[HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:13

Psydoxy schreef:
Beste allen, wij zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de 2- en 3-daagse marathon in augustus. Vorig jaar hadden we 3 deelnemers in de mendurance. Ik ben benieuwd hoeveel ik er dit jaar zou kunnen verwachten. :):)

Verwacht afstanden:
2 daagse - Klasse 2: 30 x 30 km
3 daagse - Klasse 2: 30 x 30 x 30 km
3 daagse - Klasse 3: 50 x 50 x 50 km


Ff omhoog schoppen..... ben druk bezig met de routes. Dacht ik alles klaar te hebben kwam ik toch nog iets van een ruiterdraaihek tegen. Onmogelijk om daar doorheen te gaan, dus de route moet weer anders :roll: Ik hoop a.s. maandag alle info online te gooien, maar ben wel al benieuwd hoeveel menners er hier interesse hebben.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022



QuintaenJojo
Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:45

Psydoxy schreef:
@QuitaenJojo. Als je mooie paden wilt mennen kun je beter richting Leenderbos of Someren gaan..... daar hoef je geen vergunning voor te hebben.


Okay, altijd handig om te weten, top. Misschien dan toch beter om stukje verder te rijden :)

Luister naar de ogen van je paard

QuintaenJojo
Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 07:28

Is er al iets bekend over 22 september in Teteringen? Blijft de datum 22 en wanneer kan je je opgeven?

Luister naar de ogen van je paard

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:46

Datum staat vast. Het laatste wat ik vernomen heb, is dat het vraagprogramma ingediend is. Ik zal er weer eens achteraan mailen richting de organisator.

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:39

Deze mail vandaag ontvangen:

Beste menners,

Hoewel het vraagprogramma nog (steeds) niet goedgekeurd is door de KNHS, nodig ik jullie toch alvast uit voor de vijfde editie van de mendurance Teteringen op 22 september aanstaande. Deze wordt wederom gereden vanaf en naar het oefenterrein van Rijdt met Beleid aan de Vraggelsebaan te Oosterhout

Er wordt gereden in de impulsklasse en de klasse 1. Klasse 2 hangt af van het aantal inschrijvingen in deze klasse.

Inschrijven kan nu al via dit menduranceteteringen@gmail.com dmv van het standaard KNHS inschrijfformulier en, na goedkeuring van het vraag programma, via mijnKNHS.nl

Stuur deze mail zoveel mogelijk aan andere menners zodat we voldoende inschrijvingen krijgen om de wedstrijd door te laten gaan.

Tot 22 september!

Ton van Beek

Horsie84
Berichten: 543
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:19

Hallo allemaal,

De vraag is vast al gesteld.

Met wat voor menwagen/sulky
( merk,gewicht) mennen jullie de mendurance?

Enkel of tweespan?

Napie
Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:30

ooit tweespan tussen 2007 en 2012 voor de HCA marathonwagen en vervolgens enkelspan voor de HCA sulky tussen 2014 en 2019.
Voordeel marathonwagen: kon een groom mee, zeker gezelliger op de langere afstanden (klasse 2 en 3) Wel gedoe met vervoer.
Voordeel sulky: voor het enkelspan ideaal. Lichter kan niet. Makkelijk te vervoeren, hele boel in 1 trailer. Van niemand anders afhankelijk. Wel veel kilometers alleen onderweg, zelf route zoeken, zelf problemen oplossen.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

MarjaR
Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:46

Ik rijd enkelspan met een fjord.
Heb een 4-wieler van De Lemerij van ca. 230 kg en ik vervoer alles naar wedstrijden met een bus met daarachter een mentrailer.

Coldy (fjord, merrie, 2006), Lente (shetlander, merrie, ca. 2006)

QuintaenJojo
Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:43

Tweespan welshjes met marathonwagen, circa 210 à 220 kg. Aangepaste paardentrailer, wagen voorop, pony's dwars erachter.

Luister naar de ogen van je paard

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:55

Enkelspan rij ik met mijn HCA sulky (alles, dus ook dressuur trainingen en wedstrijden), tweespan met een sportbuggy van Gerrit Jan van Boven (ook alles met die wagen, dressuur, vaardigheid, marathon).

Voor het enkelspan ga je het niet lichter vinden dan een HCA'tje.
Mijn sportbuggy is met zijn 160 kilo ook een van de lichtere wagens.

Ik wil 25 april graag starten in Drunen. Ik twijfel nog of ik enkel of 2span wil rijden.
Mijn pony's doen het super braaf samen maar zijn zo anders. De groenste Ebony is veel relexter, waar mijn ervaren pony Deedee met een hoge hartslag kan staan te stuiteren om niets.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:04

Leuk dat je wilt starten ciska. Ik ben officieel eigenlijk gestopt, maar die wedstrijd is zowat een thuis wedstrijd. Ik ga er dus even over denken.

Ik reed altijd met grote shet met hca sulky. Als ik drunen start wellicht met 2span met marathonwagen.

LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 06:58

Ik zou Drunen heel graag willen rijden als eerste impulswedstrijd, maar ik heb precies dat weekend geen vervoer. En ik moet eerlijk zeggen dat ik 29,9 km voor klasse 1 wel erg ver vind :7
Ik rijd nog altijd met een welsh enkelspan voor een marathonwagen.

QuintaenJojo
Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 07:11

LinSa schreef:
Ik zou Drunen heel graag willen rijden als eerste impulswedstrijd, maar ik heb precies dat weekend geen vervoer. En ik moet eerlijk zeggen dat ik 29,9 km voor klasse 1 wel erg ver vind :7
Ik rijd nog altijd met een welsh enkelspan voor een marathonwagen.


