Paard laten beleren voor wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Paard laten beleren voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 10:24

Hoi hoi,

Ik zit er aan te denken om mijn Haflinger Nick te laten beleren voor de wagen.
Mijn vorige Haflinger James heb ik ook laten beleren. Hij deed het super braaf. Maar we konden nooit zelf ritjes maken. Toen ik eindelijk een wagen op de kop had getikt overleed James. De wagen is intussen verkocht.
Voordat ik opzoek ga naar nieuwe spullen, wil ik weten of mijn Haflinger wel geschikt is voor de wagen. Ikzelf denk van wel. Hij heeft al een in (oud) tuig gestaan voor het idee. En ook aan de lange lijnen gelopen. Dat deed hij wel netjes. Verder kent hij nog niets qua tuig en mennen.

Hij is verkeersmak. We rijden alleen maar buiten en maken af en toe een sprongetje in de weide.
Verder is het vooral 'lol met de knol' en doen we veel leuke dingen. Schriktrainingen en ook wat vrijheidsdressuur. Heb hem nu bijna 1,5 jaar.

Ikzelf heb ervaring met mennen. Ik heb in het verleden menlessen gehad met een welsh A en een sulky. Op de manege waar ik vrijwilligerswerk doe men ik af en toe met een welsh Cob.
In het verleden stond ik ook altijd op de marathon wagen bij mijn schoonzus.

Nu vraag ik mij dus af of hij geschikt is voor de wagen. Maar voordat ik spullen wil kopen, wil ik daar eerst achter komen. Maar hoe?
Zijn er adressen in de buurt van Enschede die een paard kunnen testen voor een wagen?
James werd voor de wagen gezet bij een kennis, maar in kennis- of vriendenkring is dat nu niet meer mogelijk. Dus ik moet het verderweg zoeken.
Wie weet een adres waar ik terecht kan?

[ img ]


Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard laten beleren voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:25

Op zoek naar een goede beleerder die zelf materiaal heeft. En als hij er braaf met veel plezier voor loopt zelf investeren in materiaal.

Op AR zal je meer reacties krijgen dan hier op AP.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paard laten beleren voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 10:26

Staat het op AP? Wat een muts, ik dacht dat ik AR had aangeklikt. Zal even temmen.

Anoniem

Re: Paard laten beleren voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:46

Ik heb je al een PB gestuurd met een goed adres.

Je zou kunnen kijken of je ergens een oud tuig op de kop kunt tikken om zelf al wat voorbereidend werk te doen. Bijvoorbeeld voor je uit sturen (dat is echt iets wat ze moeten leren: voor je uit lopen), eens aan de strengen gaan hangen zodat hij leert met tegendruk op de borst te lopen, strengen langs zijn benen zodat hij dat voelt en als hij dat allemaal feilloos beheerst eens iets gaan trekken (bijvoorbeeld een oude band).

Het werkt het fijnste als je met z'n tweeen bent.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Paard laten beleren voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:54

Ik ben van mening dat in principe ieder paard voor de wagen kan. Zeker als dit vanaf het begin rustig en professioneel wordt aangeleerd. Via Facebook hoor ik goede verhalen over Stal Knollentuin, in Bornerbroek zit dat.

Ik zou hem eerst laten beleren en dan goede kwaliteit spullen kopen. Een ongeluk vanwege slecht tuig is zo gebeurd en wordt niet snel vergeten door een paard.

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 11:36

Bedankt voor de tips!

Een oud tuig heb ik nog wel liggen. Om te oefenen prima, maar verder ook echt niet. Daar moet je geen wagen mee willen trekken. Ik heb er in het verleden boomstammen mee getrokken samen met James.

Oefenen met dat tuig is wel een goed idee, dat heb ik al een tijd niet meer gedaan. Wel iets leuks voor in de herfst. :)
Dit was in maart dit jaar.
[ img ]

Strengen en de broek heb ik er nog niet lopend aan gehad. Wel stilstaand. Ook goed voor ons huiswerk om dat eerst te gaan oefenen. :j
En inderdaad, die strengen langst de benen is ook een goede tip. Allemaal van die dingen die ik vanzelf sprekend vind, maar Nick eigenlijk nog niet kent!
Eerst werk aan de winkel dus :)

Ik wil inderdaad ook eerst dat hij beleerd wordt en dan pas spullen aanschaffen.
Zo weet ik dat hij het kan (of niet) en als je eenmaal het spul hebt en je zet hem er voor is hij er ook klaar voor.

Anoniem

Re: Paard laten beleren voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:42

Ik zie nu al dat hij talent heeft. ;)

Djeradalover
Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Paard laten beleren voor wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:52

Mijn vader en oom beleren paarden voor de wagen. Dit doen ze altijd met zn 2en. Eerst met tuig longeren en de stemhulpen goed bevestigd krijgen. Vervolgens aan de strengen hangen en de ander stuurt. Dan een grote band erachter, mijn oom de leidsels en mn vader de longeerlijn. Gaat dat goed dan bevestigen ze aan beide kanten vh paard een lange paal die over de grond sleept, zo gaan ze de weg op met mn vader die het paard vasthoud en mn oom met leidsel erachteraan. Gaat dit goed dan de marathonwagen erachter met 2 span, het ervaren paard aan de linkerkant, de onervaren rechts en dan de weg op (als het in de bak goed gaat). Uiteindelijk over naar enkelspan en klaar :D

[o]

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:20

AP --> AR. Had al de indruk dat je per ongeluk verkeerde forum had aangeduid. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 5 bezoekers