Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:07

Moderatoropmerking:
Discussiëren over veiligheid in het algemeen is geen punt, ook niet in dit topic. Dat is nou eenmaal inherent aan het onderwerp.
Voor mensen die weinig tot geen ervaring met mennen hebben is het aangeven wat gevaarlijk is aan 'niet volgen het boekje mennen' ook absoluut nuttig en noodzakelijk, daarom blijven deze kanttekeningen ook zeker staan.

Echter voor de duizendste keer een waarschuwing geven die al eerder gegeven is - of er nou op gereageerd wordt of niet - is niet erg productief, dus dat mag wel achterwege blijven zo langzamerhand.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:09

kiss schreef:
Maartje, en de andere simpele zielen wat willen julli nou bewijzen. het gaat namelijk niet om jullie, maar om de paardensport in het algemeen en het imago en de veiligheid hiervan.Niemand zal al de goede dingen zien die iedereen doet met een paard/pony.
Maar iedereen ziet wel de fouten en ongelukken die er gebeuren, hierdoor krijgt onze mooie paardensport een verkeerd imago, dat betekent dat je straks nergens meer kan rijden, behalve thuis op je wei als je die al hebt.
en dan heb ik het nog niet over wat je een ander aan kan doen door je stommiteiten!
^)


Klopt helemaal, mensen denken alleen maar daar heb je er weer zo één terwijl lang niet iedereen zo is.
Hier in het bos zijn genoeg ruiter- en menpaden. Toch tref ik regelmatig op de wandelpaden mest aan van paarden, zelfs op paden waar je met je paard echt niet uit kunt vanwege het hekwerk en een hek welke maar net ver genoeg open kan voor een persoon en dus kan je daar onmogelijk tussen door met een paard.
Ik hoor regelmatig van de wandelaars dat ze klagen over de paardenpoep op de wandelpaden terwijl het ruiterpad er vlak naast loopt of erg vlakbij is, ze vragen dan aan mij wat ik daar van vind omdat ze weten dat wij ook paarden hebben en in het bos mennen.
Ik vind het jammer dat sommige de regels aan hun laars lappen, en dan maakt het mij niet uit of het nu over veiligheid gaat of iets simpels als het volgen van de routes. Ik zeg altijd wel er direct overheen als wandelaars tegen mij "klagen" dat ze het vervelend vinden dat wij op hun paden komen maar dat dat andersom ook zo is... Ben je net lekker aan het draven staan er mensen op je pad..

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:18

Met het verschil dat wandelaars officieel wél op ruiterpaden mogen komen, en omgekeerd niet. Maar het is idd wel storend. Ik heb wel eens met een jong paard onder het zadel tussen 3 geparkeerde fietsen en een fietsaanhangwagen met kind moeten laveren. Oh, en een hond hadden ze ook nog bij zich. Als paardlief van de hond was geschrokken had ik in de kinderwagen gelegen. Mensen snappen het gewoon niet...

Ik heb trouwens de lokale manege ook wel eens een nijdig mailtje gestuurd met of ze niet gewoon van de ruiterpaden gebruik zouden willen maken. Nooit reactie op gehad. En over veiligheid gesproken, alle lesklanten zaten verplicht met cap op de knol, maar de manegebegeleiders gewoon zonder. Goed voorbeeld!

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:24

En wat ook zo leuk is: kinderen die druk boomstammen en dikke takken over de paden heen leggen, kom je daar aan met je aanspanning... Als ik het zie zeg ik er altijd wel wat van maar ze staan je dan echt aan te kijken als of je weet ik veel wat zeg...
Als je ze er op kunt sjouwen kan je ze er ook weer vanaf halen denk ik dan maar...

Voque48
Berichten: 104
Geregistreerd: 07-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:44

Tsja ik doe ook behoorlijk veel NIET volgens het boekje.