Je stipt precies iets aan waar we over nagedacht hebben. We wilden gaan voor ongeveer 25 km, maar door de route wat af te snijden kom je door/langs het duinzand en werd de route voor de paardjes veel pittiger dan deze 29 km over wat hardere zandpaden. Vandaar deze keus, nu is het een fijne, relaxte rit, die zowel voor enkel en dubbelspan goed te doen is.

Luister naar de ogen van je paard

Napie
Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:34

Ik vind het een perfecte afstand maar het is nooit voor iedereen perfect. Het is immers wel mendurance. Een kortere afstand is de moeite van het inladen soms niet. Dit is hooguit drie uurtjes mennen. Leuk dagje weg. En let wel: voor je paard is de afstand het probleem niet als je jouw snelheid aanpast aan zijn kunnen. Elk redelijk getraind paard moet dit in drie tot drieenhalve uur kunnen doen

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:07

Het zou voor ons de allereerste keer zijn om zoiets te rijden in dit verband. Ik heb dus geen idee hoe ze gaat reageren op alles en dan voelt 25 km wat comfortabeler dan bijna 30km. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en op onze situatie gebaseerd. Zou het onze >2e wedstrijd zijn, dan zou dat heel anders zijn denk ik.

L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:53

Mijn eerste wedstrijd reed ik iets van 9 km per uur met een grote shet. Wij hadden toen redelijk getraind maar echt niet veel. Uiteindelijk toen opgeschroeft in de klasse 2 met ruim 14 km per uur. Als ik nu weer zal meedoen. Zouden we denk ik weer max 9 km per uur rijden. Uiteraard dit met een basis training. (Je mag minimaal 7 km per uur)

Overigens als je 25 km aankan dan is die 5 km amper het verschil niet meer.

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:10

Ik zat ook op 9 \ 9,5 km per uur met Roos.
Op en top dressuur pony, wel gewoon regelmatig gereden, maar niet speciaal getraind en de veterinair was bang dat ze het niet zou redden ivm haar ruime conditie (lees: mollig ondanks dat ze bijna niets te eten kreeg, ivm insuline resistentie). We zijn gewoon lekker gaan rijden, lekker draven, soms stukje stappen of stukje galoperen, heb nog 5 minuten met een collega fokker staan praten die ik toevallig daar in het bos tegen kwam met haar rijpony.

Op een outdoor dressuur + vaardigheid wedstrijd zit je ook al snel op 10 km, en dat zijn intensere kilometers (dressuur = veel schakelen, vaardigheid = kort knallen). Daarvan komen mijn pony's altijd weer vrolijk van terug, niet moe, geen spierpijn oid.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:34

Nouuu 9 km/h is hier nog toekomstmuziek hoor, ik denk dat we nog moeit hebben om de ondergrens aan te tikken. Maargoed, ik kan helaas niet dus het houdt sowieso op.

L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:18

Je zou horseglobe of endomondo app kunnen downloaden en je ritten kunnen monitoren zodat je weet wat en hoe je traint.

Horsie84
Berichten: 543
Geregistreerd: 11-11-16

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:24

Wat een fijne berichten hier!

Ik heb 2 pony's waarmee ik enkelpsa
wil starten dit jaar, spannend!
Welsh a rond 120 en een welsh mix rond 118.
We hebben een marathonwagen. Nu ik hier zo lees over de sulky word ik wel enthousiast eigenlijk.
En voelt ook prettiger zonder die ballast van groom en wat meer wagen-gewicht.

Is een schoftje met losse draagriem dan het prettigste?
(Zilcofan)

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:27

Horsie84, mijn stalgenootje rijdt met haar Shet met een HCA, ze heeft een Zilco schoftje met losse draagriem (en verplaatsbare kussens). Ideaal, je ziet in de bochten de draagriem keurig z'n ding doen. Ervoor had ze een Ideal schoftje, pony kreeg daar drukplekken van. Zou door de pasvorm kunnen komen (het ding heeft eigenlijk een vrij smalle boom), maar ook door het absoluut niet flexibel zijn van de draagriem. Of een combinatie van beide.

Oy with the poodles, already

QuintaenJojo
Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 07:59

Voor de mendurance wedstrijd in Drunen op zaterdag 25 April, kan je je vanaf nu inschrijven. Afstand is 29.6 km en gaat door de Loonse en Drunense bossen. De route wordt afgezet met markering en er komt ook een gps versie. Inschrijven via mendurance nederland. Er is impulse en klasse 1.

Luister naar de ogen van je paard

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:32

Ik heb me ingeschreven, met het 2span!
Ik ben benieuwd, ene pony heeft echt een goede conditie maar kan zich zo opnaaien en daardoor een hoge hartslag houden. De ander zakt heel snel mooi terug maar is nog veel groener.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jolliej
Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 03:24

Ik zet even een stipje in dit topic. Ik ben meestal een stille meelezer en zit erover na te denken, mocht het lukken dit jaar een marathonwagen te kopen om tweespan eens een impulsje mendurance te starten, maar weet nog niet zo goed hoe als wat. Dus kan ik mooi even meelezen in dit topic! :)

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Memuska
Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:04

Ik overweeg om toch ook eens de grens over te komen om mee te doen met mijn dubbelspannetje... Dus ik kom ook weer even kijken!

Waar kan ik een kalender vinden? :+
Mag ik zomaar K1 starten of moet ik eerst de impuls mee?
Heb ik voor eenmalig een startkaart nodig of mag ik dat met een daglicentie zoals dat in België gebruikelijk is?

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker