt eens fanatiek op te gaan pakken en daar hoort natuurlijk een mooi marathonwagentje bij *\o/*
Ik heb nu een prima ding maar in de wei is het toch wel te zwaar voor mijn pony. De wielen zijn 16inch / 50cm en dat past prima, dus ik m'n zoektocht gefocust op dat formaat wagentjes. Nu kwam ik gisteren iemand tegen die me vertelde dat ik eigenlijk vooral moest letten op de hoogte van de bok en dat deze kar net wat te hoog is. (115cm geloof ik) geen idee van de spoorbreedte, weet ook niet hoe ik die moet meten?

Eh ja, nu wordt het lastiger :+ dus vandaar m'n vraag wat voor marathon wagen jullie hebben voor een A pony en welke afmetingen. Pony is +/- 113cm dus een flinke shet :)

Dit is wat ik nu heb:

[ img ]


Makkelijkste is om bij een dealer langs te gaan maar een nieuwe kar wordt me te duur, dus moet geluk hebben dat ik iets betaalsbaars tegen kom op MP :)


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Goede maat / kar voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:09

Ik zou vooral letten op rolweerstand, hoe zwaar het trekt. Er zitten iig al niet de fijnste bandjes onder. :o

Nyaleti
Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-19 12:22

Gypsy schreef:
Ik zou vooral letten op rolweerstand, hoe zwaar het trekt. Er zitten iig al niet de fijnste bandjes onder. :o


Klopt, kar zelf is al wat zwaarder door het hout maar komt vooral door de banden ja.
Vergeten bij de zetten dat de maat het belangrijkste is natuurlijk maar daarna komt het gewicht / wielen. Krijg nu geen foto toegevoegd van wat ik precies zoek.

marga1
Berichten: 891
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Goede maat / kar voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:26

Shet van 113cm dan zou ik voor 19" inch wielen gaan en goed op het gewicht van de wagen letten, ook of de remmen niet slepen. Het beste is een wagen van 125cm spoorbreedte mocht je ooit officiële dressuur en marathon ideeën krijgen dan hoef je geen nieuwe kar te kopen. Plus dat deze makkerlijker te verkopen is. Zelf heb ik shetten van 100 en 106 cm voor tweespanwagen heb ik 19"wielen en enkelspanwagen 17"wielen de sulky heeft 19"wielen hier loopt mijn kleinste voor.

Lori
Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Goede maat / kar voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:39

Ik zou inderdaad op de bokhoogte letten, de wagen kan dan nog licht zijn maar als die hoger is dan de pony zelf ziet het er vaak automatisch zwaar uit. Je hebt enkele dealers die je goed zouden kunnen verder helpen zoals tjeu van de meulengraaf bijvoorbeeld deze heeft ook altijd wel wat 2dehands staan. Wil je sowieso een vierwieler of is een tweewieler ook een optie?

Nyaleti
Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-19 17:54

marga1 schreef:
Shet van 113cm dan zou ik voor 19" inch wielen gaan en goed op het gewicht van de wagen letten, ook of de remmen niet slepen. Het beste is een wagen van 125cm spoorbreedte mocht je ooit officiële dressuur en marathon ideeën krijgen dan hoef je geen nieuwe kar te kopen. Plus dat deze makkerlijker te verkopen is. Zelf heb ik shetten van 100 en 106 cm voor tweespanwagen heb ik 19"wielen en enkelspanwagen 17"wielen de sulky heeft 19"wielen hier loopt mijn kleinste voor.


19inch?! Lijkt zo gigantisch. Minimale of maximale spoorbreedte van 125? Hoe meet ik die op? :+


Ik wil sowieso een 4wieler. Tjeu, koets&co etc hou ik allemaal in de gaten maar die hebben nu geen tweedehandse.

marga1
Berichten: 891
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Goede maat / kar voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:05

achter buitenkant wielen. lat op de grond en meten maar.


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:58

hier ook alle wagens voor mijn shetten van 103cm tot 110cm met 19 inch wielen en 125cm spoorbreedte.
ik zou voor enkelspan echt letten op het gewicht van de wagen. en daarbij moet hij makkelijk "rollen" / weg te trekken zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 21 bezoekers