- Paard zelf beleerd zonder iemand erbij die er verstand van heeft.
- Na twee dagen in de wei mennen het bos in gegaan tegen het advies van een kenner in. Paard was namelijk zo ontzetten braaf. (ging trouwens ook perfect)
- Paard staat los tijdens het optuigen en aftuigen (niet tijdens het inspannen)
- Ik hou de teugels vast zoals ik dat handig vind.
- Mijn paard wordt ingespannen buiten het stalterrein dus op onverharde weg (op de stal zelf weinig ruimte)
- Het paard heeft geleerd perfect op stemhulpen te reageren. Ik maak dan ook vrijwel geen gebruik van een zweep.

Wat ik wel doe:
- Ik ga nooit alleen op pad.
- Ik span mijn paard niet alleen in.
- Ik hou mij aan de verkeersregels (al maak ik wel eens gebruik van de berm van het fietspad als dit veiliger is)
- Ik ga niet over smalle ruiterpaden rijden waar andere ruiters niet met ruimte kunnen passeren.
- Als ik een bang paard of mens tegen kom stop ik of neem ik een andere route.
- Mijn mentuig is van goede kwaliteit, is volledig en ik rij met Liverpool stang waarmee ik mijn paard ten alle tijden kan stilzetten.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:56

Citaat:
Mijn mentuig is van goede kwaliteit, is volledig en ik rij met Liverpool stang waarmee ik mijn paard ten alle tijden kan stilzetten.


Rijden met bit geeft je echt geen garantie dat je ten alle tijden stil komt te staan hoor.

Mijn haflinger is bijna verongelukt met liverpool stang in, ik had dezelfde gedachte als jou maar moest al snel loslaten want paard ging veel sneller (bezig met bleren voor de sleep).

En met mijn fjord ben ik ook al aan de race gegaan, gelukkig op de wei. Pas toen hij met kar en al door de draadomheining sprong kon ik hem omtrekken.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:11

Maartje1990 schreef:
Oreo schreef:
Ok, dan géén commentaar, maar kun jij me dan uitleggen waarom je het bewust op een gevaarlijke manier wilt doen?


Ten eerste, vind ik het niet zo gevaarlijk als dat er vaak over gesproken wordt, iig, niet met deze pony, verschilt uiteraard ook per paard. Ten tweede, het gaat, tot op zekere hoogte, niet anders. Ik heb niks om 'm aan vast te zetten, ik heb eigenlijk nooit iemand om mij te helpen.


Ik moest het ook altijd alleen doen. En deed het ook niet volgens het boekje. Ik had mijn pony ook altijd los en deed altijd alles alleen. Zelfs toen ze voor het eerst voor de kar ging. MAAR Ik zorgde dat ik ALTIJD de leidsels vasthad en NOOIT eerst het hoofdstel af en dan de kar los van de pony!
Ik weet dat je geen commentaar wilt Maar dat zijn toch wel 2 dingen die je eigenlijk altijd zou moeten doen:
Leidsels vasthouden tijdens het inspannen en de kar er eerst achter weg. Weet genoeg mensen die daar ongelukken door gehad hebben en dan kun je nog zeggen dat je pony/paard ZO MAK IS...............
Ik hoop voor jou dat je dat NOOIT mee hoeft te maken (ongelukje zit maar in een klein hoekje!!!)

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:08

Ik heb intussen hier het hele topic gelezen.
En of je dingen doet volgens het boekje is je eigen verantwoording. Ik hoop dat er wel het besef is dat je anderen met jouw keuzes behoorlijk in gevaar kunt brengen.

Om even te illustreren dat het altijd mis kan gaan en dat ook bijna altijd met het braafste paard van stal is, moet je dit topic eens lezen.
Topic gaat over de man waar ik 15 jaar lang gereden en gemend heb. Een man die het mennen en land bewerken met paarden met de paplepel mee heeft gekregen en dus absoluut wist waar hij mee bezig was en wat de risico's kunnen zijn.
Ik heb er mijn hele menbasis geleerd en dus weet ik in welke volgorde er in- en uitgespannen moet worden.

Die bewuste middag ging hij op pad met het paard waar hij zelf veel vertrouwen in had en wat in de praktijk ook braaf was.
Zonder groom, want ik kon die middag niet en het was zo'n ontzettend mooi weer.
Wat er precies gebeurd is weten we nu nog steeds niet omdat hij zichzelf niets meer herinnerd van het ongeluk en er dus verder niemand dicht genoeg in de buurt was om het meegekregen te hebben.
Wat hem dus bewogen heeft om af te stappen, ik weet het niet. Dat deed hij anders ook niet, tenminste, ik heb het in al die jaren niet meegemaakt met hem. Normaal ging hij eigenlijk ook niet zonder groom. Ik was er vaak en anders vroegen we een ander om mee te gaan.

Het paard wat mee was, was goed beleerd, luisterde over het algemeen prima en was een fijn menpaard.
Gevolgen van het ongeluk: Een menner in kritieke toestand met hersenletsel, een afgemaakt paard vanwege een gebroken schouder, een buurman die het nog lang heeft bezig gehouden, want hij heeft het paard opgevangen en uitgespannen. Moest uiteindelijk de beslissing maken om haar af te laten maken omdat de menner afgevoerd was naar het ziekenhuis, een tractorchauffeur die zich helemaal wild is geschrokken, een vrouw van de menner die ineens zit met nog een ander paard thuis dat verzorgd moet worden, een man die in het ziekenhuis is in kritieke toestand en niet weet hoe het rond moet ivm eigen gezondheid. Een paard thuis wat helemaal over de rooie is omdat haar maatje niet terug komt...
En dan heb ik het nog niet over materiële schade.

Dus mij lijkt het in elk geval zinvol om te bedenken waarom bepaalde dingen altijd zo aangeleerd worden. Welk risico je neemt als je daar niets mee doet en of dat het waard is.
Na dit ongeluk ben ik me daar in elk geval nog meer van bewust dan daarvoor.

FrieseMenner
Berichten: 252
Geregistreerd: 25-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:43

Een 'boekje' is er natuurlijk niet voor niets. Het is gebaseerd op de jarenlange ervaring van vele menners en heeft als doel dat een gebeurtenis zich niet nogmaals, bij een ander, voordoet. Uiteraard is het in grote lijnen en verschilt het per menner, per paard en per situatie. Door, naar mijn mening, stoer te zeggen 'Ik doe het niet volgens het boekje' zorgt bij mij voor een reactie als 'Helemaal zelf weten, maar kijk niet vreemd als je iets overkomt'.

Zelf heb ik vroeger ook een aantal stomme dingen gedaan. Het is weleens (gelukkig niet ernstig) fout gegaan. Zo is de pony wel eens op hol geslagen doordat ik onjuist handelde. Dit had voorkomen kunnen worden denk je achteraf, maar dat zijn juist de leermomenten! Ik probeer regelmatig iets nieuws, af en toe werkt het verbeterend maar meestal blijkt toch de oude methode het best te werken. Ook dit zijn leermomenten!

In mijn ogen ontwikkelt iedereen een eigen 'boekje' wat bij hem/haar past. Uiteraard per situatie geheel verschillend. Echter zijn de grote lijnen natuurlijk voor iedereen gelijk, zo doe span je inderdaad eerst je paard uit voordat je het hoofdstel afdoet. Besef heel goed dat het zeer ernstige gevolgen kan hebben als je eerder het hoofdstel afdoet, niet alleen voor jouw maar ook voor een ander.

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:49

Vroeger wel eens gemend met een shet van de boer uit het dorp.. Inspannen gebeurde zeker niet als het boekje en opstappen deed ik ook alleen. Ach toen was ik jong.

Stefanie2112
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:24

Ik heb een shetlander die voor de sulky loopt.

Ik doe ALTIJD als eerste 'halsband' om en de sulky achter weg en dan de rest

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:39

En daarvoor graaf je een 6 jaar oud topic omhoog?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:06

Napie schreef:
En sommige paarden hebben ook geen idee dat er wat achter ze hangt tot de oogkleppen afgaan


Zou het ja?

Ik tuig pony alleen op, span alleen in. Geen mencursus of iets gedaan, lessen zijn zeldzaam hier in de omgeving maar het hoofdstel gaat pas af op de poetsplaats. :D. Ik heb best een straf bitje ook, ik hou gewoon van een duidelijke noodrem :j

Oops zie nu pas bovenstaande reactie :D

Enieweej, 6 jaar geleden mende ik nog niet :+