HCA sulky en eurotech tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-17 10:05

Ik rij al een paar jaar rond met mijn HCA en tot zo ver heb ik altijd gebruik gemaakt van mijn kunststof IR tuig. Dit is echter van oorsprong een tweespantuig die met wat kleine aanpassingen naar enkelspan is gezet. Nu ik definitief geen tweespan meer ga rijden wil ik het tweespantuig verkopen en wil ik een ideal eurotech aanschaffen.
Momenteel heb ik mooie strengen met D ringen. Nu zag ik dat het eurotech een gesp aan het strenguiteinde heeft zitten. Dit vind ik een nadeel. Heeft iemand dit tuig bij een HCA en heb je last van de gesp en kan je de strengen kort genoeg maken voor aan de HCA?
Is het ook mogelijk gewone D strenge aan het tuig te gebruiken? Ik hoop vanmiddag het tuig even live in handen te krijgen bij de Divoza voor dat ik een afspraak maak bij de passervice.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:14

Ik heb ooit iemand gezien die met dit tuig en een hca'tje reed. Ik ben mij aan het bedenken hoe de strengen zaten. Maar..... het schofttuig mag eigenlijk niet gebruikt worden icm een tweewieler. Je hebt een beweegbare draagriem nodig en dat heeft dit tuig niet.

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-17 10:28

Ik rij al vier jaar zonder beweegbare draagriem. Het is onzin dat het niet mag. Dit is alleen nodig bij de ouderwetse zware tweewielers die niet kunnen zweven in de lichtogen. Geen hca sulky krijgt zo'n draagriem in beweging.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Ayla
Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:28

Er zit idd een strenggesp aan, daar rijd ik zelf ook mee. Strengen kunnen kort genoeg (Eurotech tuig maat shetlander + HCA met pony van 1.06) en ik heb geen last van de gesp (tikt alleen af en toe tegen het frame, maar daar is een bontje vaak de oplossing al voor). Ik rijd zonder losse draagriem, maar gebruik wel een Zilco schofttuig omdat de Ideal Eurotech schofttuigen vaak erg slecht passen en drukplekken veroorzaken (smalle, niet flexibele boom en harde hoge kussens).

Verder vind ik het een heel fijn tuig, op het schofttuig na dus :)

MelanieB
Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:51

Eurotech laten maken als het classic tuig. Dus niet als combi tuig. Dan krijg je gewoon D ringen aan je strengen. Ken iemand die dat heeft in 2 span, de ideal eurotech als classic ipv combi.

Of je doet er korte streng trekkers aan maken. Dan heb je ook D ring.


Beweegbare draagriem is leuk maar bij de hca zeker niet nodig. Wel als je met een ouderwetse 2wieler rijd waarbij het gehele lamoen in de lichtogen hangt.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-17 13:56

Melanie welke leverancier kan jij adviseren die mij daar mee kan helpen?
Wou het tuig even voelen en kwam net langs de Divoza Zoetermeer. Wat een waardeloze winkel. Niks geen mensport meer hangen.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:46

Ik rij met een HCA en Ideal eurotech tuig (met Zilco Deluxe schoftje). Deze combi werkt heel fijn hier. De staalkabel heb ik door de voetsteunen heen en de strenggesp zit daar voor. Dus niet bij mijn benen, dat vond ik vervelend. Beweegbare draagriem vind ik zelf onnodig bij deze combi.

Foto van de combi en de plaats van de strenggesp:

[ img ]

loulou
Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:27

je kan het tuig altijd gewoon aan laten passen door ideal als je zou willen. Ik heb jaren terug bij Divoza een webtech besteld. Mooi 25% korting bij Divoza en Divoza gaf gewoon aan ideal door wat ik aangepast wilde hebben.

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-17 18:07

Suzanne is dat een ideal hoofdstel? Heb je zelf het frontriem vervangen? Ik wil ook halve kleppen

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:18

Het hoofdstel is niet van eurotech maar van de luxe marathon versie van Ideal. Van leer dus. Vind die mooier en zachter op het hoofd. De oogkleppen zijn inderdaad halve! Daar ben ik erg tevreden mee. De frontriem heb ik vervangen door een gewone (rijhoofdstel) frontriem :)

Edit: en een losse sperriem, die is wel van eurotech. Makkelijk met afspoelen.

MelanieB
Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:41

Je kunt ideal prima bestellen bij demenner met die wensen.
Verder ben ik niet zo bekend met ideal leveranciers helaas.

Heb zelf liefste zilco ivm heavy duty werk maar heb eurotech wel als trainingstuig (ook met zilco schoft) die bijna dagelijks Word gebruikt niet te zwaar werk. Dan gaan ze jaren mee. Dus voor jouw gebruik kun je daar heel fijn mee uit de voeten met de hca. Maar als het kan zou ik ze dan idd met de D ringen doen. Die gespen gaan wel maar zijn toch best zwaar is mijn ervaring, Dus als de keuze er is dan D ringen.

