[HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 07:51

Psydoxy schreef:
NdV74 schreef:
Hoe zie jij dat dan voor je, zo’n puntensysteem?


Bijvoorbeeld zoals ze in België hanteren bij de endurance in lage klassen.

Krijg je punten (of eigenlijk - punten) op hartslag, snelheid, aantal gereden kilometers. Je zou er nog een staffel enkel/dubbelspan in kunnen zetten.

Heb nu geen tijd om hier uitgebreid op in te gaan, maar er is van alles te verzinnen waarbij snelheid niet meer het voornaamste is.


Dat zou inderdaad mooi zijn, want de snelheid neemt de overhand.

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:19

Alle punten die hier aangedragen worden, ga ik verzamelen. We gaan die met het bestuur bespreken en later dit jaar ook met onze leden tijdens de ALV.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:19

Een beetje een kip/ei-situatie voor mij als organisator:

Misschien zijn extra afstanden en rubrieken inderdaad wel wenselijk om meer mensen enthousiast te krijgen voor mendurance.

Maar zolang het deelnemersveld zo klein is, zijn extra afstanden en rubrieken (in ieder geval voor ons in Barchem) gewoon niet haalbaar. Dan krijg je nóg meer rubrieken met maar 1 of 2 deelnemers.
Je moet als organisator nu sowieso nog ontzettend trekken om überhaupt genoeg deelnemers te krijgen om een wedstrijd door te kunnen laten gaan.

En netjes de routes uitzetten (pijlen zetten) is toch al veel werk, ook zonder nog meer afstanden.
Dit wordt makkelijker als iedereen via GPS-navigatie zou kunnen rijden en er geen pijlen gezet hoeven te worden. Dat scheelt dan in ieder geval een bult werk.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:02

MarjaR schreef:
Een beetje een kip/ei-situatie voor mij als organisator:

Misschien zijn extra afstanden en rubrieken inderdaad wel wenselijk om meer mensen enthousiast te krijgen voor mendurance.

Maar zolang het deelnemersveld zo klein is, zijn extra afstanden en rubrieken (in ieder geval voor ons in Barchem) gewoon niet haalbaar. Dan krijg je nóg meer rubrieken met maar 1 of 2 deelnemers.
Je moet als organisator nu sowieso nog ontzettend trekken om überhaupt genoeg deelnemers te krijgen om een wedstrijd door te kunnen laten gaan.

En netjes de routes uitzetten (pijlen zetten) is toch al veel werk, ook zonder nog meer afstanden.
Dit wordt makkelijker als iedereen via GPS-navigatie zou kunnen rijden en er geen pijlen gezet hoeven te worden. Dat scheelt dan in ieder geval een bult werk.


Nou dat dus.... Is overigens ook een probleem bij de endurance. Weinig deelname, ik begrijp dat corona een rol speelt, maar de animo is echt om te janken.

Ik ben aan 't bekijken om tijdens Leenderbos volgend jaar een men-route erbij te leggen. Maar ik heb gewoon geen zin in rubrieken van 1 of 2 personen. Daarom zou een algemeen klassement echt een uitkomst zijn om er een echte wedstrijd van te maken.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:11

Dat is voor mij ook een rede om liever de minimum snelheid wat naar beneden te halen ipv de afstand te verkorten. Dat is gewoon makkelijk te regelen.

GPS rijden word nog wel leuk in Etten Leur denk ik. Ik heb echt geen idee van hoe en van wat. Is daar misschien een handleiding ofzo voor?

Ik ga zondag enkelspan starten bij de shetten mendurance. De helft daar rijd ook de lange afstand van 24/25 km, dus die zouden in theorie ook wel voor het echie mee kunnen doen.

Is er niet een reclame blaadje voor Echten? Misschien een idee om die bij de shetten mendurance wat extra onder de aandacht te brengen. Als die die er is wil ik er wel een stapeltje printen en daar uitdelen aan geïnteresseerde.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:23

Dennis schreef:
Dat is voor mij ook een rede om liever de minimum snelheid wat naar beneden te halen ipv de afstand te verkorten. Dat is gewoon makkelijk te regelen.

GPS rijden word nog wel leuk in Etten Leur denk ik. Ik heb echt geen idee van hoe en van wat. Is daar misschien een handleiding ofzo voor?

Ik ga zondag enkelspan starten bij de shetten mendurance. De helft daar rijd ook de lange afstand van 24/25 km, dus die zouden in theorie ook wel voor het echie mee kunnen doen.

Is er niet een reclame blaadje voor Echten? Misschien een idee om die bij de shetten mendurance wat extra onder de aandacht te brengen. Als die die er is wil ik er wel een stapeltje printen en daar uitdelen aan geïnteresseerde.


Topplan! Ik ga zorgen voor reclameblaadje. Komt goed. En ga in overleg met de vereniging of nog een rubriek van 20 km erbij kan en mag in Echten.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:10

Psydoxy schreef:
Maar ik heb gewoon geen zin in rubrieken van 1 of 2 personen. Daarom zou een algemeen klassement echt een uitkomst zijn om er een echte wedstrijd van te maken.


Eens!
Er zijn nu vaak rubrieken met maar 1 of 2 deelnemers, zeker als er ook een klasse 2 uitgeschreven wordt.

Wat betekent winnen als er maar één andere aanspanning in jouw rubriek meereed? Of zelfs verder helemaal niemand?
Dan kun je alsnog blij zijn met je prijs natuurlijk, maar het betekent eigenlijk helemaal niets. Want er is dan uiteindelijk helemaal geen wedstrijd geweest!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:30

QuintaenJojo: Zet ook de datum + afstand van Etten-Leur er even in een hoekje op ofzo. Dan weten mensen dat ook meteen ;) .

Ik vond Echten vorig jaar kwa bodem beter en makkelijker rijden dan de shetten mendurance. Dus die laatste paar km zou het probleem niet moeten zijn.
Echten was top, mijne hebben dat ook op blote voetjes gedaan. De shetten mendurance was hier en daar baggeren en veel grove gravel achtige bodem waar schoenen geen overbodige luxe waren.

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:32

Maar blijkbaar is voor veel deelnemers aan de shetdurance 24/25 km geen probleem want de helft start op die afstand. Waarom is het bij mendurance dan wel een probleem?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:36

Dat snap ik ook niet.
Veel zijn wel echt recreatie rijders en vinden dan 'officieel' (incl impuls) maar eng ofzo.
Ik zal wat reclame maken komend weekeind. Wie weet zijn er toch wat mensen die het wel willen proberen.

Mijn dressuur pony's die helemaal niet veel km maken lopen dit fluitend. En mijn dressuur trainingen zijn vaak maar een keer of 2 in de week een half uurtje + nog een keer een half uurtje longeren.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:02

NdV74 schreef:
Maar blijkbaar is voor veel deelnemers aan de shetdurance 24/25 km geen probleem want de helft start op die afstand. Waarom is het bij mendurance dan wel een probleem?


Misschien omdat ze dan niet met gelijkgestemden rijden en hierdoor het idee hebben nooit mee te kunnen dingen naar een prijs? Uiteraard weet ik dat dit niet hoeft uit te maken, zelf reed ik ook met een 110 cm hoge pony maar voor iemand die hier niet mee bekend is kan het een psychologische drempel zijn?

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:08

Ik vind (m)endurance leuk om het meedoen en goed uitrijden, winnen heeft voor mij geen enkele meerwaarde. De menners die ik ken rijden allemaal voor de lol en de stap tussen voor de lol een rondje bos en in topconditie een wedstrijd rijden is wel redelijk groot.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:16

har166 schreef:
Ik vind (m)endurance leuk om het meedoen en goed uitrijden, winnen heeft voor mij geen enkele meerwaarde. De menners die ik ken rijden allemaal voor de lol en de stap tussen voor de lol een rondje bos en in topconditie een wedstrijd rijden is wel redelijk groot.


Maar bij de shetdurance zijn er wel veel starters met dezelfde kilometers en ik denk ook bepaalde voorwaarden. Het is dan wel apart dat zij niet mee rijden met een normale mendurance?

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:21

Is shetdurance niet buiten de KNHS om? Misschien gaat inschrijven bij KNHS ze te ver?

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:38

Ik doe zelf met de shetdurance de 16 km, ben toch bang dat het voor mijn 87 cm kleine smurf te zwaar wordt om 28 km te lopen. Als Echten een 20 km erbij doet, ga ik het zeker proberen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:50

Jenkins schreef:
Is shetdurance niet buiten de KNHS om? Misschien gaat inschrijven bij KNHS ze te ver?



Maar er zijn ook startpas houders die nu de lange shet mendurance starten. Dus dat hoeft ook niet het probleem te zijn.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:05

Mijne loopt in goede conditie gemiddeld 7-8 km/h. Mijn andere 8-9 km/h. Beide zitten rond de 85 cm in schoft. Enige reden dat ik nog niet impuls gestart ben, is omdat de wedstrijden niet in het noorden zijn. Naast dat ze nu niet recht op conditie zijn, dus een rit van 20 km is niet fair voor ze. Ze zijn nu 10-15 km over asfalt gewend namelijk. Ook een probleem, ik woon niet dicht genoeg bij de bossen en heb vaak de auto niet om naar Appelscha te rijden voor het bos. Een zandpad is gewoon zwaarder voor ze, dus mocht ik al eens de 20 km willen doen, dan moet ik ze eerst naar 30 km opbouwen in 1 rit op het asfalt. En daar heb ik dan weer te weinig tijd voor, bovendien zakt het gemiddelde tempo dan vaak naar 6-6.5 km/h. Dus voor nu is het nog een net niet qua starten voor mij. Misschien ooit in dubbelspan, want dan is de slome shet ook gemotiveerder door zijn maatje.

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:49

Ik was dit jaar heel graag gestart maar die van mij heeft er een hekel aan om achter een ander aan te gaan. Eerst nog maar even door oefenen

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 06:56

Wescha schreef:
Ik was dit jaar heel graag gestart maar die van mij heeft er een hekel aan om achter een ander aan te gaan. Eerst nog maar even door oefenen

Dat is het juist je hoeft niet achter een ander aan te gaan . Je rijd vooral zelf en soms kom je iemand tegen maar die passeer je of je gaat effe lekker stappen ligt aan je pony

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:15

Dennis schreef:
QuintaenJojo: Zet ook de datum + afstand van Etten-Leur er even in een hoekje op ofzo. Dan weten mensen dat ook meteen ;) .

Ik vond Echten vorig jaar kwa bodem beter en makkelijker rijden dan de shetten mendurance. Dus die laatste paar km zou het probleem niet moeten zijn.
Echten was top, mijne hebben dat ook op blote voetjes gedaan. De shetten mendurance was hier en daar baggeren en veel grove gravel achtige bodem waar schoenen geen overbodige luxe waren.


Zal Etten Leur erbij zetten! En Echten is inderdaad super startersrit door de vlakke, harde bospaden, zit niets in wat extra energie kost. Maar we gaan toch een extra route zetten voor de impulse, zo n 21 km. Hopelijk worden er menners enthousiast van. We starten ook op een mega fijne locatie, direct vanaf de start weiland door en bos in.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:19

Wescha schreef:
Ik was dit jaar heel graag gestart maar die van mij heeft er een hekel aan om achter een ander aan te gaan. Eerst nog maar even door oefenen


Gewoon starten en als eerste weg, niks voor je en lekker ontspannen je wedstrijd rijden. Dit zijn juist top ervaringen voor je paardje. Mijne werd er heet van als er één achter zat, na 2 wedstrijden ervaring opdoen was het normaal voor haar.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:57

Echten volgend jaar 21 km zou voor mij ook wel haalbaar zijn om impuls te starten en het eens te proberen. Dat is nog het minst ver weg op ongeveer een uur rijden van hier. Mijn pony wordt ook heet van anderen, die wil altijd haantje de voorste zijn. Oftewel hij houdt er niet van om ingehaald te worden. Het komt ook omdat ik eigenlijk nooit met anderen erbij men, dus hij wordt dan gewoon erg enthousiast.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 13:22

Jorex schreef:
Echten volgend jaar 21 km zou voor mij ook wel haalbaar zijn om impuls te starten en het eens te proberen. Dat is nog het minst ver weg op ongeveer een uur rijden van hier. Mijn pony wordt ook heet van anderen, die wil altijd haantje de voorste zijn. Oftewel hij houdt er niet van om ingehaald te worden. Het komt ook omdat ik eigenlijk nooit met anderen erbij men, dus hij wordt dan gewoon erg enthousiast.


Je bent hartstikke welkom volgend jaar! Dit jaar ook al hoor :) Maar je
kan enkel inderdaad zelf inschatten of je paardje er klaar voor is.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:52

De conditie is op het moment 1 rondje van 10-15 km per week over asfalt, zal dus niet goed genoeg zijn nog en het is te kort dag om erop te gaan trainen. Naar 21 km zou nog kunnen, maar 28 km niet. Dat vind ik niet eerlijk naar de pony toe, het moet voor hem ook leuk blijven. Hij loopt zichzelf erg snel voorbij op karakter, maar dan verraad zijn hartslag hem wel.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 23:01

Ik denk dat het voor ons niet haalbaar is(afstand en vrij krijgen van mijn werk) toch ben ik eigenlijk nieuwsgierig. Zijn er overnachting mogelijkheden al is het maar met een tentje in echten?