[HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

[HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:58

Welkom allemaal

Overweeg je mendurance te rijden?
Rijd je zelf mendurance?
Organiseer je een wedstrijd?
Of
Groom je een wedstrijd?
Praat dan gezellig mee over deze sport!


Wat is mendurance?

Bij Mendurancewedstrijden worden er speciaal uitgezette routes gereden met een totale lengte van 20 tot maximaal 100 kilometer. Deze routes worden op tijd gereden tussen de 7 en 13 km/uur voor de pony's of 8 en 14 km/uur voor de paarden en gaan dwars door de vrije natuur. Deze wedstrijden worden door veel verschillende rassen gereden van shetlanders tot kwpn paarden. Hoewel endurancewedstrijden op tijd worden gereden, staat het welzijn van het paard voorop.

De deelnemende paarden worden daarom voor, tijdens en na de wedstrijd door een dierenarts gecontroleerd. Mendurance is een tak van sport waar hoge prestaties door zowel paard als menner worden geleverd. Met name voor de grotere afstanden moet het paard goed getraind zijn. Uithoudingsvermogen, samenwerking, vertrouwen en verzorging zijn de sleutelwoorden tijdens alle ritten.

Om een beeld te geven hoe een mendurance wedstrijd gaat is het erg leuk om het volgende te bekijken:



[AR-ITP] Onze eerste Mendurance
[ img ]

[AR-ITP] Shetten Barney en Pip in de Mendurance
[ img ]

[ img ]

Napie @ [TEN] Ons mendurance debut Onstwedde
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Tevens is er een facebookpagina aangemaakt waar alle wedstrijden, trainingen en foto's worden geplaats.
https://www.facebook.com/pages/Menduran ... 8570289151

Wedstrijden:
(Zelhem is dit jaar niet doorgegaan en Boxtel moet nog goedgekeurd worden en zal 23 nov. plaats vinden, mocht hier meer info over komen zal ik dit in dit topic plaatsen)

Ysselsteijn (L) http://www.euregio-endurance.eu/home/nl
Wateren http://www.mendurancedfw.nl/
Etten-Leur http://www.mendurance-ettenleur.nl/
Zelhem http://www.onderdezweppe.nl
Onstwedde http://mendurancewesterwolde.webklik.nl/page/homepage
Hellendoorn http://www.heldersevoerluu.nl
Teteringen https://www.facebook.com/menduranceteteringen
Boxtel https://www.facebook.com/aangespannen.ontspanning

De kalender wordt al aardig compleet:
8 maart Ysselsteyn
19 april Teteringen
30 mei Wateren
27 juni Etten Leur

Enthousiast geworden?
Dit topic is bedoelt om alle info, gezelligheid en trainingen met elkaar te delen rond deze mooie sport!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-11-14 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kalender toegevoegd


Keet
Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:00


Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:00

Super! zat net te denken aan zo'n topic!

ik wil met mijn 7 jarige shet x welsh gaan trainen voor menendurance.
ben nog aan het uitvogelen wat nu een handig schema is.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:04

Oooh Laura, je hebt er inderdaad wel heel veel werk aan gehad en dit geeft veel meer info. Kunnen we die andere niet laten sluiten, gevalletje miscommunicatie denk ik.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:04

Ik meld me ook. Ik men met twee shetlanders genaamd Barney en Pip. Ik ga volgend seizoen het derde seizoen in met de Mendurance en ben in 2013 gestart in de impuls. Inmiddels zijn we startgerechtigd voor de klasse 3 en hopen die volgend jaar een aantal keer te kunnen starten. In maart is de eerste wedstrijd in Ysselsteyn om het seizoen te openen en we hopen daar weer aan de start te verschijnen.

De laatste drie wedstrijden lag ons gemiddelde rond de veertien kilometer, dit is best een flink tempo voor een pony van 110 cm. De focus lag dit seizoen op het goed uitrijden van de klasse 2 afstanden en het verhogen van het gemiddelde. Het nieuwe seizoen zal veel meer nadruk hebben op de klasse 3 en die goed uitrijden, waarbij mijn gemiddelde snelheid lager zal komen te liggen maar de afstand wordt vergroot.

Dit seizoen hebben we mooie prijzen mogen behalen, we zijn trots op de kleine heren van ons.

L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:05

Keet schreef:
[AR] [HK] Alles over Mendurance
Waarom twee HK topics over Mendurance? Lijkt wat overbodig


Lees even mijn berichten in het topic Mendurance teteringen en je vraag wordt beantwoord :j

Pelryo leuk! Momenteel is het wedstrijd seizoen afgelopen, maar de eerst volgende is op 8 maart in ysselstein. Mits die van Boxtel 23 november wordt goedgekeurd.
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 21-10-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:08

Even contact opnemen met een modje.
Deze mag van mij blijven vanwege al die info die er in staat.

L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:09

Mij maakt het niet heel veel uit inderdaad miscommunicatie verwacht ik.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:10

Ja deze heeft super veel info, ik zou voor dit topic gaan. Dan staat gelijk alles in 1 topic aangegeven.

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:11

Bij deze stel ik me ook maar even officieel voor.

Ik ben Nicole
Ik rij (nog) geen wedstrijden maar organiseer ze (zie link in mijn onderschrift) en indien nodig help ik mee op andere mendurancewedstrijden.

djuulsie
Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:13

Misschien, heel misschien wil ik ook ooit nog eens mendurance gaan starten met mijn hafje :) Dus ik lees lekker mee! Leuke OP Lau +:)+

L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:13

Leuk Juul! Als je van buitenrijden houd en is ergens anders wil rijden is dit zeker erg leuk om aan mee te doen, door de lage 7 km per uur in de impuls (dacht ook klasse 1) is het ook prima te doen als je rustig aan wilt genieten.

Mijn naam is Laura en ben sinds de wedstrijd van Etten-Leur enthousiast geworden.
Zo erg dat ik van juni tot 19 oktober niet kon wachten en Hellendoorn nog heb gereden.
Ik start in de Impuls met een shetlander, omdat het dit jaar nog een pilot is om met een sulky te starten. Waarschijnlijk vraag ik volgend jaar een startkaart aan mits de sulky's worden toegelaten aan het reglement.
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 21-10-14 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:15

Dan stel ik me hier ook maar voor

Ik ben Linda en ik heb een welsh A Sabrina en een shetlander Akira.


Ik meld mij hier, niet omdat ik mendurance rijdt, maar omdat het mijn grote droom is!
Doordat wij geen geschikte wagen hebben (helaas staat onze sulky al lang te koop, veel interesse, maar geen kopers) kunnen wij helaas nog niet starten.
Sowieso moet mijn merrie nog heel wat conditie kweken.

De reden dat ik hier graag mee wil lezen (en praten :+ ) is omdat ik mijn pony graag op conditie wil brengen en daar wel tips voor kan gebruiken.
En natuurlijk om te kwijlen van jullie supermooie foto's en combinaties!

Alleen Sabrina is overigens voor de kar beleerd, Akira alleen onder het zadel.

djuulsie
Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:17

Daarom Laura :)

Ik ben momenteel opzoek naar een goede marathonwagen, dan wil ik volgend jaar eens wat gaan starten :o

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:19

Volgens mij is de pilot met de sulky wel geslaagd. Wij hopen ook echt dat het definitief opgenomen wordt in het reglement.

L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:21

Welkom Linda!!!
Wij trainen voornamelijk door ritten van 24 km te rijden ongeveer 1 keer in de week en de rest wat korter. Ligt echt vooral aan de week ivm weer en eventueel werk (momenteel heb ik dit niet). Verder probeer ik wel bijna dagelijks wat met ze te doen, door te longeren, wandelen en vrijspringen als het mennen niet lukt.

Ik had gehoord dat er plannen waren in jou regio om er een te organiseren.

Nicole: Ja bij jullie waren aardig wat sulky's, geloof 4 toch? Ik duim mee!

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:26

Ja wij hadden er vier inderdaad.

LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:29

Dankjewel Laura!
Mijn merrie loopt niet helemaal lekker voor de sulky, dus daarom staat die in de verkoop. Ik wil erg graag een mooie marathonwagen maar dan moet eerst de sulky weg en mijn geldboompje hard gegroeid zijn. Vandaar dat we nu alweer zo'n 5 maanden niet meer op pad geweest zijn. Ik heb ook nog eens de pech dat ik momenteel geen vlak weiland heb én geen bak dus echt lekker trainen zit er niet in.

Oh, wat leuk! Waar kan ik terugvinden of er echt één bij mij in de regio komt? Lijkt me ook erg leuk om te fotograferen.

edit; mijn merrie is vrij gevoelig op de voeten en het feit dat er hier geen één onverhard pad in de omgeving is helpt ook niet echt mee.
Als ik dat zo teruglees heb ik nog een berg werk te verzetten voordat wij aan de start verschijnen :D

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:33

De wedstrijdkalender is terug te vinden op de site van de KNHS. Maar ik denk dat er in dit topic ook wel een overzicht komt zodra alle data voor 2015 bekend zijn.

Dat geldboompje groeit hier ook niet erg hard ;)
Ik heb dan wel een goede marathonwagen maar spaar hard voor menles. Durf in de bak wel te rijden maar buiten niet omdat paardjelief bang is van groot verkeer en ik de ervaring mis om hem erlangs te rijden. Mijn instructeur rijdt 'm er zo langs, dus er is nog hoop.
Maar goed, ik moet het zelf ook leren anders kan ik geen km's gaan maken buiten.

L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:41

Oeps bedoelde bij djuulsie in de buurt ;)

Ik heb er emh 5 jaar over gedaan voor ik mijn eerste mendurance kon doen, ik wilde het al heel lang maar vanwege vervoer en ik in amsterdam woonde was alles ook nog is mega ver weg. Daarnaast ook paar keer verhuist en door werkloosheid destijds mijn auto verkocht, maar waar een wil is is een weg ;) Komt vast goed.

Nicole ik begreep dat je wederhelft ook ment met hem? Lukt het hem ook niet? Scheelt weer geld voor de lessen als je het samen zo zou kunnen oppakken. Hier gelukkig vinden ze het amper eng, tum eerst wel maar sinds we bij mijn vriend wonen die volop met de traktor rondscheurt over het erf is is hij er gelukkig aardig van genezen :P.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:44

Ik loop ook tegen van alles aan. we wonen in het bos, maar weinig (ruiter)paden toegankelijk voor de sulky waardoor ons rondje snel eentonig word. Over straat is lastig, hij heeft dunne zolen en de hoef slijt al snel te kort waardoor hij kreupel kan lopen. We moeten eigenlijk aan de hoefschoenen, maar dat is prijzig.

zit er nu over te denken om maar weer met hem te fietsen om conditie op te bouwen.

sem722
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:53

Wat geweldig om dit topic nu tegen te komen. Ik ben in het bezit van een geweldige haf die nog niet aangespannen loopt - maar dat dit wel in de pijpleiding.
Ik hou dit dan ook zeker in de gaten om veel info te vergaren - hoop dat dat oke is! :D

FemkeRoosje
Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:57

Lijkt me erg leuk om dit te volgen!
Ik zou dolgraag ooit een mendurance meerijden met mijn ukkies! Bij de mendurance in Etten-Leur ook vrijwilliger geweest en foto's gemaakt, daarna leek het me alleen nog maar leuker! :D
Ook maar kijken hoe haalbaar het is voor mijn kleintjes van 83 cm. :)

(Volgens mij is de laatste 'foto' eigenlijk geen foto maar een linkje naar het album van de foto's? :) )

Roos, Lizzy, Mini & Vera, mijn geweldige ukkies!
"The best things in life are unexpected because there were no expectations."











http://www.bergsloopenstraatwerk.nl

L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:59

welkom, uiteraard dat is geen probleem. Daar is het ook voor bedoelt. Tevens zijn er ook menners die wel is een groom zoeken zo kan je gelijk de sfeer proeven.

Ja hier ook een pony met hele dunne zool die heb ik nu op ijzers gezet.

Welkom femke. Klopt 2 foto's doen het niet deze ik van jou website willen delen maar denk dat dat niet kon hihi.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:01

83 cm is wel heel klein ja, lijkt me wel super leuk om te zien.

Ik durf die van mij niet op ijzers te zetten. Hij speelt/steigert etc nog elke dag met mijn andere pony en dat gaat er niet zacht aan toe. Kan nu al regelmatig wondjes ontsmetten, laat staan met ijzers. brrr


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 5 bezoekers