Ben wel onwijs fan van de ideal eurotech hoofdstellen. Mooi smal, heel zacht en soepel. Passen top op de kleine pony hoofdjes. Echt een aanrader.
Heb hier zowel met hele als halve kleppen.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Grainey
Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:45

Hier ook een fan van de eurotech hoofdstellen, ondertussen hebben we er al 4 :).

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 19:11

Vandaag een shetlandtuig besteld met classic borst, ponyhoofdstel halve kleppen en zwarte leidsels. Best eng en hoop dat het mooi past. Als het goed is deze week geleverd

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 22:22

Al een paar dagen aan het rommelen de boel op maat te krijgen. Ik loop tegen twee dingen aan:
Het riempje van de windriemen zit steeds scheef. Op zich kan het geen kwaad maar voor het zicht niet heel mooi. Heeft iemand een tip?

Ik heb een open lamoen. De stophaken schieten steeds door de veiligheidslichtogen heen. Vooral in galop ondervond ik vanavond. Kar op de hakken en pony even aan de kletter daardoor. Meer mensen hier last van? Nu de broekriemen aan de stophaken vastgemaakt zodat de broek functioneel wordt. Had het lamoen ook al iets gedraait naar buiten zodat de stophaken breder staan.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

MelanieB
Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:10

Sulky iets minder laten zweven? Of lichtoog 1 hoger als kan. Blijkbaar komt ie zo ver in de lichtoog omhoog dat ie erdoor kan. Heb het toen zelf ook gehad toen ik nog de hca had (niet met ideal tuig).

Wbt windriemen: ff smal oogkleppen naar elkaar toebuigen (zo dat de 2 riemen elkaar zga raken) en dan uit elkaar zetten. Zo blijft bovenin smal en heeft het verbinding stukje geen ruimte om heen en weer te kunnen.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 10:52

In draf heb ik hem al lager hangen en is het probleem er nauwelijks. In galop steeds wel. Nu kijken of de broek geen drukplekken geeft als deze verder naar voren vast zit.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

juval
Berichten: 13181
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:56

beetje veraf foto.. ik heb ook een HCA tweewieler met een ideal tuig. De bevestiging van de strengen ben ik nog niet helemaal blij mee.

[ img ]

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 12:58

Daarom heb ik een classic borst besteld op advies van melanie. Dan heb je de gespen voor.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 13:01


1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Grainey
Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:21

Wij hebben bij een hoofdstel ook dat die windriem steeds scheef zit, de anderen hebben dat niet, wij zijn nu van plan om een riempje achter de frontriem te maken, een soort lusje, dan kan de windriem daar doorheen, dan moet hij wel blijven zitten.

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-17 16:14

Bedankt voor je tips Melanie. Windriemen zitten nu goed. Ben erg blij met het classic borst. Nog steeds aan het rommelen met de broek. Ik heb nu de broek aan de stophaken bevestigd en nu blijft het lamoen mooi in de ligtogen. Echter als ik de broek op de juiste hoogte hang dan kruipt hij omhoog tot onder de staartwortel in galop. Oke, dan maar iets lager maar na twee ritten heb ik nu schuurplekjes van de broek op de billen.
Tevens vraag ik me af waar de lusjes voor dienen aan de D ringen aan de strengen (dus waar je de strengen vast maakt). Ik laat ze eraf halen. Iemand een idee?

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Siesje80
Berichten: 217
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:39

Ik meen dat dat gebruikt wordt als je de strengen gebruikt met aan het einde een strop in plaats van snelsluitingen. Bij een tuig met snelsluitingen heb je dat stukje niet nodig.

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-17 19:44

Maar je kan met een D ring geen strop maken. Dan heb je zo'n rechthoekig geval nodig

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

MelanieB
Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:19

Nee met die D ringen kun je ook nog een strop maken. Maar ideaal is het niet maar zo willen ze het als universeel verkopen.
Dus als je dat niet gaat gebruiken gewoon lekker eraf halen. Is mooier. :D

Ik heb voor mn dressuur tuig echt met stroppen dus idd de recht hoekige kromme dingen erop. :D maar das nog een ouder ideal tuig. De nieuwe hebben allemaal D ringen tenzij je anders vraagt.

Zo te zien kan je voorste lenden riem van je broek nog 1 naar voren. Dan moet je m bij de gesp onder door doen. Dan ligt ie ook in mooiere rechte lijn ipv schuin en zal de broek wellicht minder snel omhoog kruipen. Zal zo foto zoeken hoe ik die bedoel voor duidelijkheid.
Bij die kleintjes is het net niet helemaal anders lekker op maat. Zoals vaker. :')


Edit:
[ img ]
[ img ]
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 06-08-17 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky en eurotech tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-17 23:23

Ik zie wat je bedoelt Melanie. Ik heb gisteren mijn rugriem juist wat langer gezet zodat de broek meer euimte achter krijgt zodat hij niet schuurt

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers